Nintendo kondigde afgelopen E3 een nieuwe 3D Mario aan voor de Nintendo Wii U. Super Mario 3D World is één van Nintendo's nieuwste producties. De game is echter niet zoals velen hadden verwacht van een nieuwe 3D Mario. Wij konden bij Nintendo aan de slag met deze nieuwe Mario iteratie en kwamen tot nieuwe inzichten.
Super Mario 3D World pakt elementen uit Super Mario 3D Land en New Super Mario Bros. U. De game is coöperatief te spelen met Mario, Luigi, Toad en Peach waarbij elk karakter unieke mogelijkheden heeft. Toad rent sneller, Luigi springt hoger en Peach kan in de lucht rondzweven. Het spreekt voor zich dat we ditmaal geen prinses hoeven te redden, waardoor een verhaalgedreven Mario uitblijft. Niet dat dit een verschil maakt, Mario draait namelijk al sinds het begin van zijn bestaan om verslavende gameplay. Deze hoge verslavingsfactor is ook in dit deel aanwezig.

De game speelt zich af in 3D vormgegeven levels op de wijze waarin ze in Super Mario 3D Land ook aanwezig waren. Doordat de camera niet vrij rond te draaien is ben je nog steeds afhankelijk van elkaar om samen in beeld te blijven en niet door elkaar heen te springen. In eerste instantie is dit nog wat verwarrend, maar deze verwarring verdwijnt geleidelijk aan. De omgevingen lijken op het eerste gezicht rechtlijnig, maar gedurende onze speelbeurt blijkt al snel dat het redelijk kleine level vol zit met geheimen. Enkele van deze zijn te ontdekken middels gebruik van de Wii U GamePad door over het scherm te wrijven, voor andere zul je beter moeten zoeken en voor sommigen moet je gebruik maken van de diverse outfits die beschikbaar zijn.
In de demo ontvingen we één outfit voor Mario en consorten om mee te spelen, de nieuwe Cat Suit. Middels het oppakken van een gouden kattenballetje ontvangt het karakter een Cat Suit. Hiermee ontstaan enkele nieuwe mogelijkheden, je kan met deze outfit muren en palen beklimmen en vijanden krabben. Hier wordt in levels leuk op ingespeeld door speciale ruimtes te plaatsen op plekken die alleen te bereiken zijn als je bijvoorbeeld van muur naar muur springt. Probeer echter niet halverwege een muur te stoppen met klimmen, dan glijd je net zo snel weg als dat je naar boven bent geklommen. In de levels zijn er ook veel munten verstopt. Deze tellen mee voor de eindscore die voor het geheel, maar ook per persoon berekend wordt. Zo ontstaat er altijd een winnaar wat het competitieve gehalte van de game bevorderd.

Nintendo belooft tevens enkele puzzelelementen in de game te implementeren middels onder andere doorzichtige buizen. Deze waren in het demolevel echter nog niet te vinden. Kudos gaan uit naar de grafische vormgeving waarmee Mario in high definition een lust voor het oog is. De kleuren knallen van je scherm en ik ben persoonlijk dan ook heel benieuwd wat Nintendo voor levels zal gaan creëren op de nieuwe hardware. In het kleine kwartiertje dat we Super Mario 3D World hebben kunnen spelen zijn we overtuigd geraakt van de enorme potentie van dit nieuwe Mario avontuur. De game moet gaan verschijnen in december van het huidige kalenderjaar. Wij kijken alvast uit naar de release en mocht jij dat ook doen houd Gamed dan in de gaten voor de laatste nieuwtjes over deze Mario titel.
|