Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Nieuws:

Quake 2 Xbox 360 is 1080p60


Door Redneckerz op 17-02-2015 om 07:10
Bron: NeoGAF

Soms lees je wel eens van die dingen waar je van denkt: He? Dit gaat zeker op voor een Xbox 360 titel die makkelijk te missen viel: Quake 2.

Waarom de game makkelijk te missen viel? Het was onderdeel van een bonus disc, behorende bij Quake 4. De latere re-release had de bonus disc niet, waardoor het een soort collectors item is geworden.

Terug naar Quake 2. De titel was een experiment van id Software om vertrouwd te raken met de toen nieuwe console. Dat bleek ook wel. 10 jaar na dato is naar buiten gekomen dat Quake 2 destijds op 1080p60 kon draaien, met 4x MSAA en 16x AF. Deze framerates werden ook gehaald als je met 4 mensen tegelijkertijd split screen speelde. Waarom is dit zo bijzonder? De Xbox 360 had destijds nog helemaal geen ondersteuning voor dergelijke resoluties en framerates. Dit is in latere modellen en middels software updates toegevoegd.

Met andere woorden: Quake 2 had betere performance op Xbox 360 dan voorheen gedacht was. Een mooi staaltje future proofing van id. De onderstaande video laat deze golden oldie in actie zien.



07:10  Abraham Lincoln in Code Name: S.T.E.A.M.
07:09  Rise of the Tomb Raider in eerste screens
 Reacties (11)
 Pagina: 1
XtraNL op 17-02-2015 om 08:37 [Niv: 82 / Exp: 4096]
Heb de bonus disc ook

Gast (217.119.236.xxx) op 17-02-2015 om 08:53
Toen waren shooters nog geweldig! _O_

Redneckerz (Redacteur) op 17-02-2015 om 09:25 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 217:

Ik merk op dat dit type shooter de laatste tijd weer aan een opmars bezig is, zoals Shadow Warrior. Andere titels zijn Ziggurat (Lijkt op Hexen/Heretic), Wickland (Quake 1 anyone?), Retroblazer (Megaman meets Wolfenstein 3D), Strafe (Doom?), Serious Sam 4..

Ik juich het alleen maar toe

Gast (66.249.81.xxx) op 17-02-2015 om 09:43
Nounou! Quake 2 op 1080p60... Wat een feest....

Gast (217.119.236.xxx) op 17-02-2015 om 10:18
Ben zelf niet echt een PC gamer. Hou veel meer van console gaming, maar dit soort games hoor je met muis en toetsenbord te spelen.

Redneckerz (Redacteur) op 17-02-2015 om 11:03 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 66:
Mijn condoleances voor het compleet missen van het punt. Niemand zou zo opzichtig een reactie kunnen maken.

Gast (87.209.178.xxx) op 17-02-2015 om 12:12
Ja het is ook een game van voor wwo2 he he.

Gast (66.249.81.xxx) op 17-02-2015 om 13:30
Compleet missen van het punt!? Wat boeit een oud graf spel als Quake 2 nou nog? Komt uit de tijd van de AMD 3D NOW processor reeks als de K6-II. Dat zijn tijden dat 500MHz de shit was. Nou, dat vergt wel ontzettende skills om dat op 1080p60 te krijgen op een 360. Petje af hoor! En lekker belangrijk dat je het moet downgraden voor de output max van een console. Gebeurt constant.

Redneckerz (Redacteur) op 17-02-2015 om 13:51 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 87:
Dat inderdaad. Maar er zijn toch wijzigingen aan de game logica gebracht om deze zo te draaien. Gast 66 mist (nog steeds) het punt dat de game 1080p60 ondersteuning had in een tijd waar zelfs de X360 dit fysiek gezien niet kon. Maar ik vermoed dat hij hier overheen leest.

@ Gast 66:
''Compleet missen van het punt!? Wat boeit een oud graf spel als Quake 2 nou nog?''

Je mist inderdaad het punt. Het is boeiend in de zin dat de game iets ondersteunt wat destijds niet zichtbaar was. Nu dat wel het geval is wordt dit kenbaar gemaakt. Daarnaast is het nooit echt opgevallen omdat deze game alleen als day one editie bij Quake 4 zat destijds, 10 jaar geleden.

''Nou, dat vergt wel ontzettende skills om dat op 1080p60 te krijgen op een 360. Petje af hoor!''

Als je erover heen leest dat Quake 2 X360 destijds ondersteuning had voor iets wat nog niet een echte standaard was en de titel dus iets bood wat pas veel later voor consoles relevant werd (1080p, 60 fps, ook met 4 spelers tegelijkertijd) en er ook aan voorbij gaat dat er ook technisch aan de game is gesleuteld voor verbetering (Betere animaties, beter water, kleurcorrectie) Tenzij je zelf vertrouwd bent met de X360 architectuur of in ieder geval kennis genoeg ervan hebt waar mensen met overzetten en ontwikkelen tegen aan lopen dan noem ik het inderdaad volledig het punt missen.

Het is niet indrukwekkend dat Quake 2 op X360 60 fps is. Wel is indrukwekkend dat het ondersteuning biedt voor standaarden die er nog helemaal niet waren in die tijd.

''En lekker belangrijk dat je het moet downgraden voor de output max van een console. Gebeurt constant.''

Het lollige is dat er helemaal niets wordt gedowngraded. De game heeft altijd op 1080p gedraaid - De X360 had nog helemaal geen ondersteuning voor die resolutie. Daarnaast heeft de titel als 1 van weinige de keus om op verschillende resoluties intern te renderen. 720p60 is ook gewoon mogelijk.

Ienstien965 op 17-02-2015 om 20:00 [Niv: 13 / Exp: 629]
@Compleet missen van het punt!? Wat boeit een oud graf spel als Quake 2 nou nog? Komt uit de tijd van de AMD 3D NOW processor reeks als de K6-II. Dat zijn tijden dat 500MHz de shit was. Nou, dat vergt wel ontzettende skills om dat op 1080p60 te krijgen op een 360. Petje af hoor! En lekker belangrijk dat je het moet downgraden voor de output max van een console. Gebeurt constant.

EENS

Jonezy op 17-02-2015 om 23:10 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Het is toch mooi dat Quake 2 dit blijkbaar al kon op een apparaat wat daar niet voor bedoeld was, terwijl apparaten die er nu voor gebouwd zijn (Xbox One en Ps4) het met de meeste spellen alsnog niet kunnen halen..

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.