@ Louis Tinner:
Goed. Hierbij refereer ik naar:
http://www.gameguru.in/features/2007/23/xbox-vs-wii-a-comparative-analysis/
Ik zal wat citaten weergeven.
De Xbox gpu was een aangepaste Geforce 3 met Pixel/Vertex shaders. De Wii gpu was een fixed function design, vergelijkbaar met een Geforce 2:
''The fixed-function design to that of the Gamecube is basically pretty similar to Nvidia’s seven-year-old GeForce2.''
Dit betekende een flinke limitatie voor het systeem, aangezien elk effect geport moest worden naar het fixed function design van de Wii. Pixel shader hardware zoals de Xbox 1 had zou het proces veel makkelijker hebben gemaakt. Desondanks kan je met de Wii dezelfde effecten halen:
''The Wii is an older fixed function design where you have lots of operations but the pipelines are not programmable in the sense of downloading shader code to run. Almost all the shader effects on PC, Xbox 360 and PS3 can be reproduced on the Wii by re-implementing them with the fixed function hardware of the Wii’s GPU.''
Lees: Het is mogelijk, maar het eindresultaat is van een lagere precisie dan op de Xbox 1. Daarnaast kan je vanwege de lage kloksnelheid van de Wii niet zware grafische effecten bereiken.
High end games zoals Doom 3, Halflife 2 konden simpelweg niet een effectieve port krijgen: ''certain real high end games like Doom 3, Half life 2, Ninja gaiden might not be able to make an effective transition due to the lack of the shaders and the lack of 720p''
Daarnaast bezit de Wii wel meer geheugen (88 mb vs 64 mb)
We zetten ter vergelijking visueel de beste fps op de wii tegenover de xbox.
Metroid Prime Corruption:
http://swotti.starmedia.com/tmp/swotti/cacheBWV0CM9PZCBWCMLTZSAZU29MDHDHCMUTVMLKZW8GR2FTAW5N/imgMetroid%20Prime%2032.jpg
The Chronicles Of Riddick: Escape From Butcher Bay:
http://www.gameinformer.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/CommunityServer-Blogs-Components-WeblogFiles/00-00-00-00-09/3833.riddick.jpg
Kijken we naar art direction, dan wint Metroid Prime met gemak. Een prachtige kleurige wereld wordt je voorgeschoteld.
Kijken we naar het visuele aspect, dan strijkt Chronicles Of Riddick met de eer. De real time schaduwen zijn een shader effect, en dat geldt ook voor de normal mapping op de karakters.
In totale kracht lopen zowel de Wii als Xbox 1 elkaar niet veel. De ene keer wint de Wii, de andere keer de Xbox. Mijn voorgaande opmerking dat de Wii bij lange na niet zo krachtig is als de Xbox 1, moet ik terugnemen. Mijn opinie is echter dat aan het eind, de Xbox visueel tot meer in staat is dan de Wii.