Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
The Precinct
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Review:

Fahrenheit


Door Gideon op 10-10-2005 om 00:03

Fahrenheit is de langverwachte Adventure van Quantic Dreams die nu eindelijk is uitgekomen. De game beloofde een revolutie in het genre teweeg te brengen, maar of dat is gelukt lees je hier!


Het zal je misschien zijn opgevallen dat ik het net had over 'het karakter dat je op dat moment bezit'. Het is namelijk zo dat je in Fahrenheit meerdere karakters onder de knoppen hebt. Zoals ik al zei begin je de game met de moordenaar, Lucas Kane. Als je in scene één bent weten te ontsnappen uit het toilet, springt het verhaal over naar twee detectives. Als deze twee detectives (Carla Valenti en Tyler Miles) zul je moeten uitzoeken wie de moord gepleegd heeft en waarom. Deze dubbelrol die je als speler hebt brengt een aantal verrassend leuke gameplay elementen met zich mee. Stel je bijv. voor dat je als Lucas Kane, nadat je het toilet uit bent gelopen, nog even op de bank bent gaan zitten: dan kun je als het detective koppel bloedsporen op de bank vinden die je weer meer aanwijzingen kunnen opleveren. Je acties hebben dus echt gevolgen in de rest van de game die variabel zijn. Het zou dus maar zo kunnen dat je een tweede keer dat je de game speelt, veel meer informatie krijgt dan de eerste keer, puur en alleen omdat je acties anders zijn.



Het verhaal is in een Point & Click Adventure (eigenlijk kunnen we het Point & Click wel achterwege laten) zeer belangrijk. Sommige games gooien het puur op humor, zoals Sam & Max of Monkey Island, maar de meer serieuzere games in het genre, zoals Broken Sword en Fahrenheit, moeten het hebben van het verhaal en de karakters. Gelukkig zit het in Fahrenheit hiermee meer dan goed. Lucas Kane weet totaal niet wat hem is overkomen en waarom hij deze moord heeft gepleegd, wat een interessante zoektocht oplevert naar de waarheid. Wat is echt, wat is verbeelding? Als je met Lucas speelt weet je het nooit. Een geheimzinnig, spannend verhaal ontplooid zich en geen moment zul jij je ergeren aan het karakter. Bij Carla en Tyler is het precies hetzelfde. Het is leuk om de beide detectives bij te staan in hun zoektocht naar de moordenaar. Het ondervragen van getuigen, het zoeken naar sporen, het onderhouden van sociale contacten; het is allemaal goed uitgewerkt. Het verhaal ontvouwt zich steeds verder naarmate je in de game vordert en geloof mij, dit verhaal blijft je gegarandeerd nog wel een tijdje bij...

In dit genre is het normaal dat je tig gesprekken zult moeten volgen en dat kan nog wel eens saai worden. Eerder was het normaal om je vragen of antwoorden aan te klikken, terwijl je rustig kon overwegen wat je wilde gaan zeggen. In Fahrenheit stappen we van dit (onrealistische) systeem af. In het 'echt' kun je iemand ook niet rustig 5 minuten aan blijven staren terwijl je over je antwoord nadenkt, dus in Fahrenheit ook niet. Als je een vraag wordt gesteld of je wilt een vraag stellen, dan loopt boven in beeld een lijntje terug van rechts naar links. Boven deze lijn staan een aantal steekwoorden met een uitgebeelde afbeelding. Stel dat je wordt gevraagd hoe je aan die snij wonden op je armen komt, dan zouden de steekwoorden boven in beeld het volgende kunnen zijn: waarheid, liegen, onderuit praten. Je hebt een paar seconden om je keuze te maken, waardoor je dus echt voor het blok wordt gezet. Dit systeem werkt leuk en geeft je echt het gevoel dat je keuzes nog meer goed overdacht moeten worden, maar dan wel in korte tijd. Het nadeel is wel dat je soms een keuze maakt waarvan het antwoord of de vraag eigenlijk niet is wat jij er van verwacht had. Hierdoor wil het nog wel eens voorkomen dat je dus in situaties belandt die je eigenlijk liever anders had gezien, omdat jij een ander soort vraag of antwoord had verwacht bij dat bepaalde afbeeldinkje.



Quantic Dream heeft in Fahrenheit meerdere mini-games gestopt die in eerste instantie erg leuk zijn, maar naarmate het avontuur vordert eerder irritant zijn. Zo zul je regelmatig snel bepaalde knoppen in moeten drukken terwijl je een filmpje kijkt. Stel dat er bijv. een stoel naar het hoofdpersoon wordt gegooid, dan zal er in beeld 'Get Ready' komen te staan, waarna er twee cirkels met elk vier veschillende kleuren verschijnen. Elke kleur staat voor een knop en wanneer een bepaalde kleur fel oplicht zul je de bijhorende knop moeten indrukken. Een paar keer leuk, maar als je voor de zoveelste keer deze mini-game moet spelen, die vaak minstens een halve minuut duurt, dan raakt de lol er toch een beetje vanaf. Daarnaast had ik vaak niet het idee dat de knoppencombinatie helemaal overeen kwam met de actie. Zo nu en dan zag ik wel dat als ik de bovenste knop moest indrukken, dat het personage ook sprong, maar dat was niet altijd zo en dat is jammer. Naast deze mini-game volgen er nog een aantal, maar geen van allen blijven ze erg lang leuk en ze worden te vaak herhaald: een slechte combinatie wat mij betreft. Deze slechte combinatie kan dan nog enigszins worden goedgemaakt door het filmpje indrukwekkende actie te laten tonen. Dit gebeurd vaak ook wel, maar er zijn ook scènes waarin je bijvoorbeeld alleen maar kijkt naar twee karakters die drie minuten met elkaar aan het dansen zijn. Niet echt interessant dus...
Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   93
Graphics   79
Replay   75

Een game die de middenmoot ruimschoots voorbij streeft, maar het niveau van een topgame niet haalt.
83


00:04  Tien Xbox 360 development kits gestolen
21:17  Mario Kart DS footage
 Reacties (20)
 Pagina: 1
jules1988 op 10-10-2005 om 17:15 [Niv: 1 / Exp: 34]
Lijkt me wel een leuk spel maar niks voor mij

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-10-2005 om 17:18 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Lijkt me fantastisch, ik kijk al JAREN uit naar dit spel, van toen het nog 12delig was tot dit. Ik koop hem zeker

Rene Groen (Eindredacteur) op 10-10-2005 om 17:20 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Same here. Hoe kort de demo ook was, ik geloof dat ik hem wel 10x gespeeld heb. Zit alleen nog te twijfelen tussen de Xbox en PC versie, maar dat hij gaat komen is zeker.

De Nelus op 10-10-2005 om 17:20 [Niv: 18 / Exp: 919]
83 score...vink best weinig..dit spel is gewoon echt masterlijk

Gast (81.240.83.xxx) op 11-10-2005 om 14:39
pc versie is zalig... maar ik ga niet akkoord met replay 75... je kan alles doen wat je maar wil, zodat je andere filmpjes ziet, zoals op het einde een belangrijke beslissing nemen waardoor je 1 v/d 3 eindes ziet :) ... replay zou op z'n minst 85 moeten krijgen

Gast (84.25.89.xxx) op 11-10-2005 om 20:32
83 idd te weinig IMO. Wel degelijk een topper.

Rene Groen (Eindredacteur) op 11-10-2005 om 20:41 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Ik snap niet waarom er zo'n kritiek is op het cijfer. Een 83 is bij Gamed een prima cijfer, niets mis mee. Zeker gezien de keynote 'maar het niveau van een topgame niet haalt' moet toch al aangegeven dat het geen 90+ wordt.
Nogmaals; een 83 is een prima cijfer!

Gideon op 11-10-2005 om 20:53 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Ik ben blij dat mensen kritiek hebben op het cijfer Ik heb in de review al aangegeven waarom ik de game dit cijfer waard vind; Ik daag jullie uit om punten te geven waarom jij vindt dat het cijfer hoger zou moeten zijn! Kan een leuke discussie opleveren

Ikkyu op 12-10-2005 om 12:21 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Gideon, knappe review man !!

De Nelus op 12-10-2005 om 17:56 [Niv: 18 / Exp: 919]
Ok Gideon komt ie....replay is bij mij een 10 omdat je elke keer een ander verhaal kan maken...andere dingen doen...andere reacties. De graphics zijn wel ok maar met zo'n spel boeit het me niet als het geen nieuwe soort graphics heeft. De gameplay vind ik minstens een 9 (of 90) omdat het spel zo goed in mekaar zit
en voor de rest ben ik het wel met je eens

Gast (213.93.28.xxx) op 12-10-2005 om 21:37
Dit spel verdient zeker hoger...Als Resident Evil 4 al een 9.8 verdient, wat voor punt krijgt dit spel dan wel niet...

Rene Groen (Eindredacteur) op 12-10-2005 om 22:02 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Een 8.3

De Nelus op 12-10-2005 om 22:20 [Niv: 18 / Exp: 919]
ik geef het zeker wel minstens een 9...echt supergoed dit spel
En Rene...we zagen al de het cijfer een 8.3 was

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-10-2005 om 22:25 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
De gast boven hem leek het niet te zien.

De Nelus op 12-10-2005 om 22:25 [Niv: 18 / Exp: 919]
o hahaha...sorry Rene

Rene Groen (Eindredacteur) op 12-10-2005 om 22:40 [Niv: 752 / Exp: 37605]
No problem

Gast (82.75.125.xxx) op 14-10-2005 om 21:56
Geen topgame?PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF.Ontsla de gast die dit geriviewed heeft!

Rene Groen (Eindredacteur) op 14-10-2005 om 22:20 [Niv: 752 / Exp: 37605]
We kunnen beter gasten ontslaan die de review niet lezen en puur kijken naar het cijfertje. In de review staat namelijk duidelijk aangegeven waarom het geen topgame is en dat heb jij schijnbaar niet gelezen.

Gast (86.82.15.xxx) op 01-11-2005 om 18:33
ik heb hem al!!!!! 8)

Gast (81.204.123.xxx) op 04-07-2007 om 19:09
Geweldig spel, goeie gameplay en een lang verhaal. Goed om 2 of 3 keer over te spelen. *D

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Fahrenheit
Type:
Game
Releasedatum:
16-09-2005
Ontwikkelaar:
Quantic Dream
Uitgever:
Atari
Media:








Meer media