Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
1950-1970: Op 5 juli 1950 werd Bandai opgericht, vijf jaar later werd Nakamura Manufacturing Ltd. (Namco) opgericht. Beide bedrijven specialiseerden zich in het maken van speelgoed voor de Japanse markt. Bandai maakte dan vooral klein speelgoed zoals wagentjes, terwijl Nakamura zich specialiseerde in mechanische schommelpaarden en ander mechanisch speelgoed. In 1966 veroverde het zelfs de licentie ritjes te maken met Walt Disney personages. Bij beide bedrijven was er echter nog geen sprake van een overgang naar de videogamewereld.
1971-1982: Nakamura verandert zijn naam naar Namco en koopt in 1974 de Japanse Atari divisie op. Hierdoor werd Namco gelanceerd in de arcadewereld en in 1978 kwamen ze met hun eerste eigen arcadegame, Gee Bee. Deze game werd ontworpen door Iwatani die ons in 1980 Pac-Man bracht. Pac-Man groeide al snel uit tot de mascotte van het bedrijf. Ondertussen draait Bandai op volle toeren, hun animatiestudio's komen met hun eerste hits en als speelgoedverkoper worden ze marktleider in Japan.
1983-1998: Namco begint met de release van de Famicom (NES) met het maken van arcadeports, hun eerste release was Galaxian. Een jaar later komt Bandai met hun eerste consolegames, gebaseerd op de Godzilla franchise. Beide bedrijven hebben veel games gemaakt, maar tot de release van Ridge Racer, Tekken en Soul Edge zaten daar weinig gedenkwaardige games bij. (Wolfteam maakte de eerste Tales of game zonder inbreng van Namco.) Met die twee laatste werd Namco leider in de categorie Beat-'Em-Ups aangezien zowel de Tekken als de Soul Calibur franchise populair waren.
1999-2004: In 1999 maakt Bandai een uitstapje naar de handheldmarkt. Ze komen met de Wonderswan, een handheld die ontworpen werd door Gunpei Yokoi, de man achter de Game Boy. Op de voorlaatste dag van 2000 kwam het bedrijf al met een opvolger, de Wonderswan Color. Beide waren specifiek ontworpen voor de Japanse markt waar de handheld 8% van de markt binnenhaalde, dat was vooral te danken aan de lage prijs (60 euro) en de deal van Bandai met Squaresoft. In november 2002 kwam Bandai met de Swan Crystal, hun derde handheld. Deze werd echter weggeconcurreerd door de Game Boy Advance, Square-Enix had namelijk ook gekozen voor de GBA waardoor het voordeel van de Wonderswan verdween. Zowel Namco als Bandai bleven ondertussen games maken voor andere consoles, en werden elk groter.
2005: Bandai koopt in september Namco op, maar dit maakt weinig verschil voor beide bedrijven. Ze werken onafhankelijk verder, enkel op grote beurzen verschijnen ze als één bedrijf. Het bedrijf is echter nu wel de derde grootste publisher uit Japan, ze moeten enkel Nintendo en Sega-Sammy Holdings voor laten gaan.
|