Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Feature:

Publisher Geschiedenis - Electronic Arts


Door Joni Philips op 16-04-2006 om 00:03
Bron: Gamed

Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en interessantste feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.


Ditmaal nemen we een kijkje bij Electronic Arts, een bedrijf dat groot geworden is onder leiding van Trip Hawkins en later Larry Probst. De twee hebben duidelijk hun best gedaan want zoals de Himalaya onbetwist het hoogste gebergte is op de aardkorst, is Electronic Arts zonder twijfel de grootste publisher. Reeds in 1994 was dit zo en twaalf jaar later is dat nog niet veranderd. De naam Electronic Arts betekent vrij vertaald elektronische kunstwerkjes, een perfecte beschrijving voor een videogame. Dat is waarschijnlijk niet hoe ze er bij EA over denken.



Het verhaal van David en Goliath is er één van de hele game-industrie tegen Electronic Arts maar voorlopig is Goliath aan de winnende hand. Het bedrijf krijgt overal kritiek voor zijn agressieve handelingen maar blijft toch nummer 1 op de markt. Zo staat het bedrijf er om bekend studio's die ze aangekocht hebben, direct te sluiten nadat ze één slechte game op de markt gebracht hebben. Studio's die op deze manier al ten onder zijn gegaan, zijn onder andere Westwood Studios, Bullfrog en Origin. Daarnaast ontslaat het bedrijf graag werknemers achter erg slechte games, zo werd praktisch het hele team achter GoldenEye: Rogue Agent op straat gezet.

Daarnaast krijgt het bedrijf ook kritiek voor het monopoliseren van de sportmarkt. Nadat Sega in 2004 een klein succes boekte met ESPN NFL 2005, besloot Electronic Arts simpelweg om zoveel mogelijk licenties weg te kapen. Daardoor bezit het bedrijf nu exclusieve deals met NFL (Football), ESPN (De sportzender van de VS), CLC (College Football) en Nascar (Racing). Daardoor kan geen enkel ander bedrijf American Football en Nascar games uitbrengen met de officiële namen. In Europa gaat EA gelukkig nog niet zo ver en blijven zowel de FIFA, Cricket als Rugby licenties vrij te koop voor iedereen met genoeg geld.



Ook de online strategie van het bedrijf is niet geliefd bij de fans van hun series. Electronic Arts stopt de ondersteuning van een sportgame meestal na één jaar zodat alle fans opnieuw FIFA 200X en Madden NFL 200X moeten kopen. Op het PC online gebied is het nog erger want daar verbant EA alle servers die mods van hun games draaien, terwijl andere publishers het modden van games juist aanmoedigen. (Met pareltjes zoals Counter-Strike als gevolg.)

Officiële sites:

Pagina: 1 | 2 | 3 | 4


08:01  .Hack//G.U. toont meer footage
00:02  Easter Eggs
 Reacties (23)
 Pagina: 1
Gast (83.116.224.xxx) op 16-04-2006 om 09:42
fock EA... NINTENDO & UBISOFT aan de macht _O_

Jrav op 16-04-2006 om 10:06 [Niv: 31 / Exp: 1534]
Niet mijn favoriete uitgever maar wel een intressant stuk.

Roderick op 16-04-2006 om 10:18 [Niv: 417 / Exp: 20866]
EA doet het prima, we hebben in t verleden wat baggergames gezien maar ik vind dat de kwaliteit echt weer vooruit gaat bij dit grote bedrijf.

Sentinel op 16-04-2006 om 14:01 [Niv: 27 / Exp: 1341]
Joh, ik verwachtte alweer zon reactie die de eerste gast gaf. Stelletje kleuters...Kunnen jullie dat soort mensen niet bannen?

DanLee op 16-04-2006 om 18:50 [Niv: 18 / Exp: 907]
Ik vind EA maar een zwak bedrijf al die sport spellen, steeds hetzelfde en geen vernieuwing , en de "Grote Massa" koopt het gewoon .

Bij mij thuis geen EA games

Sentinel op 16-04-2006 om 19:34 [Niv: 27 / Exp: 1341]
En mario is niet hetzelfde? En wat kan je precies vernieuwen aan voetbal spellen?

Joni Philips (Eindredacteur) op 16-04-2006 om 19:59 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
DanLee, dan ben je dom. Als je absoluut geen EA spellen in huis wilt, mis je zeker toppertjes.

Ikkyu op 16-04-2006 om 20:15 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Het is een goed bedrijf dat idd van tijd tot tijd toppertjes aflevert ... maar ik heb wel al heel veel spellen geweten die blijkbaar "rap rap" het ontwikkelingsproces ondergingen en daardoor totaal flopten/mislukten

Tecnomic NL op 16-04-2006 om 21:16 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Nou Nou toppertjes? Kom op jongens overdrijven is ook een vak he Het enige wat ze uitbrengen zijn sportgames die ik al bagger vind maar goed.....

Ik bedoel EA heeft een paar maanden geleden bekend gemaakt dat ze in de toekomst nieuwe franchises op de markt zullen brengen en dat mag zeker ook wel gezien de baggere games van de laatste maanden. Jezus ga eerst wat kwaliteit leveren in plaats van alleen maar crap uit te brengen. Bij EA is het altijd het hetzelfde verhaaltje: baggere games=verkoopcijfers=kassa kassa!

Joni Philips (Eindredacteur) op 16-04-2006 om 21:21 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Medal of Honor: Frontline, TimeSplitters: Future Perfect, Burnout: Revenge, The Sims 2, zijn enkele van de toppertjes die ze uitgebracht hebben. Daarnaast wil ik er even op wijzen dat alle publishers in de eerste plaats geld willen verdienen, anders zaten ze niet op deze markt.

Jrav op 16-04-2006 om 22:36 [Niv: 31 / Exp: 1534]
Zaterdag timesplitters future perfect nog uit de budgetbak gegraaid voor 10 euro.

Joni Philips (Eindredacteur) op 16-04-2006 om 22:43 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Superkoop, probeer zeker co-op

Jrav op 16-04-2006 om 23:31 [Niv: 31 / Exp: 1534]
zal zeker gebeuren. eerst in mn eentje de singleplayer even chekken.

Ugamer op 17-04-2006 om 11:02 [Niv: 14 / Exp: 707]
Best vet...... zucht..

Gast (84.104.81.xxx) op 17-04-2006 om 11:54
neef for speed blijft de koning der alle racegames _O_

Gast (84.104.81.xxx) op 17-04-2006 om 11:54
...series

phantom op 17-04-2006 om 15:16 [Niv: 14 / Exp: 695]
sorry hoor maar ik vind ea meestal niet zo vet

Tecnomic NL op 17-04-2006 om 15:18 [Niv: 164 / Exp: 8218]
@joni
ja dat zijn idd allemaal toppertjes -_- , maar goed ieder zijn mening he. En ja publishers willen idd veel geld verdienen, maar bij EA is dat wel erg extreem.

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-04-2006 om 15:48 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Als dat zo extreem is, waarom nemen ze dan de moeite titels zoals We Love Katamari naar Europa te brengen. Daar verdienen ze echt niet zoveel op. Met die sportgames doet EA trouwens ook alleen maar wat de gamers willen, een groot aantal gamers koopt die dingen nu ook echt elk jaar en hun ontwikkelteams proberen zeker de game zo goed mogelijk te maken.

Shellshock op 17-04-2006 om 15:58 [Niv: 1 / Exp: 40]
Ik ga hier toch met Joni mee hoor. Begrijp niet wat mensen tegen EA hebben. De enige mensen die zich kunnen uitspreken over EA zijn de ontwikkelaars. En de ontwikkelaars zijn tevreden over EA. Ze krijgen het geld en tijd. Dus EA moet je echt niks verwijten.

Gast (62.58.87.xxx) op 17-04-2006 om 16:00
Meestal hebben de mensen die zeggen: "Geen EA bij mij in huis, of EA SUCKS" de meeste EA games in hun collectie. Ik heb wel een aantal EA games, zoals TimeSplitters: FP en Red Alert 2, voor de rest interesseert het mij niet zo bar veel.

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-04-2006 om 16:00 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
EA is zelfs de enige niet-consolemaker die in de top 100 van Forbes beste bedrijven staan (hoewel ik dat niet begrijp als ze daar constant in crunchtime zitten)

Joker op 17-04-2006 om 17:21 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Ja... Je kan alles zeggen over EA, feit is wel dat ze het gewoon het slimste aanpakken. Ze verkopen altijd veel, op alle gebieden, daarnaast brengen ze erg veel games uit. In mijn collectie vind je ook heel vaak een EA titel terug, en ik koop amper slechte titels. Neemt niet weg dat ze best met wat orginelere titels mogen komen, maar zolang ze de rest(Ubisoft!) maar niet opkopen heb ik niet te klagen hoor.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Publisher Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden