Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Feature:

Publisher Geschiedenis - Electronic Arts


Door Joni Philips op 16-04-2006 om 00:03
Bron: Gamed

Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en interessantste feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.


1982-1994: Trip Hawkins wilde in 1982 een nieuw gamebedrijf oprichten, en met de hulp van de bank slaagde hij daar ook in. Persoonlijk investeerde hij $200.000, een gigantische som die later niets zou lijken bij al het geld dat hij aan EA verdiende. Hoewel hij het bedrijf origineel Amazin' Software ging noemen, vonden de andere werknemers van de studio dit maar niets, eind oktober 1982 kwamen ze samen om een nieuwe naam te bespreken. Zij wilden het bedrijf SoftArt noemen maar er bestond al een bedrijf met een gelijkaardige naam, dan werd gekozen voor Electronic Artists. Steve Hayes vond dat echter niet kunnen omdat EA enkel een publisher was op dat moment, en zelf geen games maakte. Uiteindelijk kwam men uit op de naam 'Electronic Arts'.

Het originele zakenplan van Trip Hawkins was zeker geen makkie om te verwezenlijken, hij wilde van EA binnen zes jaar een miljardenbedrijf maken. Hoewel EA het eerste gamebedrijf is dat die titel binnenhaalde, heeft het echter dubbel zo lang geduurd. Pas in 1994 was het zover en op dat moment besloot Hawkins om het bedrijf te verlaten. Hij werd vervangen door Larry Probst als CEO.

Larry Probst
Larry Probst


Larry Probst werkte op dat moment al tien jaar bij EA en zijn succes was groot geweest. De aanwerving van Larry Probst in 1984 zorgde ervoor dat het zorgenkindje van EA, de verkoopafdeling, snel de primus werd. Hij ging direct met retailers onderhandelen in plaats van individuele distributeurs te laten handelen met de retailers. Zo werden de winstmarges groter voor EA.

Electronic Arts was ook succesrijk bij de studio's want bij EA stond de developer centraal terwijl ze bij andere bedrijven op de achtergrond werden gedrongen. EA gaf hen een rocksterimago en behandelde boxarts dan ook als CD covers. Ze waren kleurrijk en heel verbeeldingrijk. In mei 1983 bracht EA games zoals Archon, Pinball Construction Set, and M.U.L.E. uit, deze speelden een belangrijke rol in de videogamegeschiedenis en hun boxarts waren versierd met wel zeer surrealistische beelden. Spijtig genoeg heeft EA deze aanpak tegenwoordig al laten vallen.



In 1987 bracht Electronic Arts hun eerste eigen game uit, Skate or Die!, ongetwijfeld gebaseerd op Midways 720. Op hun volgende eigen titel was het wachten op 1990 toen het EA Sports label in leven werd geroepen. Op idee van Hawkins werd zo onder andere de Madden NFL franchise opgericht. Deze franchise is tot op vandaag de succesvolste franchise van EA en brengt meer op dan The Sims en FIFA. Tegelijk maakte het bedrijf ook een sterk debuut op de aandelenmarkt.

1995-2005: Het verlies van Trip Hawkins deerde EA duidelijk niet. In minder dan drie jaar tijd kochten ze Maxis, Westwood, Bullfrog en Origin waarmee ze de vier populairste onafhankelijke gamestudio's in handen kregen. In 2004 en 2005 lijkt het bedrijf weer de kooptoer op te gaan en haalt onder andere Criterion en Jamdat binnen, daarnaast veroveren ze ook alle belangrijke sportslicenties op de Formula One licentie na, en de Simpsons licentie, en kopen ze één vijfde van Ubisoft. Het is duidelijk dat EA zijn positie als marktleider niet wil afstaan maar voor de rest gebeurt er niets interessant binnen het bedrijf.

Pagina: 1 | 2 | 3 | 4


08:01  .Hack//G.U. toont meer footage
00:02  Easter Eggs
 Reacties (23)
 Pagina: 1
Gast (83.116.224.xxx) op 16-04-2006 om 09:42
fock EA... NINTENDO & UBISOFT aan de macht _O_

Jrav op 16-04-2006 om 10:06 [Niv: 31 / Exp: 1534]
Niet mijn favoriete uitgever maar wel een intressant stuk.

Roderick op 16-04-2006 om 10:18 [Niv: 417 / Exp: 20866]
EA doet het prima, we hebben in t verleden wat baggergames gezien maar ik vind dat de kwaliteit echt weer vooruit gaat bij dit grote bedrijf.

Sentinel op 16-04-2006 om 14:01 [Niv: 27 / Exp: 1341]
Joh, ik verwachtte alweer zon reactie die de eerste gast gaf. Stelletje kleuters...Kunnen jullie dat soort mensen niet bannen?

DanLee op 16-04-2006 om 18:50 [Niv: 18 / Exp: 907]
Ik vind EA maar een zwak bedrijf al die sport spellen, steeds hetzelfde en geen vernieuwing , en de "Grote Massa" koopt het gewoon .

Bij mij thuis geen EA games

Sentinel op 16-04-2006 om 19:34 [Niv: 27 / Exp: 1341]
En mario is niet hetzelfde? En wat kan je precies vernieuwen aan voetbal spellen?

Joni Philips (Eindredacteur) op 16-04-2006 om 19:59 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
DanLee, dan ben je dom. Als je absoluut geen EA spellen in huis wilt, mis je zeker toppertjes.

Ikkyu op 16-04-2006 om 20:15 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Het is een goed bedrijf dat idd van tijd tot tijd toppertjes aflevert ... maar ik heb wel al heel veel spellen geweten die blijkbaar "rap rap" het ontwikkelingsproces ondergingen en daardoor totaal flopten/mislukten

Tecnomic NL op 16-04-2006 om 21:16 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Nou Nou toppertjes? Kom op jongens overdrijven is ook een vak he Het enige wat ze uitbrengen zijn sportgames die ik al bagger vind maar goed.....

Ik bedoel EA heeft een paar maanden geleden bekend gemaakt dat ze in de toekomst nieuwe franchises op de markt zullen brengen en dat mag zeker ook wel gezien de baggere games van de laatste maanden. Jezus ga eerst wat kwaliteit leveren in plaats van alleen maar crap uit te brengen. Bij EA is het altijd het hetzelfde verhaaltje: baggere games=verkoopcijfers=kassa kassa!

Joni Philips (Eindredacteur) op 16-04-2006 om 21:21 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Medal of Honor: Frontline, TimeSplitters: Future Perfect, Burnout: Revenge, The Sims 2, zijn enkele van de toppertjes die ze uitgebracht hebben. Daarnaast wil ik er even op wijzen dat alle publishers in de eerste plaats geld willen verdienen, anders zaten ze niet op deze markt.

Jrav op 16-04-2006 om 22:36 [Niv: 31 / Exp: 1534]
Zaterdag timesplitters future perfect nog uit de budgetbak gegraaid voor 10 euro.

Joni Philips (Eindredacteur) op 16-04-2006 om 22:43 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Superkoop, probeer zeker co-op

Jrav op 16-04-2006 om 23:31 [Niv: 31 / Exp: 1534]
zal zeker gebeuren. eerst in mn eentje de singleplayer even chekken.

Ugamer op 17-04-2006 om 11:02 [Niv: 14 / Exp: 707]
Best vet...... zucht..

Gast (84.104.81.xxx) op 17-04-2006 om 11:54
neef for speed blijft de koning der alle racegames _O_

Gast (84.104.81.xxx) op 17-04-2006 om 11:54
...series

phantom op 17-04-2006 om 15:16 [Niv: 14 / Exp: 695]
sorry hoor maar ik vind ea meestal niet zo vet

Tecnomic NL op 17-04-2006 om 15:18 [Niv: 164 / Exp: 8218]
@joni
ja dat zijn idd allemaal toppertjes -_- , maar goed ieder zijn mening he. En ja publishers willen idd veel geld verdienen, maar bij EA is dat wel erg extreem.

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-04-2006 om 15:48 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Als dat zo extreem is, waarom nemen ze dan de moeite titels zoals We Love Katamari naar Europa te brengen. Daar verdienen ze echt niet zoveel op. Met die sportgames doet EA trouwens ook alleen maar wat de gamers willen, een groot aantal gamers koopt die dingen nu ook echt elk jaar en hun ontwikkelteams proberen zeker de game zo goed mogelijk te maken.

Shellshock op 17-04-2006 om 15:58 [Niv: 1 / Exp: 40]
Ik ga hier toch met Joni mee hoor. Begrijp niet wat mensen tegen EA hebben. De enige mensen die zich kunnen uitspreken over EA zijn de ontwikkelaars. En de ontwikkelaars zijn tevreden over EA. Ze krijgen het geld en tijd. Dus EA moet je echt niks verwijten.

Gast (62.58.87.xxx) op 17-04-2006 om 16:00
Meestal hebben de mensen die zeggen: "Geen EA bij mij in huis, of EA SUCKS" de meeste EA games in hun collectie. Ik heb wel een aantal EA games, zoals TimeSplitters: FP en Red Alert 2, voor de rest interesseert het mij niet zo bar veel.

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-04-2006 om 16:00 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
EA is zelfs de enige niet-consolemaker die in de top 100 van Forbes beste bedrijven staan (hoewel ik dat niet begrijp als ze daar constant in crunchtime zitten)

Joker op 17-04-2006 om 17:21 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Ja... Je kan alles zeggen over EA, feit is wel dat ze het gewoon het slimste aanpakken. Ze verkopen altijd veel, op alle gebieden, daarnaast brengen ze erg veel games uit. In mijn collectie vind je ook heel vaak een EA titel terug, en ik koop amper slechte titels. Neemt niet weg dat ze best met wat orginelere titels mogen komen, maar zolang ze de rest(Ubisoft!) maar niet opkopen heb ik niet te klagen hoor.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Publisher Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden