Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Preview:

DriveClub


Door Joni Philips op 21-08-2013 om 09:58
Bron: Gamed

Jarenlang was Evolution Studios verantwoordelijk voor de MotorStorm-franchise, maar door pech verloor de serie zijn momentum met MotorStorm Apocalypse. Op de PlayStation 4 krijgt Evolution Studios nu een nieuwe kans met DriveClub.

Hoewel het lijkt alsof Evolution Studios voor de tweede maal compleet opnieuw moet beginnen – jarenlang ontwikkelde de studio de realistische WRC-games tot Sony Computer Entertainment de licentie liet vervallen en Evolution liet werken aan het meer toegankelijke MotorStorm – is DriveClub een idee dat al lang meegaat binnen Evolution. De studio kwam namelijk meer dan tien jaar geleden op het idee voor de game. Het duurde echter tot nu eer men dacht dat de technologie klaar was om van DriveClub effectief een succes te maken. De game is namelijk een ambitieuze titel die een zware focus legt op online gameplay en sociale features wat in schril contrast staat met hun voorgaande titels. In MotorStorm en WRC stond de singleplayer centraal.

Hoewel zowel MotorStorm als WRC off-road titels waren, hadden beide titels voor de rest zeer weinig gemeenschappelijk. De ene was namelijk een compleet serieuze simulatietitel terwijl de andere de ultieme arcadegame was. DriveClub zal juist het midden zoeken van beide ervaringen. De game moet zeer toegankelijk worden zodat iedereen ermee kan starten, maar moet ook de nodige diepgang bieden voor iedereen die meer wil van een racegame. Op basis van het verleden van de studio – buiten MotorStorm en WRC hebben ze ook medewerkers die meegewerkt hebben aan Formula 1, WipEout, Gran Turismo, Tourist Trophy en Project Gotham Racing – lijkt dat geen onmogelijke taak te worden. Ze hebben voldoende kennis in huis om hun doel op dat punt te bereiken.


Evolution Studios wil echter meer dan simpelweg een racegame maken. Ze willen het genre opnieuw even populair maken als First Person Shooters wat ze willen bereiken door middel van de sociale features. In de game wordt de speler lid van een online club met maximaal twaalf leden waarbij het de bedoeling is om samen punten te verdienen om hoger op de ranglijsten te komen en extra’s vrij te spelen. Het gaat hierbij om een asynchrone ervaring. Je hoeft nooit samen deel te nemen aan een race als je dat niet wilt. Je zult gewoon allemaal punten verdienen die samengeteld worden tot één geheel. Het verdienen van punten gebeurt hierbij niet alleen door races te winnen, maar ook door extra uitdagingen binnen de races te voltooien.

Op dynamische wijze krijg je nieuwe taken toegewezen zoals het correct nemen van een bocht of zo lang mogelijk driften; iets wat je dan moet combineren met het racen zelf. De winnaar van de race is nog steeds de eerste, maar de minicompetities laten iedereen extra punten verzamelen. Je tegenstand hierbij is niet noodzakelijk dezelfde als die in de race, je kunt ook vergeleken worden met de scores van vrienden. Evolution Studios heeft alvast veel vertrouwen in dit idee waarbij dit vertrouwen voortvloeit uit MotorStorm RC; de kleine smakelijke PlayStation 3 en Vita-game waarmee men het idee van asynchrone multiplayer al uitgebreide testte. De game liet je niet tegen elkaar racen, maar gaf je een serie uitdagingen en liet je continu weten welke vrienden het beter deden dan jij.

De extra uitdagingen hebben ook een secundair doel: ervoor zorgen dat de game prettig is voor iedereen. Een online race winnen is namelijk niet voor iedereen even gemakkelijk, maar dankzij de uitdagingen kun je punten scoren en kleine overwinningen binnenhalen. Zelfs als je niet zo goed kunt racen. Op deze manier wil men racegames even belonend maken als FPS-games waar iedereen pret kan hebben, zelfs als er niet gewonnen wordt. Het blijft mogelijk om gewoon te focussen op de races, maar er is dus wel meer te beleven als je het wil. De game geeft je ook het nodige materieel om echt beter te worden in het spel. Zo kan een vriend bijvoorbeeld op afstand je race ‘overnemen’ en je tonen waar je in de fout gaat.


Evolution Studios legt dus de zware nadruk op de sociale features, maar ook de graphics beloven spectaculair te worden. De studio laat weten dat het aanmaken van één wagen ongeveer 140 werkdagen in beslag neemt. De auto’s worden dan ook zeer gedetailleerd aangemaakt. Men belooft dat elk detail wordt overgezet in de game zodat DriveClub voor velen de enige kans wordt om echt te zien hoe een McLaren MPC of een Venom er langs de binnenkant uitziet. Momenteel is er van de beloofde pracht en praal weinig te zien, maar dat komt door Evolution’s unieke ontwikkelstijl waarbij de graphics in laagjes worden opgebouwd waardoor de graphics in korte tijd sterk zouden kunnen verbeteren, iets wat we duidelijk zagen met MotorStorm.

Het is nu alleen de vraag of men daarin ook slaagt met DriveClub, want het spel wordt sowieso één van de meest bekeken PlayStation 4-titels. Een goede prestatie is dan ook zeer belangrijk. De game wordt meteen beschikbaar bij de lancering van de PlayStation 4 waarbij het spel beschikbaar is in twee smaken: een traditionele retailverpakking en een beperkte PS+ Edition die gratis beschikbaar zal zijn voor alle PlayStation Plus-abonnees, wat er velen zullen zijn aangezien Plus verplicht is voor online gaming. Die versie bevat minder wagens en tracks, maar alle andere opties zijn wel gelijk.


11:07  [GC] PS4 UI in beeld
09:57  [GC] Achttal screenshots van Dead Rising 3
 Reacties (3)
 Pagina: 1
masterninja op 21-08-2013 om 15:43 [Niv: 33 / Exp: 1645]
Ik moet zeggen online races winnen vind ik in de meeste "realistische" racegames echt niks aan. Dat heeft vooral met andere bestuurders te maken. Net een "stootje" van achter krijgen bijvoorbeeld in bepaalde bochtten en dan achterop raken waarbij je nog 3 laps mag uitrijden waar je geen kans meer hebt.

Dus dat je beloond word voor bepaalde prestaties hier lijkt me zeer interessant! dit kan toch best groots worden...

Edje op 21-08-2013 om 15:48 [Niv: 25 / Exp: 1266]
ben erg benieuwd maar de grafische lat ligt hoog

Gewijzigd door Edje op 21-08-2013 om 15:49

Disker op 21-08-2013 om 16:12 [Niv: 43 / Exp: 2141]
Het is dat ik deze gratis bij mijn PS4 krijg (door de PLUS abbo). Zal zulke games zelf niet kopen afgezien van de Gran Turismo reeks. Hopelijk gaan ze nog voor de 60 fps wat ik bij racegames toch een stuk fijner vind.


 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
DriveClub
Type:
Game
Releasedatum:
08-10-2014
Ontwikkelaar:
Evolution Studios
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media