Rare is de laatste tijd opvallend bezig, en volgens velen is dat in negatieve zin. Berichten dat Perfect Dark Zero nu sneller geperst is dan de bedoeling was lijkt niet bij te dragen aan de positieve omzetting van de ontwikkelaar.
De website Next-Generation sprak met Jim Veevaert executive producer van Rare's Xbox 360 titels.
Veevaert gaf aan dat het een gekke paar laatste weken waren. Rare is geen typische launch ontwikkelstudio, en nu moesten er ineens twee titels bij de launch beschikbaar zijn.
Over Perfect Dark Zero
Perfect Dark Zero was bedoeld voor de Xbox, maar zou op de markt komen ten tijde van Halo 2, namelijk in november 2004. Toen ze dit bepraatte hebben ze besloten het naar de next-gen te brengen, oftewel de Xbox 360.
Volgens Veevaert heeft een launch game een bepaalde meerwaarde, in tegenstelling tot een game die drie maanden na een launch komt. Er zit genoeg content in Perfect Dark Zero om de gamer maanden bezig te houden.
Voor elk stukje hardware wordt ook één game mee gedrukt, 700.000 om mee te beginnen en later word gekeken of dit er meer moeten zijn. Hier zit overigens ook een kritisch puntje; hoewel de game op dat moment nog niet door de laatste certificering heen was werd de game al geperst. Stel dat de game een bug zou bevatten, dan hadden al deze persexemplaren teruggehaald kunnen worden, of in ieder geval gefixt moeten worden. Gelukkig bleek later dat de game goed uit de test kwam.
Als gamers geïnteresseerd zijn in first person shooters dan is dit volgens hem zeker de game die je moet hebben.
Volgens Veevaert draait Perfect Dark Zero om de looks, customization en online aspect. Zo zijn de graphics zeer gedetailleerd te noemen op een normale TV en vooral op een HDTV. Ook is de ervaring iedere keer anders doordat je verschillende wapens kunt gebruiken.
Ook online biedt de game voldoende speelopties. Naast de co-op mode zijn er nog eindeloze manieren om single en online gameplay met elkaar te combineren, bijvoorbeeld d.m.v. death-matches.
Hoewel er geen details worden gegeven zal er zowel gratis als betaalbare content komen via Xbox Live. Zo is er veel content blijven liggen welke eigenlijk in de game moest, welke op deze manier toch nog te verkrijgen is. Hoewel het team vind dat bepaalde zaken gratis moeten zijn, zullen we waarschijnlijk moeten betalen voor de content welke een toegevoegde waarde heeft voor de game zelf. Er wordt nog gewerkt met de details, maar we kunnen meer aankondigingen verwachten in januari.
Over Kameo:
Mensen besteden veel aandacht aan Kameo. Rare richt zich naast de Rare fans ook op gamers die nog nooit een game gespeeld hebben. Vooral op grafisch gebied maakt de game indruk.
Kameo is vooral een fantastische tweede aankoop. De eerste Xbox 360 consumenten zijn core gamers. Zij zullen qua titels eerst bijvoorbeeld Perfect Dark of Gotham noemen, en dan een titel voor de hele familie; Kameo! Het percentage wat de game koopt zou zo'n 50% kunnen zijn.
Voor de toekomst heeft Rare nog verschillende titels in ontwikkeling, waarvan we meer zullen horen tijdens de lente. Gesproken wordt over twee of drie productietitels.
Het hele interview is hier te lezen.
|