From Software heeft met de Armored Core reeks duidelijk de meeste expertise op het gebied van gigantische Mech Simulation games. Het was dan ook niet verbazend dat zij als eerste een mechgame naar de PSP gingen brengen. In Japan was het spel een launchgame, maar wij moesten wachten tot maart 2006 om de game te kunnen spelen.
Vanaf dan konden ook wij zien dat de serie een lichte bocht heeft gemaakt, op PlayStation 2 was de serie actierijk, maar op PSP is de game veel strategischer ingesteld. In Formula Front heb je de keuze om het gevecht te laten uitvoeren door de AI of om zelf de mech te besturen. Deze laatste besturingsmethode werd toegevoegd door Agetec voor de Amerikaanse en Europese release, dat is dan ook de reden dat we zo lang moesten wachten. Gelukkig hebben ze wel de strategische aanpak bewaard waardoor deze Armored Core meer diepgang biedt dan alle andere delen.
Het belangrijkste deel van je tijd zul je dan ook doorbrengen met het aanpassen van je mech. Dat kan iets eenvoudig zijn zoals de kleur. Het wordt echter heel wat lastiger als je moet rekening houden met het gewicht en vermogen van de verschillende onderdelen die je wilt installeren. Maak je de Armored Core te zwaar, zal hij veel trager zijn, maar maak je hem te licht, ontbreekt hij voldoende vuurkracht. Op de eerste levels lijk je deze aanpassingsmogelijkheden niet nodig te hebben, maar in latere levels is het absoluut noodzakelijk om de gevechten te overleven. De game laat je hier echter niet alleen in, je krijgt voldoende informatie voorhanden om te beslissen welk onderdeel beter is.
Dit strategische komt niet enkel naar voren bij het kiezen van de onderdelen van je mech, maar ook bij het bepalen van de AI. Je kunt zelf aanpassen wat de AI moet doen tijdens gevechten. Je krijgt zelfs meer opties naarmate je gevechten wint. Dit zorgt ervoor dat de AI instellen in het begin eenvoudig is, maar op het einde even diepgaand is als het aanpassen van de mech. Ook in de multiplayermode kun je de AI aan het werk zetten als je geen vertrouwen hebt in je eigen stuurkunsten.
Al dat vechten is natuurlijk niet zinloos, het vechten met Armored Cores is de belangrijkste vorm van vermaak. De piloten bouwen hun robots om zodat ze tegen elkaar kunnen vechten in de verschillende arena's. De winnaars verdienen geld waarmee ze nieuwe onderdelen opties kunnen kopen voor hun mechs, en dus nog sterker worden. We zijn dan ook blij dat het in deze serie niet rond het allesbehalve spectaculaire verhaal draait, maar rond strategische gameplay. Het ontbreken aan een echt verhaal zorgt er echter voor dat je geen stimulans krijgt om echt verder te doen, het is toch niet alsof daardoor vragen beantwoord zullen worden of iets dergelijk.
|