Ontwikkelaar 38 Studios komt bijna met Kingdoms of Amalur: Reckoning, hetgeen een goede reden zou moeten zijn voor een feestje. Helaas hoeven de slingers echter nog niet opgehangen te worden, getuige de kritiek die ze de laatste dagen kregen.
Eerst werd namelijk bekend dat het spel een Online Pass zou krijgen, hetgeen opvallend was aangezien het spel geen online component kent. Al snel werd echter duidelijk dat de Pass gebruikt zou werden voor een speciale Mass Effect armour, alsmede een quest die zeven singleplayer missies omvat.
Na veel kritiek van de fans besloot de ontwikkelaar gisteren te reageren, ze kwamen daarbij met een statement dat de Online Pass toegang gaf tot downloadable content. Ze probeerden hiermee de verwijten te verwerpen waarin gesteld werd dat de content uit de oorspronkelijke game was gesneden.
Nog altijd zijn veel gamers echter niet tevreden over deze manier van het Online Pass gebruik en dus besluit studiohoofd Curt Schilling om nogmaals een reactie te geven. Op het forum van de game laat hij weten dat de Online Pass een manier is om gamers te belonen die hun tijd en geld in de ontwikkelaar willen steken.
quote: "Iedere persoon op deze aarde kan afwachten en Reckoning niet kopen, waarna de titel in waarde zal dalen en ze het goedkoper kunnen verkrijgen. Op deze manier kan 38 Studios echter niet voortbestaan.
Dit is de manier waarop de industrie werkt. We MOETEN winst maken om te zijn wat we zijn. De ENIGE manier om dit te doen is door games te ontwikkelen waar mensen SIMPELWEG NIET OP KUNNEN WACHTEN. Wanner we dat doen, en jullie doen dit, dan kunnen we jullie een beloning geven met gratis spullen als een manier om jullie te bedanken."
Schilling gaat verder in op de tweedehands verkopen, waarbij hij de game-industrie een zeer rare plaats noemt. De data die binnen komt van gebruikte game verkopen zeggen niet de dingen die verwacht werden. Bedrijven blijven echter manieren verzinnen om geld te verdienen aan de games die zij gemaakt hebben, zelfs wanneer deze al eens gekocht zijn. 'Is dit fout? Als dat zo is, vertel me dan op welke manier.'
Het studiohoofd begrijpt verder dat lang niet iedereen het met het bovenstaande eens zal zijn, echter tracht de studio iets te creëren en ze hebben nu eenmaal geld nodig om dit te realiseren.
|