Feature: Videogame Industrie: Developers
Door Joni Philips op 11-07-2006 om 00:50
|
Bron: Gamed
|
De gamewereld is de laatste jaren enorm gegroeid en is daardoor een belangrijke economische sector geworden met dozijnen disciplines en verschillende soorten bedrijven. Zo hebben we beroepen zoals designers, producers en testers. Elk van de bedrijven en beroepen heeft zijn specifieke functies waardoor hij onmisbaar wordt om een game bij de gamer te krijgen.
Wij gaan nu elke week één tak van dit proces bekijken. Vandaag is het de beurt aan de developers. Hun plaats binnen de hele game-industrie is wel duidelijk, zij stellen de mensen te werk die de games maken. Over de hele wereld verspreid zijn er duizenden developers, hun grootte variërende van eenmansbedrijven tot studio's met honderden werknemers, over het algemeen zijn Japanse studio's wel veel groter dan Amerikaanse ontwikkelteams voor een game in hetzelfde genre. Het is al duidelijk dat er grote verschillen bestaan. Er zijn natuurlijk developers die van alle markten thuis zijn, maar de meeste zullen toch kiezen om zich te specialiseren.
Sommige developers specialiseren zich in één genre, zoals Level 5 dat vooral RPGs maakt terwijl andere studio's zoals id Software in de eerste plaats First Person Shooters maken. Het kan ook zijn dat ze vooral games maken voor een bepaald platform, zo zal Nibris in de toekomst enkel Wii games gaan maken. Dit verengen van het portfolio zorgt ervoor dat je veel ervaring opdoet en dat ontwikkelen van nieuwe games in dat genre of op die console veel sneller gaat. Zo kon Level 5 Rogue Galaxy in ongeveer anderhalf jaar maken, over eerdere PS2 RPGs deden ze nog twee jaar en toch is de kwaliteit niet achteruitgegaan. Hun werknemers zijn gewoon meer ervaren geworden in het programmeren voor de PlayStation 2.
Dan zijn er nog een kleine minderheid die zich enkel bezighouden met het porten en/of vertalen van games, deze blijven echter meestal op de achtergrond waardoor ze alleen binnen de industrie gekend zijn, zoals Velez & Dubail die Driv3r, V-Rally 3, Stuntman en Asterix & Obelix XXL naar de GBA brachten. Nog andere studio's, zoals het Nederlandse Streamline Studios, specialiseren zich in het Out Sourcen. Dat betekent dat ze bepaalde stukken maken van een game voor een andere developer. Als jouw developer bijvoorbeeld geen goede levelsontwerpers heeft, huur je een andere developer in om levels voor jou te maken, dat is Out Sourcen.
Zoals je dus kan zien zijn er al bijna evenveel soorten developers als er soorten games zijn, die developers zijn echter allemaal nog eens in te delen in drie grote groepen. De eerste groep is de groep onafhankelijke of Indie developers. Deze zijn zeer klein, maken meestal Flash of Online games en werken volledig zonder publishers. Hierdoor behouden ze wel de volledige creatieve vrijheid maar hebben ze praktisch geen budget. Daardoor zullen hun games ook nooit op console verschijnen. De kosten om je game op de consoles te verspreiden is namelijk veel te hoog voor hen.
Dan zijn er de interne studio's, die zijn volledig eigendom van een publisher. Dit kan dan gaan om studio's die ze zelf opgericht hebben, zoals Clover Studio bij Capcom en Kojima Productions van Konami of EA Canada van EA, of andere developers die ze overgekocht hebben, zoals recentelijk Microsoft Lionhead Studios kocht. Deze teams moeten wel luisteren naar de publisher maar ze hebben nog steeds een hoge creatieve vrijheidsgraad. Dit komt omdat zij er ook wel bij varen als hun publisher het goed doet, daardoor hebben de grote bazen meer vertrouwen in hen. Ook qua werkschema's is het wat meer relaxt bij een interne studio, publishers zijn veel begripsvoller als een deadline wordt gemist. Dat valt vooral op bij Polyphony en SCEI, de deadline voor Gran Turismo wordt steeds ruimschoots overschreden.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
09:13 Verborgen personages in Battlestadium D.O.N.?
00:06 Eerst zien en dan spelen voor DreamWorks
|
Reacties (6) |
|
Pagina:
1
|
|
DanLee
op 11-07-2006 om 01:30
[Niv: 18 / Exp: 907]
|
Out Sourcen hier in NL hebben we ook een bedrijf die een game voor marketplace voor de 360 hebben gemaakt. En ze hadden voorheen enkele levels voor andere games ontwerpt zoals een level van unreal tournament wat uitgerekent mijn lievelings level is
Dat Lionhead Studios is gekocht door microsoft is ook allemaal goed, nu kan hij beter werken aan Fable 2 zodat hij langer wordt dan deeltje 1, en heeft hij nog een prachtig budget van ome bill
|
|
Arrie
op 11-07-2006 om 01:34
[Niv: 23 / Exp: 1168]
|
@DanLee Klopt, dat Out Sourcing bedrijf is Streamline Studios.
|
|
Gast (84.28.170.xxx)
op 11-07-2006 om 09:11
|
1) Klinkt allemaal demotiverend als je een developer wilt worden...Wie wil dat nou? Ja, misschien mensen met gaves goede games te maken? Lonen zullen dan ook wel niet hoog zijn...
2) er staat nog 'Revolution' in het stuk |( :P
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 11-07-2006 om 09:36
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
1. Dat Lionhead opgekocht is slecht, vroeger heeft Molyneux al eens een studio verkocht aan een groot bedrijf en werd hij het beu en is hij opgestapt (Bullfrog)
2. Outsource bedrijf is idd Streamline, zoals in de feature staat
3. Klinkt idd demotiverend, maar ook een gewoon bedrijf oprichten is moeilijk, voor een developer is dat niet anders.
4. Stond nog Revolution in omdat de feature ouder is dan de naam Wii
|
|
Gast (62.177.151.xxx)
op 11-07-2006 om 10:24
|
Bullfrog !! jaaa helemaal vergeten :)
wat heb ik genoten van spellen als Dungeon Keeper, Populous en Theme Hospital !!
Schitterend !
|
|
clavix
op 11-07-2006 om 22:46
[Niv: 5 / Exp: 256]
|
Harde werkers die game developers daarom mensen blijf games kopen ondersteun deze harde werkers!!
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|