Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 Oktober 2020 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
25 Oktober 2020 
(6) 
24 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
23 Oktober 2020 
(16) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
22 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2020 
(19) 
(0) 
(5) 
(5) 
(0) 
(2) 
(1) 
19 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(5) 
(4) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(11) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(5) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
Cloudpunk
The Outer Worlds
FIFA 21
Let's Sing Presents Queen
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 25


Door Joni Philips op 11-07-2015 om 08:05
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 87. Supply and Demand Axiom
"Killing a powerful enemy will usually yield an item or weapon that would've been extremely useful if you had gotten it before killing that enemy."

Het doden van een krachtige vijand levert je een voorwerp of wapen op dat heel handig was geweest als je het had gekregen voor het doden van de vijand. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk binnen Chrono Cross waar je de Sunglasses kunt verkrijgen door Criosphinx te verslaan in Terra Tower. Het accessoire versterkt alle aanvallen dat je maar kunt lanceren, maar het verslaan van Criosphinx is zeer moeilijk waarbij dit vaak je laatste prestatie van de game is voor je het opneemt tegen de eindbaas, de Time Devourer. Het is alleen dat de Time Devourer minder HP heeft dan de Criosphinx waardoor je hem eigenlijk ook zonder de Sunglasses kunt verslaan. Wat is dan eigenlijk het nut van die Sunglasses? Final Fantasy XII heeft een gelijkaardig probleem met Final Fantasy XII en het Omega Weapon. Het verslaan van het Omega Weapon geeft je het beste zwaard in de game; maar Omega Weapon is de moeilijkste baas.

Criosphinx
Criosphinx


Cliché 88. Edison's Lament
"No switch is ever in the right position."

Er staat geen enkele schakelaar in de juiste positie. Het oplossen van een puzzel, het openen van een deur, … Je moet altijd één of andere schakelaar activeren. Zelfs als een route druk gebruikt wordt zoals in Pokémon, waar je via grotten moet reizen naar de Pokémon League en waar je rivaal net dezelfde grot is gepasseerd, moet jij alle puzzels activeren en alle schakelaars omzetten. Een schakelaar zou natuurlijk nutteloos zijn als je er niets mee moest doen, maar dat betekent dus dat er iemand is die alle schakelaars omzet net voordat jij er passeert. Het is alsof God zelf klaarstaat om jouw reis te saboteren en je sterk te vertragen. Wacht, misschien is dat effectief zo…

Cliché 89. Well, That About Wraps It Up For God
"All major deities, assuming they actually exist and weren't just made up by the Church to delude its followers, are in reality malevolent and will have to be destroyed. The only exception to this rule is the four nature spirits who have preserved the land since time immemorial, but now due to the folly of mankind have lost virtually all of their power and need you to accomplish some ludicrous task to save them."

Alle Goden; stellende dat ze effectief bestaan en niet verzonnen zijn door de Kerk om hun volgelingen te misleiden; zijn kwaadaardig en moeten vernietigd worden. De enige uitzondering hierop zijn de vier natuurgeesten of kristallen die het land bewaken sinds het begin der tijden, maar die nu hun krachten grotendeels verloren zijn door de slechte keuzes van de mensheid. Je moet dan ook een lange queeste ondergaan om die goden te redden. De uitermate specifieke regel heeft ongetwijfeld te maken met de religieuze achtergrond van Japan, waar traditionele godsdiensten het afleggen tegen de natuurgodsdienst Shinto. Het is tegelijkertijd een aanspraak op de menselijke verwaarlozing van de natuur die deze goden verzwakt. De eigen goden moeten dan ook gered worden van de kwalijke invloeden terwijl de andere goden vernietigd moeten worden.

Chrono Trigger brengt ons bijvoorbeeld de strijd tussen Lavos en onze eigen planeet waar Lavos verslagen moet worden om de 'planeet,' de natuur te beschermen. Het vervolg Chrono Cross brengt dan weer FATE als almachtige vijand tegenover de planeet. De originele Shin Megami Tensei games lieten de speler strijden tegen een almachtige, kwaadaardige god die zelfs Lucifer goed laat overkomen. Shin Megami Tensei eindigt dan ook met een strijd tegen God. De strijd tegen God werd naar de achtergrond verplaatst in latere Shin Megami Tensei games door de toegenomen Westerse populariteit. Series als Dragon Quest en Valkyrie Profile hebben daar veel minder problemen mee. Odin uit Valkyrie Profile 2 wil bijvoorbeeld vermijden dat de mensheid zich tegen de goden keert, en hij besluit dat de beste oplossing is om de mensheid te vernietigen.

Het bovenstaande geldt natuurlijk alleen maar wanneer God effectief bestaat én kan handelen. Er zijn genoeg gevallen waar de God in kwestie een verzinsel van de kerk blijkt te zijn, zoals in Final Fantasy Tactics, Breath of Fire II, Final Fantasy X, Tales of Symphonia en Grandia II. Specifieke andere Role Playing Games geven dan weer redenen waarom God niet kan ingrijpen. De goden van Final Fantasy XIII hebben bijvoorbeeld beperkte kracht, en de goede god van Grandia II is gestorven in de strijd tegen de slechte god, iets wat de kerk van Grandia II probeert te verbergen. Philemon, de god van Persona 2, heeft ook een goede reden om niet in te grijpen. Philemon wil namelijk bewijzen dat de mensheid alles in zijn eentje kan doen, waarmee het ongelijk van grote vijand Nyarlatothep wordt bewezen.

FATE
FATE


Cliché 90. Guy in the Street Rule
"No matter how fast you travel, rumors of world events always travel faster. When you get to anywhere, the people on the street are already talking about where you've been. The stories of your past experiences will spread even if no witnesses were around to see them."

De geruchtenmolen werkt zeer snel. Het maakt niet uit dat je een snel vervoermiddel gebruikt om de volgende stad te bereiken; want het gerucht reist sneller. Je avonturen worden druk besproken op straat, inclusief dat avontuur dat je beleefde waarbij er geen enkele getuige was. Ik herinner me in ieder geval geen getuigen bij dat grote gevecht tegen de gigantische baas, maar dat houdt niemand tegen om er over te praten. Dit neemt soms absurde proporties aan zoals in Pokémon SoulSilver en HeartGold waarin je een felicitatietelefoontje krijgt op het moment dat je Team Rocket hebt verslagen. Het nieuws werd dus onmiddellijk verspreid ondanks het feit dat niemand je gevecht heeft gezien. Mana Khemia: Alchemists of Alrevis en Persona 2 laten je hiervan profiteren. Je kunt namelijk zelf ook geruchten verspreiden welke ervoor zorgen dat je voorwerpen bijvoorbeeld goedkoper kunt kopen.

Cliché 91. Wherever You Go, There They Are
"Wherever the characters go, the villains can always find them. Chances are they're asking the guy in the street. But don't worry -- despite being able to find the characters with ease anytime they want to, the bad guys never get rid of them by simply blowing up the tent or hotel they're spending the night in. Just think of it: the screen dims, the peaceful going-to-sleep-now music plays, then BOOM! Game Over!"

De belangrijkste vijanden kunnen je overal bereiken; ze weten je telkens op het juiste moment te vinden zodat ze je kunnen verrassen. Ze gebruiken dat verrassingselement echter nooit om je te verrassen op een moment dat je geen weerwerk kunt bieden. Ze laten je rustig overnachten in de herberg, ze storen je niet terwijl je Triple Triad speelt, en ze laten je met rust terwijl je schatten aan het zoeken bent. Het moment dat je perfect klaar bent voor een gevecht, 'verrassen' ze je echter door recht voor je te teleporteren. Als ze achter je rug teleporteren, dan zullen ze dat snel duidelijk maken zodat ze je niet per ongeluk doden op dit moment. Je moet namelijk toch een eerlijke kans krijgen. De dood van Aeris is dan ook zo opmerkelijk omdat dit een grote uitzondering is. Dat Sephiroth dat niet deed met Tifa, Cloud, Barrett en alle andere Final Fantasy VII personages is een raadsel.


11:06  Inside Rainbow Six met nieuwe video
08:04  Just Cause 3 CE bevat grappling hook
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden