Jarenlang werkte Mark Cerny op de achtergrond mee aan toppers als Marble Madness, Sonic the Hedgehog 2, Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Jak and Daxter: The Precursor Legacy en Ratchet and Clank; maar met de PlayStation 4 is hij eindelijk op de voorgrond gekomen.
De aankondiging dat hij - als Amerikaan - Lead Architect was van de PlayStation 4 was voor velen verrassend, en zijn speeches over de console maakten steeds een grote indruk. Op de Tokyo Game Show verklapte Cerny dat de PS4 niet het enige systeem is dat hij ooit ontworpen heeft voor Sony: ook bij de PlayStation Vita was hij lead architect. Op basis van de technologie gebruikt in de handheld en de design-filosofie zal dat alvast niet verbazen, ook de Vita richt zich op sterke resultaten met niet-complexe hardware en goed gedocumenteerde SDKs.
Ook het concept dat beide platforms samenwerken via Remote Play komt van Cerny, hoewel hij daar niet alleen met de eer gaat lopen. Cerny vertelde dat zowel hij als Yoshida op dezelfde dag onafhankelijk van elkaar met het idee op de proppen kwamen.
Shuhei Yoshida and I ended up both pitching that feature on the same day. It was an amazing coincidence. We had both come to the same conclusions that the affinity for the two platforms to work together was so large that it just made sense.
|