Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
Stratego Assassin's Creed
The Fast and the Furious
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Beyond Medusa's Gate: VR Escape Room
Nieuws:

Designer achter de NES en SNES overleden


Door Rene Groen op 10-12-2021 om 14:49
Bron: Video Games Chronicle

De naam Masayuke Uemura doet misschien niet direct een belletje rinkelen, toch ben je ongetwijfeld bekend met zijn werken, hij was namelijk de designer achter de NES en SNES. Helaas bereikt ons nu het droevige nieuws dat hij op 78-jarige leeftijd is overleden.

Uemura kwam in 1972 voor Nintendo werken en hielp mee met het creëren van de light guns, waaronder het Laser Clay Shooting System die in het begin van de jaren zeventig erg populair was in de Japanse arcades. Toen Nintendo besloot om het bedrijf op te delen in diverse onderzoeks- en ontwikkelingsdivisies kreeg hij de leiding over R&D2, de divisie die verantwoordelijk was voor Nintendo's hardware, en zijn eerste wapenfeit waren de vier Color TV-Game consoles, systemen waar games bij ingebouwd waren.

In een Iwata Asks interview uit 2010 vertelt Uemura dat de Game & Watch, gecreëerd door Gunpei Yokoi's team bij Nintendo's R&D1, op dat moment het meest populaire Nintendo product was. Door de populariteit van deze divisie werden daar steeds meer werknemers ondergebracht, terwijl dit juist terugliep in de R&D2 divisie. Uemura vertelt lachend dat hij hierdoor weinig te doen had en toen hij in 1981 een telefoontje kreeg van Nintendo president Hiroshi Yamauchi zat dit dan ook in zijn achterhoofd. De reden van het telefoontje was echter anders, Yamauchi zag het spelen van videogames op je televisie als een belangrijk onderdeel van de toekomst en vroeg aan Uemura of zijn divisie hieraan bij wilde dragen. Wel werden er enkele voorwaarden gesteld, zo mocht het geen ingebouwd systeem betreffen, in plaats daarvan zouden ze gebruik gaan maken van het cartridge systeem die op dat moment net op kwamen zetten. Een andere voorwaarde was dat het een machine moest worden die gedurende drie jaar geen concurrentie mocht krijgen.

Na twee jaar leerden we dat Uemura en zijn team iets hadden gecreëerd waar Yamauchi om vroeg, namelijk de Family Computer, oftewel de Famicom. Nintendo's 8-bit console kon verwisselbare cartridges afspelen en werd gelanceerd met een drietal games: Donkey Kong, Donkey Kong Jr en Popeye. Na een niet al te vlekkeloze start, zo liepen de eerste systemen vast en moesten ze teruggeroepen worden om de moederboards te kunnen vervangen, werd de Famicom een groot succes in Japan met bijna twintig miljoen verkochte exemplaren.

Uemura en zijn R&D2 team waren ook verantwoordelijk voor het westerse redesign van de Famicom, de Nintendo Entertainment System, ofwel de NES. Ook dit bleek een groot succes, de Famicon en de NES wisten gezamenlijk 61.91 miljoen exemplaren te verkopen.

Na het succes van de 8-bit console was het tijd voor de volgende stap, waarbij Uemura wederom de leiding kreeg over de totstandkoming. Het resultaat was de Super Famicom, bij ons beter bekend als de SNES, een 16-bit console die wereldwijd 49 miljoen keer werd verkocht. Uemura was naast de designs van deze consoles ook nog eens betrokken bij de Famicom Disk System, de Satellaview add-on voor de Super Famicom en de NES Zapper. Het bleef echter niet beperkt bij hardware, zo produceerde hij ook de NES games Ice Climber, Golf, Tennis, Baseball en de ports van Donkey Kong, Donkey Kong Jr. en Mario Bros. In 2004 ging Uemura met pensioen, wel bleef hij altijd betrokken bij Nintendo in een adviserende rol en was hij director van de Ritsumeikan University Center for Game Studies en gaf hij colleges aan de College of Image Arts and Sciences.



14:58  Assassin's Creed: Valhalla update laat je de game opnieuw downloaden
10:31  Forspoken verschijnt 24 mei, toont nieuwe trailer
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.