Toen in 1989 de game Prince of Persia voor de PC uitkwam was het meteen al een grote hit. Het uitdagende 2d spring, loop en vecht werk sprak veel gamers aan. Daarna bleef het een lange tijd stil rond de Perzische Prins, tot er werd geprobeerd de overstap van 2d naar 3d te zetten met Prince of Persia 3d. De game werd niet het succes waarop gehoopt werd. Nu, in 2003, heeft Ubi Soft revenge genomen met Prince of Persia: Sands of Time.
Gameplay: 97/ 100
Ubi Soft stond voor een lastige taak want het wilde de 2d uitdaging en stijl behouden maar toch iets vernieuwends toevoegen en dat natuurlijk allemaal in 3d. Wat mij betreft is dit erg goed gelukt.
Hoe Ubi Soft het heeft gedaan? Met behulp van ongelofelijk goed leveldesign! Dit is echt een game waar heel goed over na is gedacht. De platformen op precies de goede hoogte en precies genoeg afstand ertussen waardoor er zeer veel uitdaging is! Van platform naar platform dus. Dat klinkt zeer linear en eigenlijk is het dat ook. Is het daarom minder leuk? Nee! Je weet altijd wel waar je naar toe moet maar de vraag is: "Hoe kom je daar?" Je kan als prins klimmen, tegen muren oprennen en tegen muren springen en je kan zwaaien als een olympische sporter. Dan nog een belangrijk onderdeel: de gevechten. Je hebt een aantal speciale fighting moves (die nog uitgebreider zullen worden namate je verder komt.). Je kan: over vijanden heen springen, hack en slashen, dolk steken uitdelen, de muren gebruiken, enz.
Dan de verniewing die Ubi Soft heeft ingebracht: beheers de tijd! Met een speciale dolk kun je de tijd terugdraaien, bevriezen en zelfs in slowmotion vechten. Dit levert extra leuke tafarelen op al moet ik zeggen dat dit naar mijn mening iets beter gebruikt had kunnen worden. Ook vecht er een mooie dame aan je zijde die zeer handig is met pijl en boog en goed van pas komt bij wat lastigere gevechten. Wat betreft de gameplay zit het dus wel snor!
Sound: 85/100
Ook op de sound valt weinig aan te merken. Er wordt gewoon een lekker mysterieus Perzisch sfeertje neergezet. Leuk is dat, als je in een gevecht komt, de muziek wat spannender wordt waardoor je je meer laat opzwepen. Al met al een goede sound die nooit verveelt en een lekker sfeertje neerzet.
|