We gaan het hebben over een nieuwe game van Nintendo. Het is geen Zelda, Mario, Metroid, Pokémon, Star Fox, Advance Wars, Fire Emblem of Pikmin. Nee, het is ditmaal echt een nieuwe game. Kunnen we een nieuwe serie verwachten?
Is er ook een doel in de game, naast het vermorzelen van vijandelijke troepen met een gigantische kogel? Jazeker, het is namelijk de bedoeling om jouw troepen een bel naar de overkant van het veld te laten dragen. Deze troepen zijn echter wel kwetsbaar, ook voor de Odama. Als een wilde in het rond schieten is er dus niet bij, je zult je eigen troepen moeten proberen te ontwijken, terwijl je zoveel mogelijk schade aanricht bij de tegenstander. Gelukkig zul je niet alleen afhankelijk zijn van je richtingsvermogen met de flippers, want je kunt je troepen ook 'sturen'. Ik heb sturen expres tussen aanhalingstekens gezet, want dit gebeurt niet op de traditionele manier, zoals in de meeste games.
Nee, men vond de game blijkbaar nog niet vreemd genoeg en heeft bedacht dat de stembanden wel gebruikt konden worden. Door te schreeuwen tegen je troepen kun je ze dus verschillende richtingen insturen. Tevens kun je meerdere formaties aanroepen via de microfoon, die naast Mario Party dus ook in deze game gebruikt moet worden.
Tijdens de veldslagen in deze game zul je ook de nodige tactieken moeten uitproberen om de missies (die binnen zeven minuten geklaard moeten worden) te halen. Een voorbeeld hiervan is bijv. de dam. Haal je deze neer, zodat de vijandelijke troepen in het bulderende water verdwijnen, met het risico dat je misschien je eigen beldragers ook verzuipt, of laat je de boel overeind?
Odama zal grafisch geen wondergame worden, maar dat is ook duidelijk niet de intentie van de makers geweest. Het moest een nieuwe soort game worden met nieuwe gameplay en eerlijk is eerlijk: dat is gelukt. Toch zien de omgevingen, voor zover we nu kunnen zien, er behoorlijk uit, voor zover dat in een flipperkast game natuurlijk mogelijk is. Het blijft een leuk gezicht om een gigantische bal hele legers uiteen te zien rammen (wat meteen iets zegt over de zieke geest van de schrijver van deze preview...).
Odama moet in 2006 uitkomen in Europa en bewijst nogmaals dat originele games nog steeds gemaakt worden. Helaas lijkt de game nu al gedoemd tot een commerciële flater, aangezien diezelfde groep die zich zo vaak negatief uitlaat over de huidige kwaliteit van de games, deze game gewoon weer lekker links laat liggen voor de zoveelste FPS. Jammer, maar helaas...
|