Grafisch was het wellicht beter geweest als Half-Life 2 voor de Xbox 360 was verschenen. Vooral de laadtijden en het gebrek aan multiplayer zijn een doorn in het oog. De goede gameplay en vooral de sfeer maken echter heel veel goed.
Een ander belangrijk pluspunt is het wapenselectiesysteem, dat afgekeken is van de Metroid Prime series. Als je de vierpuntsdrukstick van de controller indrukt komt er een scherm tevoorschijn in de vorm van een kruis. Daarop staan alle vuurwapens die je op dat moment in bezit hebt. Via een van de pijlen kan je vervolgens het wapen selecteren en na een seconde wachten, kan je hem gelijk gebruiken. Aangezien iedere kant van het kruis maximaal drie wapens heeft, kan je binnen twee klikken het juiste wapen kiezen en dat scheelt onnodig lang zoeken.
Het systeem heeft wel een nadeel. Doordat je de keuze niet kan bevestigen (door een druk van de rechtertrekkerknop bijvoorbeeld) komt het wel eens voor dat je in de hitte van de strijd per ongeluk het verkeerde wapen selecteert. Denk je twee kogels uit de shotgun te schieten, blijkt het de granaatwerper van het machinegeweer te zijn. En van dichtbij kan zo'n vergissing dodelijk zijn.
Geen multiplayer
De sfeer en de besturing maken daarom veel goed, maar toch niet alles. Het spel duurt vijftien uur en hij is het best waard om hem nog een keer te spelen. Daarna blijft er echter weinig over. Het gebrek aan multiplayer is daarom best een groot verlies. PC spelers kunnen na het einde nog uren elkaar bestoken met alles wat de gravity gun kan dragen, maar voor de Xbox bezitter blijft weinig anders over dan Half-Life opnieuw te spelen of het spel in de kast te zetten. En dat is best jammer.
Half-Life 2 laat daarom een tweeslachtig gevoel achter. Aan de ene kant heb je een geweldige sfeer en goede besturing. Aan de andere kant zijn er de grafische problemen en het gebrek aan multiplayer. Valve had zich daarom misschien beter alleen op de Xbox 360 kunnen richten. Anderzijds, veel Xbox bezitters kunnen zich nog geen 360 laat staan een bakbeest van een pc veroorloven. Die hebben nu een goede titel voor een console die binnenkort niet meer mee doet. Daarom hulde voor de ontwikkelaar voor toch een poort naar de Xbox.
|