Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Column:

De Budgetkanteling


Door Joni Philips op 17-08-2013 om 08:24
Bron: Gamed

Eind 2013 lanceren Microsoft en Sony Computer Entertainment hun nieuwe generatie spelcomputers, een tijd van verademing, maar eveneens van immer stijgende budgetten die ongetwijfeld voor de nodige paniek zullen zorgen.

Over de jaren heen is de prijs van een videogame redelijk stabiel gebleven. Als je tegenwoordig de volle pot betaalt voor een game, betaal je ongeveer €60 wat ongeveer evenveel is als in het Super Nintendo-tijdperk. Gezien de inflatie zijn games zelfs goedkoper geworden. En dan houden we nog geen rekening met de opkomst van het Internet wat gamers toegang geeft tot de goedkoopste winkels waardoor games vaak veel goedkoper te vinden zijn dan €60. Qua uitgaven is dit dus een goede tijd om een gamer te zijn. De stabiele gameprijs staat echter in schril contrast met de gamebudgetten die bijna continu aan het stijgen zijn. De technologie wordt namelijk steeds complexer, teams worden groter en gamers verwachten steeds meer. Zelfs met de opkomende generatie consoles – die meer naar PCs neigen waardoor ontwikkeling gemakkelijker wordt – zullen de budgetten stijgen. De nieuwe technologie laat namelijk weer grotere games toe met hogere kwaliteit graphics, een open wereld met fantastische graphics lijkt de next-gen ‘standaard’ te worden. Als gamer lijkt het een goede evolutie, maar voor de budgettering dreigt dit een ramp te worden.

The Division, één van Ubisoft's vijf open werelden
The Division, één van Ubisoft's vijf open werelden

We zagen het deze generatie eigenlijk al zeer sterk. Mindere goden als THQ, Atari en Midway zijn compleet verdwenen, terwijl het bij de andere bedrijven steeds om besparingen en reorganisaties draaide. Het aantal reorganisaties dat Electronic Arts deze generatie doorvoerde is al lang niet meer te tellen, en zij doen het dan nog redelijk goed… Het is zelfs zo erg gesteld met de game-industrie dat Disney LucasArts simpelweg sloot na overname van LucasFilms. De wereldleider in kindervermaak zag geen reden om een gamestudio te bezitten na hun mislukte avontuur aan het begin van de generatie. De uitgevers zijn ook niet meer geïnteresseerd in normale games met normale verkopen: elke game moet zo succesvol worden als Call of Duty waarna ze deze games compleet uitmelken. Activision heeft hierdoor zijn meeste franchises gedumpt, door Guitar Hero te doden hebben ze alleen nog Skylanders en Call of Duty. Bij EA zorgde het bijvoorbeeld voor de dood van Medal of Honor, een ooit zo prestigieuze serie, en van Dead Space dat meer actie dan horror werd. Veel games zijn gewoon geruïneerd om te voldoen aan het AAA-model terwijl ze hier gewoon niet binnen pasten.

Sommige uitgevers kunnen zich ook gewoon compleet niet aanpassen aan het AAA-model waarbij we vooral Japanse uitgevers zien wegvallen. Konami beperkt zich tot enkele succesvolle series, Atlus lijkt allergisch aan consolegames, Capcom ziet hun evoluties steeds minder succesvol worden met Resident Evil 6 als dieptepunt en Square-Enix ziet zelfs goedverkopende games als Tomb Raider als onvoldoende winstgevend. Ze zijn gedwongen zich toe te leggen op handheldgames om te scoren, maar dat lukt voorlopig alleen in Japan aangezien de handheldmarkt in de rest van de wereld snel aan het verdampen is. De lagere budgetten laten hen echter toe om daar voorlopig wel succes te boeken. Enkel Tecmo-Koei en Namco Bandai lijken zich goed aangepast te hebben aan de nieuwe realiteit door te kiezen voor minder opvallende niche-titels die niet te duur zijn om te produceren. Daardoor is het moeilijk om grote hits van deze uitgevers te bedenken – games als Dark Souls en Dynasty Warriors domineren de charts zeker niet – maar is hun aantal flops ook beperkt. Ze durven ook wat vaker experimenteren en games als Ni No Kuni of Saint Seiya wereldwijd uitbrengen.


Het is een probleem waarmee men ook te kampen heeft in de filmindustrie, waar het probleem zelf nog iets ernstiger lijkt. De zomer van 2013 bijvoorbeeld was gevuld met potentiële blockbusters zoals Pacific Rim, White House Down, After Earth en World War Z waarbij al deze films een megabudget kregen. Sommige van deze films flopten compleet, maar zelfs een film als World War Z die met gemak $400 miljoen verdiende in de filmzalen wordt door zijn gigantische budget als een verliespost beschouwd. Als je weet dat een film als The Matrix met een opbrengst van $400 miljoen vijftien jaar geleden een groot succes was; dan weet je dat er iets misloopt. Het probleem lijkt ook hier alleen maar erger te worden als je weet dat voor 2015 onder andere Star Wars VII, Avengers 2, Superman/Batman, Finding Dory, Pirates of the Caribbean 5, Jurassic Park 4, Avatar 2 en Bond 24 op de planning staan. Het zijn films die al bijna $1 miljard moeten opbrengen om een succes te zijn, en dat zijn dan nog de grote namen die een kans maken.

Zowel de game- als de filmindustrie lijkt hierbij op weg naar een kantelpunt, waarbij de filmindustrie waarschijnlijk in 2015 al aan de beurt komt waarna de game-industrie zeker zal volgen. Die opwaartse trend van budgetten kan niemand bijhouden, zeker als een potentiële flop zelfs één van de filmreuzen naar de afgrond kan brengen. Er wordt namelijk flink wat geïnvesteerd, vaak met geld dat afkomstig is van het laatste grote succes in de hoop om die geldhoop weer aan te vullen met de opbrengsten van het nieuwe succes. Dat kan echter niet blijven duren en de kanteling is nodig. Hoewel blockbusters en AAA-games zullen blijven bestaan, zal de kanteling ervoor zorgen dat hun aandeel sterk zal dalen. Uitgevers en ontwikkelaar zullen terug gedwongen worden om goedkopere games te maken die een groot succes zijn als ze één miljoen keer verkocht worden. Alleen op die manier zal de game-industrie terug gezond worden en zal er opnieuw volop geëxperimenteerd kunnen worden in plaats dat elke game op elkaar lijkt om toch maar het grootste deel van de markt te kunnen aanspreken. Het kan alleen maar goed zijn voor de gezondheid van de game-industrie en de variatie in games.


08:28  Pokémon Red & Blue worden anime
08:12  ArmA III
 Reacties (6)
 Pagina: 1
No'tje op 17-08-2013 om 12:34 [Niv: 205 / Exp: 10228]
"wat ongeveer evenveel is als in het Super Nintendo-tijdperk."

Nou nee, want de Euro is nu al minder waard dan de Gulden.

chimnino op 17-08-2013 om 13:35 [Niv: 94 / Exp: 4709]
Lul niet zo dom joh. Met je 1990 heb je de gulden amper bewust meegemaakt. Laat staan games gekocht waar de prijs nog niet in euro er bij stond. Terwijl jij op school nog bezig was met hoofdrekenen, taal, waren Joni (waarschijnlijk) en ik al bezig met hogeschool/uni ten tijden van de euro.

Vroeger betaalde je voor een nieuwe cd makkelijk 44 gulden. Een pc game kostte er 99,-. Een console game 120,- a 130,-. In de overgangs periode werd alles zowat gehalveerd voor euro's. Cds werden 20,-, pc games 45,- a 50,- en console games 55,- a 60,-. DAT IS NU NOG STEEDS! Dus de euro is niets minder waard op t gebied van multimedia dan 12 jaar geleden.

Gewijzigd door chimnino op 17-08-2013 om 13:43

GanGsterG op 17-08-2013 om 19:00 [Niv: 256 / Exp: 12782]
voorbeeld is de aankomende ratchet and clank kost maar 30 euro.

Bij de filmindustrie moeten ze eens bezuinigen op de recordbedragen die acteurs krijgen anders gaat het ze nooit lukken om winst te maken.

Gewijzigd door GanGsterG op 17-08-2013 om 19:01

Boogieboyz op 18-08-2013 om 02:42 [Niv: 302 / Exp: 15114]
Acteurs die idd veel te veel verdienen, om nog maar te zwijgen over popsterren en voetballers. En wij doen moeilijk over bonussen voor directeurtjes ofzo.

Doemdenkende column die helaas waar is. Word er ook soms een beetje somber van dat alles tegenwoordig enkel nog om grote titels draait die miljoenen moeten verkopen en dat er daarom talloze sequels van die troep worden gemaakt en ooit zo toffe series in de prullenbak gegooid worden.

Kan nog wel verder gaan maar dan krijg je een kilometer text ofzo. Het is iig triest gesteld met de (game)wereld.

Gewijzigd door Boogieboyz op 18-08-2013 om 02:43

No'tje op 18-08-2013 om 04:03 [Niv: 205 / Exp: 10228]
Ik zeg dat niet, dat beweren de volwassen mensen die praten hele tijd die poep en op een gegeven moment ga ik daar nog in geloven ook.

Boogieboyz op 18-08-2013 om 16:59 [Niv: 302 / Exp: 15114]
De volwassen mensen? Dat ben jij ook...

Gewijzigd door Boogieboyz op 18-08-2013 om 16:59

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden