Feature: Publisher Geschiedenis - Electronic Arts
Door Joni Philips op 16-04-2006 om 00:03
|
Bron: Gamed
|
Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en interessantste feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
Het geheim achter de snelle releases bij EA is eigenlijk pure mensenmishandeling, de ontwikkelaars van EA werken meestal 12 uur per dag, zeven dagen per week. Daarnaast blijven grote namen er niet graag werken omdat EA alle macht heeft. Zo hebben mensen als Peter Molyneux (Bullfrog, Lionhead) en Richard Garriot (Origin) het bedrijf snel verlaten. Hierdoor verloor het bedrijf veel grote namen. Toch werken er wereldwijd nog 6100 mensen bij EA en daarvan kwamen er maar twee in aanmerking voor een plekje in dit overzicht.

Trip Hawkins: Hoewel de man momenteel berucht is door de kwaliteit die 3DO maakte, was hij ooit één van de belangrijkste namen in de videogamewereld. Hij werd geboren in 1953 en kwam al snel terecht in de computerwereld. Tot 1982 werkte hij namelijk bij Apple Computers waar hij onder andere de directeur van marketing was. Dat bedrijf verliet hij om Electronic Arts op te richten en in minder dan tien jaar heeft hij de basis gelegd voor het succes van het bedrijf, dankzij onder andere de Madden franchise. In 1991 verliet hij Electronic Arts om met zijn immens fortuin 3DO op te richten, een bedrijf dat enkele jaren laten de krachtigste en duurste console van de tijd uitbracht. Hoewel hij origineel de steun had van vele developers, verloor hij na de release van de PlayStation, zelfs de steun van Electronic Arts. Toen men in 1996 besloot om te stoppen met de productie van de console, schakelde het bedrijf over op videogames. Hawkins wou dankzij korte ontwikkelperiodes het succes van Electronic Arts evenaren maar de meeste titels flopten. Hij gebruikte enkele keren zijn persoonlijk fortuin om het bedrijf gaande te houden, tot mei 2003 wanneer hij besloot om te stoppen met 3DO. Hij richtte daarna Digital Chocolate op, een developer die games maakt voor de GSM.
Will Wright: Het wonderkind van de Amerikaanse game-industrie, zo beschrijf je Will Wright het beste want alles wat hij aanraakt, verandert in goud. Het is dan ook geen wonder dat zijn Maxis de enige studio is die zich blijft handhaven binnen EA, en sterker nog, waarvan de naam nog steeds in de game verschijnt, en tot 2004 op de cover stond. Het verhaal van Will Wright begint in 1987 wanneer hij rondloopt met het idee voor SimCity maar geen publisher vindt die het spel wil uitgeven. Simpel toch, richt je even je eigen studio op, namelijk Maxis. Dankzij dat bedrijf kon SimCity doorgroeien tot één van de best verkopende games van dat moment. Maxis kwam daarna nog met enkele sequels voor SimCity en enkele varianten, maar ook met nieuwe games. Deze nieuwe games flopten echter en het bedrijf kwam in financiële moeilijkheden.
In juni 1997 besloten Wright en zijn partners om Maxis te verkopen aan EA. Ondertussen ging hij verder met het uitdiepen van Home Tactics, een game zoals SimCity maar dan geconcentreerd op individuele mensen. De ontwikkeling duurde tot 2000 maar de game was een gigantisch succes. Voor Wright ging dat echter niet ver genoeg, hij is ondertussen al bezig aan Spore waarin je begint als oerdeeltje en je moet evolueren tot een mens. De industrie heeft zijn harde werk al lang erkend, zo is hij de enige persoon om zowel een Life Time Achievement Award te krijgen van de Game Developers Choice Awards als opgenomen te worden in de AIAS Hall of Fame. In zijn vrije tijd verzamelt Will Wright delen van het ruimteprogramma van de Sovjet-Unie. We kunnen al raden wat we mogen gaan doen na Spore.

John Madden: Madden, geboren op 10 april 1936, werd in 1958 geselecteerd als rookie voor de NFL maar liep op het trainingskamp een knieblessure op die hem zijn hele carrière kostte. Andere mensen zouden dan in de put zitten, maar niet John Madden. Hij werd dan maar coach voor het team van zijn universiteit. In 1963 werd hij aangetrokken door het team van San Diego, een ideale springplank naar de NFL. In 1967 mocht Madden een rang omhoog en gaan coachen in de NFL. Tot 1979 bleef hij werkzaam als coach in de NFL en zijn percentage gewonnen matches is het tweede hoogste van alle coaches ooit. Maar pas dan begon Madden echt met zijn carrière, hij ging namelijk commentaar geven op footballmatches. Zijn jaren langs de zijlijn en zijn levendig karakter maakten van hem de perfecte commentator. Het was dan ook geen grote verrassing dat EA, toen ze in 1991 de NFL licentie binnenhaalden, John Madden aantrokken voor hun NFL games. Hij was het ideale uithangbord voor de game en tot en met Madden 2000 sierde hij de cover van de games. Zijn contract om de commentaar in te spreken loopt nog even door en hij doet het zeker niet slecht. Door de jaren heen is zijn commentaar in de serie van hoog niveau gebleven en perfect voor het realisme van de game. Het zal dan ook een zwaar verlies zijn voor de serie wanneer John Madden sterft of stopt.
Ondanks de sterke opmars van bedrijven zoals Take Two, Activision en Ubisoft lijkt er nog geen einde te komen aan de overheersing van EA. Het bedrijf heeft al hun sterke franchises al opgelijnd voor een next-gen debuut. Met titels zoals Battlefield 2142, Casino Royale, Medal of Honor: Airborne, een nieuwe Burnout en Need for Speed, en nog vele sportgames in aantocht, zal geen enkele mainstreamgamer zonder EA kunnen, en ondertussen blijft de rest maar klagen over de kwalijke praktijken van het bedrijf.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
08:01 .Hack//G.U. toont meer footage
00:02 Easter Eggs
|
Reacties (23) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (83.116.224.xxx)
op 16-04-2006 om 09:42
|
fock EA... NINTENDO & UBISOFT aan de macht _O_
|
|
Jrav
op 16-04-2006 om 10:06
[Niv: 31 / Exp: 1534]
|
Niet mijn favoriete uitgever maar wel een intressant stuk.
|
|
Roderick
op 16-04-2006 om 10:18
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
EA doet het prima, we hebben in t verleden wat baggergames gezien maar ik vind dat de kwaliteit echt weer vooruit gaat bij dit grote bedrijf.
|
|
Sentinel
op 16-04-2006 om 14:01
[Niv: 27 / Exp: 1341]
|
Joh, ik verwachtte alweer zon reactie die de eerste gast gaf. Stelletje kleuters...Kunnen jullie dat soort mensen niet bannen?
|
|
DanLee
op 16-04-2006 om 18:50
[Niv: 18 / Exp: 907]
|
Ik vind EA maar een zwak bedrijf al die sport spellen, steeds hetzelfde en geen vernieuwing  , en de "Grote Massa" koopt het gewoon  .
Bij mij thuis geen EA games
|
|
Sentinel
op 16-04-2006 om 19:34
[Niv: 27 / Exp: 1341]
|
En mario is niet hetzelfde? En wat kan je precies vernieuwen aan voetbal spellen?
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 16-04-2006 om 19:59
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
DanLee, dan ben je dom. Als je absoluut geen EA spellen in huis wilt, mis je zeker toppertjes.
|
|
Ikkyu
op 16-04-2006 om 20:15
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
Het is een goed bedrijf dat idd van tijd tot tijd toppertjes aflevert ... maar ik heb wel al heel veel spellen geweten die blijkbaar "rap rap" het ontwikkelingsproces ondergingen en daardoor totaal flopten/mislukten
|
|
Tecnomic NL
op 16-04-2006 om 21:16
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
Nou Nou toppertjes? Kom op jongens overdrijven is ook een vak he  Het enige wat ze uitbrengen zijn sportgames die ik al bagger vind maar goed.....
Ik bedoel EA heeft een paar maanden geleden bekend gemaakt dat ze in de toekomst nieuwe franchises op de markt zullen brengen en dat mag zeker ook wel gezien de baggere games van de laatste maanden. Jezus ga eerst wat kwaliteit leveren in plaats van alleen maar crap uit te brengen. Bij EA is het altijd het hetzelfde verhaaltje: baggere games=verkoopcijfers=kassa kassa!
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 16-04-2006 om 21:21
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Medal of Honor: Frontline, TimeSplitters: Future Perfect, Burnout: Revenge, The Sims 2, zijn enkele van de toppertjes die ze uitgebracht hebben. Daarnaast wil ik er even op wijzen dat alle publishers in de eerste plaats geld willen verdienen, anders zaten ze niet op deze markt.
|
|
Jrav
op 16-04-2006 om 22:36
[Niv: 31 / Exp: 1534]
|
Zaterdag timesplitters future perfect nog uit de budgetbak gegraaid voor 10 euro.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 16-04-2006 om 22:43
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Superkoop, probeer zeker co-op
|
|
Jrav
op 16-04-2006 om 23:31
[Niv: 31 / Exp: 1534]
|
zal zeker gebeuren. eerst in mn eentje de singleplayer even chekken.
|
|
Ugamer
op 17-04-2006 om 11:02
[Niv: 14 / Exp: 707]
|
Best vet...... zucht..
|
|
Gast (84.104.81.xxx)
op 17-04-2006 om 11:54
|
neef for speed blijft de koning der alle racegames _O_
|
|
Gast (84.104.81.xxx)
op 17-04-2006 om 11:54
|
...series
|
|
phantom
op 17-04-2006 om 15:16
[Niv: 14 / Exp: 695]
|
sorry hoor maar ik vind ea meestal niet zo vet
|
|
Tecnomic NL
op 17-04-2006 om 15:18
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
@joni
ja dat zijn idd allemaal toppertjes -_- , maar goed ieder zijn mening he. En ja publishers willen idd veel geld verdienen, maar bij EA is dat wel erg extreem.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 17-04-2006 om 15:48
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Als dat zo extreem is, waarom nemen ze dan de moeite titels zoals We Love Katamari naar Europa te brengen. Daar verdienen ze echt niet zoveel op. Met die sportgames doet EA trouwens ook alleen maar wat de gamers willen, een groot aantal gamers koopt die dingen nu ook echt elk jaar en hun ontwikkelteams proberen zeker de game zo goed mogelijk te maken.
|
|
Shellshock
op 17-04-2006 om 15:58
[Niv: 1 / Exp: 40]
|
Ik ga hier toch met Joni mee hoor. Begrijp niet wat mensen tegen EA hebben. De enige mensen die zich kunnen uitspreken over EA zijn de ontwikkelaars. En de ontwikkelaars zijn tevreden over EA. Ze krijgen het geld en tijd. Dus EA moet je echt niks verwijten.
|
|
Gast (62.58.87.xxx)
op 17-04-2006 om 16:00
|
Meestal hebben de mensen die zeggen: "Geen EA bij mij in huis, of EA SUCKS" de meeste EA games in hun collectie. Ik heb wel een aantal EA games, zoals TimeSplitters: FP en Red Alert 2, voor de rest interesseert het mij niet zo bar veel.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 17-04-2006 om 16:00
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
EA is zelfs de enige niet-consolemaker die in de top 100 van Forbes beste bedrijven staan (hoewel ik dat niet begrijp als ze daar constant in crunchtime zitten)
|
|
Joker
op 17-04-2006 om 17:21
[Niv: 67 / Exp: 3369]
|
Ja... Je kan alles zeggen over EA, feit is wel dat ze het gewoon het slimste aanpakken. Ze verkopen altijd veel, op alle gebieden, daarnaast brengen ze erg veel games uit. In mijn collectie vind je ook heel vaak een EA titel terug, en ik koop amper slechte titels. Neemt niet weg dat ze best met wat orginelere titels mogen komen, maar zolang ze de rest(Ubisoft!) maar niet opkopen heb ik niet te klagen hoor.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|