Review: Ridge Racer 6
Door Rene Groen op 07-02-2006 om 00:12
|
Bron: Gamed
|
Nadat ik al achter het stuur had gezeten in Project Gotham Racing 3 en Need for Speed: Most Wanted was het nu tijd om Ridge Racer 6 aan de tand te voelen. Weet de racegame van Namco ook op de Xbox 360 de harten van de fans te veroveren?
Het unlocken van dit soort zaken klinkt interessant, maar is het helaas niet. Afgezien van wat futuristische (daar hebben we het woord weer) wagens is het voor de rest nogal standaard. De game beloofd meer dan honderd auto's, maar meer dan een nieuw jasje is het vaak niet. Ook het vrijspelen van nieuwe banen is helaas niet heel erg bevredigend. Vaak is dit niet meer dan een bekend parcours welke gespiegeld loopt, of een andere weg door dit bekende parcours. De voldoening ontbreekt hier dan ook bij.
De nodige minpuntjes
Helaas is het spel niet heel erg moeilijk. Dit kun je positief toeschrijven aan de makkelijke controls, of negatief aan de slechte tegenstanders. Veel tegenstand bieden ze namelijk niet, waardoor je ze makkelijk passeert. Slechts in een enkele race moet je moeite doen, maar over het algemeen rijd je al snel op kop en zie je de tegenstanders niet meer terug totdat de finishlijn gepasseerd is. In de latere levels neemt de tegenstand iets toe, maar echt lastig wordt het helaas nooit.

Grafisch mag de game zeker niet next-gen genoemd worden. Toegegeven, de banen zien er leuk uit en spelen zich af in verschillende settings, maar indrukwekkend is het nergens. Het is allemaal nogal karig en saai, zeker als je ervoor de pracht uit Project Gotham Racing 3 en Need for Speed: Most Wanted gewend bent. Mede door de matige graphics ontbreekt ook ieder gevoel aan snelheid. Als ik met 250 km/h door een stad scheur wil ik het gevoel hebben dat ik achter in m'n stoel gedrukt wordt, maar dat is niet aan de orde. In plaats daarvan hebben ze dit getracht te bereiken met de zogeheten blur techniek. Dit houdt in dat er elementen wat vervagen, waardoor jij het gevoel van snelheid moet hebben. Helaas wordt dit gevoel echter nooit bereikt. De framerate blijft in singleplayer echter behouden, hoewel deze in multiplayer zo nu en dan een steekje laat vallen.
Het geluid van de Ridge Racer franchise draait standaard om twee zaken.
Ten eerste is dit de muziek die je race begeleid. Op dit gebied hebben we geen enkel klagen. De muziek is opzwepend, zoals we dat bij een racegame verwachten. Het commentaar aan de andere kant kwam bij mij zeer irritant over. Hoewel de beste man al eerder zijn stemgeluid aan Ridge Racer verbond was dit zelden zo irritant als nu. Natuurlijk, het nitrous systeem is goed in elkaar en dit mag hij best eens aangeven, maar ik hoef het niet vijftien keer in een race te horen. Of nu ik of een auto acht plaatsen voor me een nitro inzet, het maakt allemaal geen verschil, hij moet en zal het melden. Tevens is het allemaal veel te overdreven. Terwijl je rustig een bocht aansnijdt schreeuwt hij uit enthousiasme: "You've got some insane cornering skills!", en als ik iemand op een rustige snelheid passeer hoef ik niet te horen dat dit "Awsome!" was.

Als laatste puntjes van kritiek wil ik nog aandragen dat het spel relatief weinig bochten kent, terwijl deze juist nodig zijn voor het essentiële onderdeel binnen de game, namelijk het driften voor nitrous. Sommige parcours bestaan soms uit twee goede driftbochten, en wordt afgewisseld door een lange lap baan waarbij je alleen maar het gaspedaal hoeft in te drukken.
Net als vele andere games heeft ook Ridge Racer 6 een multiplayer optie. Hoewel deze wat framerate problemen kent is dit wel het leukste onderdeel van het spel. Via vrienden op de bank of via Xbox Live is de tegenstand groter en onverwachter, terwijl de computergestuurde tegenstander juist veel voorspelbaarder is. Van lag heb ik weinig last gehad, en ook dat hebben we in andere spellen weleens anders gezien. Wil je dus echt beter worden in deze game, keer je dan tot Xbox Live.
Conclusie
Het commentaar irriteert, de graphics zijn niet erg goed, er is weinig bochtenwerk en de moeilijkheidsgraad ligt niet echt hoog. Toch is Ridge Racer 6 zeker geen slechte game. De gameplay is simpel, en dat is zeker goed te noemen binnen een racegame welke zich puur richt op arcade. Ook het online racen biedt voldoening, omdat het timen van je nitro's dan van groot belang is.
Als je net begint met Ridge Racer 6, oordeel dan niet te snel. Ridge Racer 6 vergt tijd en oefening om interessant te worden. Jammer genoeg moet je wel met Xbox Live in verbinding staan om de uitdaging hierbij op te kunnen zoeken.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
83 |
Sound |
68 |
Graphics |
60 |
Replay |
70 |
Ridge Racer 6 is met name leuk als je online kunt racen.
|
71 |
|
|
|
08:19 Fan maakt flash van Revolution interface
00:12 Sony blijft voorjaarsrelease PS3 volhouden
|
Reacties (1) |
|
Pagina:
1
|
|
Roderick
op 07-02-2006 om 13:41
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Ik heb de serie altijd al leuk gevonden, ben helaas niet in staat deze te spelen, maar valt me wel op dat deze een stuk minder scoort vergeleken met de andere delen.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|