Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Preview:

Dreamfall Chapters


Door Joni Philips op 14-09-2014 om 08:20
Bron: Gamed

Ontwikkelstudio Funcom scoorde ooit met de gezellige avonturengames The Longest Journey en Dreamfall: The Longest Journey, maar de studio besliste om nooit terug te keren naar de Dreamfall franchise. De nieuwe studio Red Thread Games brengt nu redding.

Red Thread Games werkt namelijk aan Dreamfall Chapters, een episodische opvolger voor Dreamfall: The Longest Journey. De productie van het spel begon echter al onder de hoed van Funcom. Schrijver Ragnar Tørnquist startte ongeveer tien jaar geleden de voorbereiding van Dreamfall Chapters, maar zijn werkgever Funcom kon de game destijds niet produceren. Tørnquist werkte toen namelijk met zijn voormalige collega's aan The Secret World zodat er eenvoudigweg geen tijd was om Dreamfall Chapters te ontwikkelen. Tørnquist hoopte om Dreamfall Chapters te maken na de ontwikkeling van The Secret World, maar Funcom stak stokken in de wielen. Het bedrijf besliste om zich exclusief toe te leggen op hun online games. Het wilde namelijk afrekenen met de piraterij die een groot probleem was voor hun eerdere games. The Secret World en Age of Conan werden uiteindelijk geen succes, maar Funcom hield vast aan hun plannen zodat het einde van de Dreamfall franchise zeker leek.

Tørnquist bleef echter gemotiveerd, hij besliste in samenspraak met Funcom om het bedrijf te verlaten voor de oprichting van Red Thread Games. De nieuwe ontwikkelstudio leende onmiddellijk de Dreamfall franchise van Funcom zodat Tørnquist de ontwikkeling van Dreamfall Chapters kon starten. Hij besliste om geen enkele werknemer van Funcom mee te nemen naar Red Thread Games, maar hij contacteerde wel verschillende voormalige medewerkers om hem te vervoegen. Hij contacteerde daarnaast ook Blink Studios, een studio die bestaat uit ex-werknemers van Funcom die zich sindsdien gespecialiseerd hebben in de ontwikkeling van games met de Unity engine. Tørnquist stelde op deze manier een ervaren team samen om Dreamfall Chapters tot leven te brengen. De voormalige ontwikkelaars van The Longest Journey investeerden allen een deel van hun eigen spaargeld in de ontwikkeling, maar ze zochten eveneens externe steun. Ze ontvingen enkele donaties van het Norwegian Film Fund en ze vonden een grote investeerder in de vorm van het Kickstarter publiek.

Red Thread Games verdiende $1,5 miljoen aan de Kickstarter campagne terwijl het Norwegian Film Fund ongeveer $750.000 investeerde. Het zorgde voor een totaal budget van iets meer dan $2 miljoen, minder dan de helft van het budget van Dreamfall: The Longest Journey. Het kleinere budget leidt echter niet automatisch tot een kleinere game. Er zijn namelijk enkele beslissingen genomen om het budget te maximaliseren. De volledige game wordt bijvoorbeeld ontwikkeld met de Unity 4 Engine zodat men geen geld moest investeren in de ontwikkeling van een nieuwe engine. Men volgde die strategie voor alle aspecten van het spel, men gebruikt bijvoorbeeld volop modellen van de Asset Store om triviale zaken in te vullen. Het geld wordt zodanig optimaal geïnvesteerd in het spel zelf om het zo lang en zo goed mogelijk te maken. Het gebruik van de Unity 4 Engine zorgde eveneens voor een versnelde ontwikkeling zodat men reeds vroeg een prototype kon tonen.


Men heeft eveneens voor een opzet gekozen dat snelle opleveringen in de hand werkt. De game is in de eerste plaats verdeeld in dertien hoofdstukken die samen het volledige verhaal vormen, maar men heeft gekozen om deze dertien stukken niet samen op de markt te brengen. De hoofdstukken zijn verdeeld over vijf 'boeken' die apart worden verkocht. De game krijgt dus een episodische structuur waarbij de episodes één na één op de markt worden gebracht. De eerste episode 'Reborn' kan hierdoor veel vroeger op de markt komen dan wanneer men zou moeten wachten op het volledige, afgewerkte spel. Red Thread Games belooft ook dat elke episode een begin en een einde krijgt, zodat je nooit het gevoel mag krijgen dat je maar een halve ervaring hebt gespeeld. Elke episode zal ongeveer twee uur duren, zodat het toch een uitgebreide ervaring vormt. De game bevat eveneens een dagboek dat de gebeurtenissen in de huidige en vorige episodes samenvat.

Het dagboek wordt alvast een belangrijk hulpmiddel in onze nieuwe reis door de parallelle werelden Stark en Arcadia, zeker omdat het ook informatie bevat over de oudere games. Het avontuur van Dreamfall: The Longest Journey is ondertussen een jaar geleden, maar de oude protagonisten Zoë Castillo en Kian Alvana ondervinden nog steeds de gevolgen van hun heroïsche acties. Ze konden de werelden redden, maar ze betaalden een zware prijs. Zoë belandde in een coma, Kian werd opgesloten in de gevangenis en hun vriendin April Ryan werd vermoord ondanks haar hoofdrol in The Longest Journey en Dreamfall: The Longest Journey. Het is nu aan de speler om Zoë te laten ontwaken uit haar coma en Kian te bevrijden uit zijn cel waar hij wacht op de doodstraf. De twee krijgen daarna echter weinig tijd om te herstellen, er dreigen alweer nieuwe gevaren die de toekomst van de hoogtechnologische wereld Stark en de magische wereld Arcadia bedreigen.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat Zoë en Kian samen met een derde, onaangekondigde, vrouwelijke protagonist – wie zou dat nu kunnen zijn… – aan de slag gaan om de werelden opnieuw te redden. De eerste episode 'Reborn' draait echter hoofdzakelijk om hun wedergeboorte terwijl het eveneens het startschot geeft voor de overkoepelende verhaallijn. De wedergeboorte van Kian valt samen met zijn ontsnapping uit de gevangenis Friar's Keep. Hij vindt eveneens een nieuw levensdoel wanneer hij ontdekt dat het kwaadaardige Azadi Empire opnieuw begonnen is met het stelen van dromen. Hij sluit zich dan ook aan bij het plaatselijke verzet om Arcadia te redden. Ook Zoë beleeft een wedergeboorte, ze ontwaakt uit een langdurige coma waarna ze verhuist naar de gigantische, geruïneerde metropool Europolis in de cybernetische wereld Stark om daar een rol te spelen in de verkiezingen. Ze hoopt ervoor te zorgen dat de metropool, die volledig Europa beslaat, opnieuw een gezonde samenleving kan worden voor zijn burgers.


Het verhaal wordt opnieuw een typische The Longest Journey ervaring, maar Dreamfall Chapters liet zich eveneens inspireren door de games van Telltale Games. Het spel krijgt een lineair plot met een vaste uitkomst, maar je kunt onderweg ook keuzes maken die een beperkte invloed hebben op het spel. Je zult op regelmatige momenten kleine keuzes kunnen maken, maar deze keuzes worden minder extreem dan in The Walking Dead of Mass Effect. Het is gewoon een keuze die je personage meer invulling geeft. Je personage zal ook mentaal een uitleg kunnen geven over elke potentiële keuze, zodat je nooit verrast wordt door de gevolgen van een specifieke optie. Je bouwt zodoende een betere mentale band op met het karakter. Je wordt daarnaast steeds op voorhand gewaarschuwd als je een keuze krijgt met een specifieke impact. De statistieken voor deze beslissingen worden geregistreerd en verzameld in een centrale database waarna je jouw beslissing kunt vergelijking met die van andere spelers.

De keuzevrijheid is niet de enige manier waarop Red Thread Games werd geïnspireerd door Telltale Games, de gameplay zal nauwer aansluiten bij The Walking Dead dan bij The Longest Journey. Red Thread wil afrekenen met de moeilijke, vaak onvoorspelbare puzzels van het origineel die het spel vaak abrupt deden stoppen. Het is ook gedaan met de actierijke elementen van Dreamfall: The Longest Journey. Je zult dus niet meer moeten klimmen of sluipen, Tørnquist vond dat namelijk een vergissing. De puzzels van Dreamfall Chapters zijn grotendeels gebaseerd op de gesprekken die je hebt met de andere personages. Je moet eenvoudigweg aandacht besteden aan je gesprekspartners om de logische oplossing van de puzzels af te leiden. Je zult soms moeten spelen met de voorwerpen uit je inventaris, maar het wordt nooit zo abstract als binnen The Longest Journey. De ervaring mag nooit ongegrond stilvallen, maar de ervaring moet steeds verder kabbelen zonder abrupte pauzes.

Dreamfall Chapters draait in ieder geval vooral rond het verkennen van de omgeving en het praten met andere personages. De game beschikt over verschillende grote, open levels - zoals Europolis - waar je vrij kunt rondlopen om te zoeken naar geheimen en rustig kunt babbelen met de NPCs. Je leert op deze manier meer kennen over de wereld waarin je rondloopt, zelfs al heeft het totaal geen belang voor jouw avontuur. Red Thread wil hun wereld dan ook zeer geloofwaardig en consistent maken. De eerste episode 'Reborn' wordt in november 2014 beschikbaar voor Microsoft Windows, Mac OS X en Linux via Steam en GOD waarna de episode eveneens naar de PlayStation 4 zal komen. Het is mogelijk dat de game later ook naar andere platforms komt waaronder de Xbox One, de Wii U en smartphones, maar men heeft hierover nog geen officiële mededelingen gedaan.


10:35  Packshot Sunday - Deel 139
08:20  Forza Horizon 2 met Developer Commentary
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (84.193.234.xxx) op 14-09-2014 om 23:32
Ik wil de schrijver graag een pluim geven voor dit artikel! Het is voor de verandering eens een ZEER volledig artikel op een Nederlandstalige site over een spel dat mij na aan het hart ligt en meer respect verdiend dan het in onze lage landen krijgt omdat het meestal doodgezwegen wordt!

Duidelijk iemand die het op de voet voglt!

Gast (83.163.203.xxx) op 14-10-2014 om 23:32
Goed artikel, maar een wel een klein foutje gezien. Volgensmij komt het spel op GOG (Good Old Games) en niet op GOD. Gaat wel een goddelijk spel zijn geloof ik. ;)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dreamfall Chapters
Type:
Game
Releasedatum:
05-05-2017
Ontwikkelaar:
Red Thread Games
Uitgever:
Deep Silver
Media:








Meer media