Klinkt een Grand Theft Auto die zich afspeelt in Tokyo, Japan je als muziek in de oren? Dan hebben we slecht nieuws, want hoewel de game er volgens een voormalig technical director bijna had gekomen vond dit uiteindelijk geen doorgang.
Obbe Vermeij was als technical director verantwoordelijk voor GTA III, Vice City, San Andreas en GTA IV. In gesprek met GamesHub geeft hij aan dat er ook plannen waren om GTA: Tokyo te creëren, en een externe studio in Japan zou hier verantwoordelijk voor zijn, gebruikmakend van Rockstar's game code. Het moge duidelijk zijn dat de game uiteindelijk nooit is verschenen, iets wat volgens Vermeij is toe te wijzen aan verschillende redenen.
quote: "Er waren wel wensen om de serie buiten de VS uit te brengen, maar het is net zoiets als praten over alternatieve projecten bij Rockstar als je er echt over nadenkt. We hadden ideeën voor GTA-games in Rio de Janeiro, Moskou en Istanbul. Tokio was er bijna gekomen. Een andere studio in Japan zou het gaan doen, onze code gebruiken en GTA: Tokyo maken. Maar uiteindelijk is dat niet doorgegaan."
De technical director verwacht niet dat de serie uiteindelijk zijn associatie met het satirische Amerika zal verliezen binnen een uitstapje, daarvoor zijn de ontwikkeltijden en de schaal van Grand Theft Auto simpelweg te groot. Zou het slechts een jaar kosten om zo'n game te maken dan is het ongetwijfeld een leuke uitstap, maar dit werkt niet als er eens in de twaalf jaar een nieuw deel verschijnt.
Recentelijk gaf Grand Theft Auto-schrijver Dan Houser aan dat het succes van Grand Theft Auto III en de daarop volgende sequels ertoe leidde dat de Amerikaanse overheid de game als zondebok zou gebruiken voor maatschappelijke problemen. Hij liet hierover weten: "Ze besloten dat wij de enigen op internet waren die pornografie verspreidden, blijkbaar, wat belachelijk was. En ze probeerden ons bijna te sluiten, we kregen een enorme boete. Het was erg ontwrichtend voor het bedrijf, sommige teamleden namen ontslag en het was echt zwaar."
|