Soms is de voorpret van een gebeurtenis leuker dan de gebeurtenis zelf. Nu willen we niet op voorhand zeggen dat dit ook het geval is voor de lancering van Google Stadia, wel is het opvallend dat ze op veel dingen terug moeten komen.
Veel van de beloofde features blijken namelijk niet aanwezig te zijn bij de lancering. Leerden we eerder al dat het Achievementsysteem nog niet werkend is, daar geven director of product Andrey Doronichev en publisher lead Beri Lee in een Ask Me Anything sessie nog wat meer informatie.
Ten eerste maken ze bekend dat alleen de Chrome Cast Ultra die is meegeleverd met Google Stadia de benodigde firmware bevat om Stadia bij diens lancering te ondersteunen. Een update die het probleem aan zal pakken voor reeds bestaande Chromecasts volgt 'spoedig' na de lancering. En dit is niet het enige wat ontbreekt, ook family sharing is in eerste instantie niet aanwezig. Als meerdere familieleden een zelfde game met hun eigen account willen spelen betekent dit dat een game meermaals aangeschaft dient te worden.
Alsof het bovenstaande nog niet genoeg is gaat Google nog verder met afwezige features, ook Buddy Play is bij de lancering niet mogelijk. Met dit systeem krijgen spelers een gratis Stadia Pass die ze aan een vriend kunnen geven om de multiplayer zodoende samen te beleven. Het was één van de grote verkooppunten voor de Founder's Edition maar naar nu blijkt zal dit pas enkele weken na de lancering worden geïmplementeerd.
Doronichev legt uit:
quote: "Bij Google starten we altijd met de het vastleggen van de belangrijkste gebruikersreis en volgen dit op met extrea feature. Voor YouTube was dit 'bekijk video' en voor Stadia is dit 'Speel games op het grootste scherm."
Het is op zijn zachtst gezegd een bijzondere uitspraak na de eerder gedane beloften.
|