Als we één winnaar aan mogen wijzen van The Game Awards dan is het Clair Obscur: Expedition 33. De game van ontwikkelaar Sandfall Interactive wist in veel categorieën prijzen te winnen, waaronder die van Game of the Year. Ook haalden ze deze zelfde prijs binnen bij The Indie Game Awards, alleen moesten ze deze korte tijd later weer inleveren.
In een statement van de organisatoren is namelijk te lezen dat ze een strikt beleid hanteren aangaande het gebruik van generieke AI. Toen de game werd ingediend zouden vertegenwoordigers van Sandfall Interactive hebben aangegeven dat hier geen gebruik van werd gemaakt tijdens de ontwikkeling, alleen zouden ze hier later op teruggekomen zijn: "Om die reden komt Clair Obscur: Expedition 33 niet in aanmerking voor een nominatie."
Nu ze de prijs niet in ontvangst mochten nemen werd deze aan Blue Prince uitgereikt, terwijl Best Debut Game werd toebedeeld aan Sorry We're Closed. Clair Obscur: Expedition 33 producer François Meurisse liet eerder dit jaar in gesprek met El Pais weten dat er weliswaar gebruik was gemaakt van AI, maar dat dit niet veel was. Terugkijkend hierop laten ze weten:
quote: "De studio verklaart dat ze op 25 april – drie maanden vóór deze publicatie – contact heeft gehad met El Pais. Tijdens deze gesprekken gaf Sandfall Interactive aan dat ze een beperkt aantal bestaande assets hadden gebruikt, met name 3D-assets afkomstig van de Unreal Engine Marketplace. Geen van deze assets is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie."
Ze voegen eraan toe dat de door AI gegenereerde elementen slechts tijdelijke placeholder-texturen waren, die per ongeluk in het spel waren achtergebleven en niet zijn opgemerkt tijdens kwaliteitscontroleprocedures. Nadat de elementen waren ontdekt werden ze binnen vijf dagen verwijderd en vervangen, maar blijkbaar was dit niet voldoende om toch hun prijs in te moeten leveren.
|