Feature: Videogame Industrie: Testers
Door Joni Philips op 22-08-2006 om 00:09
|
Bron: Gamed
|
De gamewereld is de laatste jaren enorm gegroeid en is daardoor een belangrijke economische sector geworden met dozijnen disciplines en verschillende soorten bedrijven. Zo hebben we beroepen zoals designers, producers en testers. Elk van de bedrijven en beroepen heeft zijn specifieke functies waardoor hij onmisbaar wordt om een game bij de gamer te krijgen.
Wij gaan nu elke week één tak van dit proces bekijken, we zijn begonnen bij de bedrijven, namelijk developers en publishers. Nu gaan we de functies binnen een developer zelf bekijken, dit zijn in grote lijnen vijf categorieën. Dit zijn testers, programmeurs, producers, artiesten en designers. Deze week bekijken we de laatste categorie, testers. Zij mogen hun dagen doorbrengen met het spelen van videogames.
Dat is echter niet zo leuk als het klinkt. Ten eerste speel je dag per dag wekenlang dezelfde game. Ten tweede is het de minst betalende functie binnen de game-industrie. Het werk betaalt ongeveer 8 euro per uur. Toch hebben testers bijna evenveel verantwoordelijkheden als de andere medewerkers. Ze moeten een spel binnenste buiten keren om alle fouten te vinden, en dan de volgende versies van de game spelen om te kijken of de bugs opgelost zijn en er geen nieuwe aanwezig zijn. Het is een eindeloos proces dat pas ophoudt wanneer de game Gold gaat, en geen bugs meer bevat.
Het testen begint eens de ontwikkeling zo ver gevorderd is dat er effectief een speelbaar spel is om te testen, het grootste deel van het programmeer- en designwerk is dan al gedaan zodat je de personages kunt bewegen, al een groot deel speelbaar is en de meeste features al actief zijn. Vanaf dan zullen zij ook regelmatig nieuwe versies krijgen om te testen, naarmate de deadline nadert komen er steeds meer functies bij en zullen er ook meer versies komen om te testen, uiteindelijk werken ze soms zelf langer dan de programmeurs op die momenten.
De taak van de testers is dan ook niet simpel. Ze moeten elk klein foutje in de game vinden en dan gedetailleerd kunnen zeggen wat er misgaat. Soms gaat dit zeer snel, zoals een deur die niet opengaat, over andere bugs kunnen hele epistels neergeschreven worden in de kleine kans dat de gamer identiek hetzelfde doet en de bug tegen komt. Natuurlijk moet je ook opletten dat je geen bug hebt gevonden die al gevonden is door een ander, of al opgelost in een nieuwe update. Daarna mogen ze dat stuk dan eens opnieuw spelen om te kijken of het effectief opgelost is.
In het geval van consolegames moet een developer ook gameplaybeelden van het spel insturen, zo kijken zij of de game wel mag verschijnen op hun console. Als ze echter ook maar één klein detail vinden wat hen niet aanstaat, kunnen ze weigeren de game goed te keuren tot het probleem is opgelost. De beelden moeten echter perfect zijn, er mag geen enkel klein ding mislopen, anders kunnen de testers weer volledig opnieuw beginnen.
Zoals je uit onze features kunnen leren hebt, zijn de beroepen binnen de game-industrie toch niet zo aantrekkelijk als sommigen gedacht hadden. Daarom is het aantal mensen dat uit de industrie gestapt is, veel groter dan het aantal mensen in de industrie zelf. Daarnaast groeit maar een zeer klein percentage door tot bekendheid. Simpelweg games spelen voor het plezier is dan ook veel meer belonend.
|
|
|
|
00:09 Zes nieuwe screens The Eye of Judgement
00:09 Nieuwe trailer Command and Conquer 3
|
Reacties (7) |
|
Pagina:
1
|
|
link0007
op 22-08-2006 om 07:24
[Niv: 65 / Exp: 3259]
|
goede feature... Bill Gates is vroeger ook een tester geweest... of zo iets
en ff een foutje:
Dit zijn testers, programmeurs, producers, artiesten en designers. Deze week bekijken we de laatste categorie, testers
testers zijn de eerste categorie
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 22-08-2006 om 08:23
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Nee, het is de laatste, al de rest is al gedaan.
|
|
Seagull5
op 22-08-2006 om 10:26
[Niv: 24 / Exp: 1203]
|
Hij bedoelt dat de testers de eerst genoemde categorie in de opsomming zijn
|
|
Master Killer
op 22-08-2006 om 13:33
[Niv: 87 / Exp: 4361]
|
8 euro per uur is wel heel erg onderbetaald
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 22-08-2006 om 13:41
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
En ik bedoel de laatste feature. 8 euro per uur is trouwens goed voor een eerste job.
|
|
link0007
op 22-08-2006 om 16:37
[Niv: 65 / Exp: 3259]
|
ja lol, je moet volgens mij wel iets van engines en games snappen 
en joni, als jij het zegt  ik vind het maar raar klinken...
|
|
Gast (86.88.68.xxx)
op 29-08-2006 om 17:48
|
Ik vind dat de betaling best redelijk is als het netto per uur is want weet je dat meer van de helft van de nederlander nog geen 8 euro per uur verdiend.En het lijkt mij ook als je een ervaren gamer bent dat je zo de fouten eruit kunt halen.Het lijkt mij een vette baan en ik zou hem per direct aannemen ook voor 8euro per uur. *D *D
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|