Feature: Publisher Geschiedenis - Electronic Arts
Door Joni Philips op 16-04-2006 om 00:03
|
Bron: Gamed
|
Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en interessantste feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
Elk jaar brengt het bedrijf tientallen games uit, een aantal dat zelfs Nintendo niet aankan. Het geheim van Electronic Arts is al lang geen geheim meer, elk jaar brengen ze gewoon nieuwe games uit in hun belangrijkste franchises. Door jaren van ontwikkelen en kopen heen, heeft EA al evenveel franchises als games. Zo ontwikkelden ze zelf concepten als NBA Street; terwijl Command & Conquer vergaard werd door de aankoop van Westwood Studios. Wij zullen ons echter beperken tot de echte vlaggenschiptitels van het bedrijf.

Need for Speed: In 1995 maakte 'The Need for Speed' braafjes zijn debuut op PC en 3DO. De game draaide nog meer rond het racen dan het ontwijken van de politie en van illegaal straatracen was er zelfs nog geen sprake. Drie jaar later zet de serie met Hot Pursuit de huidige koers in, je moest snel racen over allerlei landwegen terwijl de politie je achterna kwam, een concept dat verder werd uitgewerkt met Hot Pursuit 2 en Most Wanted. Voor Most Wanted maakte de serie wel even een klein uitstapje in het illegale straatracen met Need for Speed: Underground 1 & 2, deze twee games hebben de serie geopend voor een groot consolepubliek terwijl eerdere consoledelen (met uitzondering van de PS2 versie van Hot Pursuit 2) teleurstellend waren. We mogen alvast zeker zijn dat ook eind 2006 er weer enkele nieuwe versies aankomen, zeker met de launch van de PlayStation 3.
EA Sports: In 1990 legde Electronic Arts de basis voor hun belangrijkste label, EA Sports. Terwijl andere bedrijven, zoals Konami, zich concentreren op één sport heeft EA de eer om voor bijna alle grote sporten jaarlijks een game uit te brengen. EA begon met de Madden en PGA Tour Golf franchises in 1990, en geleidelijk kwamen er steeds meer sporten bij. Hockey in 1992, basketbal en voetbal in 1993, rugby en honkbal in 1995, formule 1 in 1997, Nascar in 1998 en als laatste cricket en boksen in 1999. Veel van deze games zijn ondertussen al van naam veranderd maar toch blijft EA ze jaarlijks uitgeven en zijn ze meestal de enige game op de markt met alle ploegen en alle juiste namen, en hoewel de updates elk jaar tot een minimum zijn gehouden, blijven Madden en FIFA elk jaar in oktober de Amerikaanse en Europese charts overheersen.
The Sims: Het concept van The Sims is eenvoudig, je moet enkel een eigen personage maken en ervoor zorgen dat hij een goed leven leidt. De game sloeg niet echt aan bij die-hard gamers maar bracht juist een nieuw publiek naar de gamewereld, want vooral meisjes kozen voor The Sims. Er kwamen bijna tien uitbreidingen en eens zoveel compilaties uit van de game. Het spel is zelfs de best verkochte niet-Nintendo game. Ook The Sims 2 lijkt goed onderweg om dit aantal te halen en er zijn al enkele uitbreidingen verschenen. Op de consoles deed de serie het echter veel slechter met de mindere besturing en lange laadtijden maar dat doet zeker geen afbreuk aan het succes van The Sims.

Medal of Honor: Oorlog was nooit zo populair als toen Electronic Arts met Medal of Honor voor de originele PlayStation kwam in 1999. Een jaar later dook het vervolg op, Medal of Honor: Underground. De serie was realistisch, spannend en historisch correct. Het echte succes van de serie kwam er pas in 2002 toen Medal of Honor: Frontline op PS2, GC en Xbox, en Medal of Honor: Allied Assault op PC je het strand van Normandië lieten bestormen. De scène was alvast even spannend als in Saving Private Ryan en het was de eerste keer dat de bestorming zo realistisch speelbaar was. Terwijl de PC versie heel wat uitbreidingen kreeg, mochten de consolebezitters aan de slag gaan in Azië met Rising Sun. Ondanks de introductie van een online mode en een originele verhaallijn, deed de game het slecht. In 2004 kregen de consolebezitters geen nieuwe Medal of Honor, het was de PC die aan de beurt was met Pacific Assault. Deze gaf je een team om te commanderen en bracht je terug naar Azië. Pas in 2005 keerde de serie terug naar zijn roots met European Assault die exclusief op console verscheen. Met Medal of Honor: Airborne zullen de console en de PC voor het eerst dezelfde Medal of Honor kunnen spelen.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
08:01 .Hack//G.U. toont meer footage
00:02 Easter Eggs
|
Reacties (23) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (83.116.224.xxx)
op 16-04-2006 om 09:42
|
fock EA... NINTENDO & UBISOFT aan de macht _O_
|
|
Jrav
op 16-04-2006 om 10:06
[Niv: 31 / Exp: 1534]
|
Niet mijn favoriete uitgever maar wel een intressant stuk.
|
|
Roderick
op 16-04-2006 om 10:18
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
EA doet het prima, we hebben in t verleden wat baggergames gezien maar ik vind dat de kwaliteit echt weer vooruit gaat bij dit grote bedrijf.
|
|
Sentinel
op 16-04-2006 om 14:01
[Niv: 27 / Exp: 1341]
|
Joh, ik verwachtte alweer zon reactie die de eerste gast gaf. Stelletje kleuters...Kunnen jullie dat soort mensen niet bannen?
|
|
DanLee
op 16-04-2006 om 18:50
[Niv: 18 / Exp: 907]
|
Ik vind EA maar een zwak bedrijf al die sport spellen, steeds hetzelfde en geen vernieuwing  , en de "Grote Massa" koopt het gewoon  .
Bij mij thuis geen EA games
|
|
Sentinel
op 16-04-2006 om 19:34
[Niv: 27 / Exp: 1341]
|
En mario is niet hetzelfde? En wat kan je precies vernieuwen aan voetbal spellen?
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 16-04-2006 om 19:59
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
DanLee, dan ben je dom. Als je absoluut geen EA spellen in huis wilt, mis je zeker toppertjes.
|
|
Ikkyu
op 16-04-2006 om 20:15
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
Het is een goed bedrijf dat idd van tijd tot tijd toppertjes aflevert ... maar ik heb wel al heel veel spellen geweten die blijkbaar "rap rap" het ontwikkelingsproces ondergingen en daardoor totaal flopten/mislukten
|
|
Tecnomic NL
op 16-04-2006 om 21:16
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
Nou Nou toppertjes? Kom op jongens overdrijven is ook een vak he  Het enige wat ze uitbrengen zijn sportgames die ik al bagger vind maar goed.....
Ik bedoel EA heeft een paar maanden geleden bekend gemaakt dat ze in de toekomst nieuwe franchises op de markt zullen brengen en dat mag zeker ook wel gezien de baggere games van de laatste maanden. Jezus ga eerst wat kwaliteit leveren in plaats van alleen maar crap uit te brengen. Bij EA is het altijd het hetzelfde verhaaltje: baggere games=verkoopcijfers=kassa kassa!
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 16-04-2006 om 21:21
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Medal of Honor: Frontline, TimeSplitters: Future Perfect, Burnout: Revenge, The Sims 2, zijn enkele van de toppertjes die ze uitgebracht hebben. Daarnaast wil ik er even op wijzen dat alle publishers in de eerste plaats geld willen verdienen, anders zaten ze niet op deze markt.
|
|
Jrav
op 16-04-2006 om 22:36
[Niv: 31 / Exp: 1534]
|
Zaterdag timesplitters future perfect nog uit de budgetbak gegraaid voor 10 euro.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 16-04-2006 om 22:43
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Superkoop, probeer zeker co-op
|
|
Jrav
op 16-04-2006 om 23:31
[Niv: 31 / Exp: 1534]
|
zal zeker gebeuren. eerst in mn eentje de singleplayer even chekken.
|
|
Ugamer
op 17-04-2006 om 11:02
[Niv: 14 / Exp: 707]
|
Best vet...... zucht..
|
|
Gast (84.104.81.xxx)
op 17-04-2006 om 11:54
|
neef for speed blijft de koning der alle racegames _O_
|
|
Gast (84.104.81.xxx)
op 17-04-2006 om 11:54
|
...series
|
|
phantom
op 17-04-2006 om 15:16
[Niv: 14 / Exp: 695]
|
sorry hoor maar ik vind ea meestal niet zo vet
|
|
Tecnomic NL
op 17-04-2006 om 15:18
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
@joni
ja dat zijn idd allemaal toppertjes -_- , maar goed ieder zijn mening he. En ja publishers willen idd veel geld verdienen, maar bij EA is dat wel erg extreem.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 17-04-2006 om 15:48
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Als dat zo extreem is, waarom nemen ze dan de moeite titels zoals We Love Katamari naar Europa te brengen. Daar verdienen ze echt niet zoveel op. Met die sportgames doet EA trouwens ook alleen maar wat de gamers willen, een groot aantal gamers koopt die dingen nu ook echt elk jaar en hun ontwikkelteams proberen zeker de game zo goed mogelijk te maken.
|
|
Shellshock
op 17-04-2006 om 15:58
[Niv: 1 / Exp: 40]
|
Ik ga hier toch met Joni mee hoor. Begrijp niet wat mensen tegen EA hebben. De enige mensen die zich kunnen uitspreken over EA zijn de ontwikkelaars. En de ontwikkelaars zijn tevreden over EA. Ze krijgen het geld en tijd. Dus EA moet je echt niks verwijten.
|
|
Gast (62.58.87.xxx)
op 17-04-2006 om 16:00
|
Meestal hebben de mensen die zeggen: "Geen EA bij mij in huis, of EA SUCKS" de meeste EA games in hun collectie. Ik heb wel een aantal EA games, zoals TimeSplitters: FP en Red Alert 2, voor de rest interesseert het mij niet zo bar veel.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 17-04-2006 om 16:00
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
EA is zelfs de enige niet-consolemaker die in de top 100 van Forbes beste bedrijven staan (hoewel ik dat niet begrijp als ze daar constant in crunchtime zitten)
|
|
Joker
op 17-04-2006 om 17:21
[Niv: 67 / Exp: 3369]
|
Ja... Je kan alles zeggen over EA, feit is wel dat ze het gewoon het slimste aanpakken. Ze verkopen altijd veel, op alle gebieden, daarnaast brengen ze erg veel games uit. In mijn collectie vind je ook heel vaak een EA titel terug, en ik koop amper slechte titels. Neemt niet weg dat ze best met wat orginelere titels mogen komen, maar zolang ze de rest(Ubisoft!) maar niet opkopen heb ik niet te klagen hoor.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|