In 2001 kwam Peter Molyneux met Black & White, een game die goed het verschil tussen het goede en het kwade moest weergeven. Dit element werd ook de basis voor Fable, maar pakte helaas niet uit zoals hij het wilde. In Fable: The Lost Chapters gaat Lionhead Studios voor de herkansing.
Natuurlijk moet je wel experience points vergaren om bezit te nemen van al deze extra's. Dit doe je door quests te vervullen en op deze manier geld en ervaringspunten te verdienen. Hoe je het doet is simpel; binnen gebieden zie je zowel rode als groene bolletjes. De rode zijn er om gevaar aan te duiden, de groene om goede mensen aan te tonen. Vaak vragen deze mensen aan je of je ze ergens bij wilt helpen. Dit soort vragen kunnen van alles zijn. De ene keer dien je een bepaalde schuur te beschermen, de andere keer moet je weer een trader begeleiden van punt A naar B.
Naast dit soort quests heb je ook de hoofdlijn binnen het verhaal. Het is namelijk niet nodig om al deze bovenstaande sidequests te vervullen als je daar geen zin in hebt. Ook kun je gewoon de hoofdquest vervullen en de rest achterwege laten, maar dat is uiteraard niet de bedoeling van het spel.
Een kritisch punt van de originele Fable was de erg korte levensduur van het spel. Persoonlijk was ik het hier minder mee eens, aangezien de game genoeg bood om je lang zoet te houden. Ik vond het erg leuk om alle sidequests tot een goed einde te brengen en zelfs toen ik de game als goede jongen uitgespeeld had wilde ik het graag nog eens beleven vanaf de kwaardaardige zijde. Toch vond Lionhead Studios zelf ook dat er genoeg toe te voegen was aan Fable.
The Lost Chapters; welkom of niet?
De grote vraag is nu natuurlijk of gamers tevreden zijn met deze Lost Chapters. Voor degene die Fable nooit gespeeld hebben en de game aan willen schaffen is het natuurlijk een aangename toevoeging, maar de mensen die Fable al hadden voelde zich toch wel genept. Je geeft immers 60 euro uit aan een game, om later tegen de verbeterde versie aan te kijken. Ik zal een aantal elementen op een rijtje zetten welke toegevoegd zijn voor deze versie:
Een langere verhaallijn
De verhaallijn zoals we die kennen uit het originele Fable is weinig verandert. Her en der zijn er wat kleine elementen toegevoegd, maar voor 95% loopt alles gelijk op tot aan Jack of Blades. Daarna kom je echter bij een nieuw gebied uit, genaamd Snowspire. Zoals de titel al aangeeft is dit een sneeuwgebied, gelegen in Norther Wastelands.
Voor de mensen die Fable al gespeeld hebben zal deze naam niet vreemd in de oren klinken. Dit gebied kwam namelijk al veel ter sprake, ware het dan via legendes welke vaak via boeken te lezen waren.
Wat je natuurlijk mag verwachten in een sneeuwgebied zijn monsters die hierop afgestemd zijn. Helaas leek Lionhead qua inspiratie een beetje uitgeput te zijn, aangezien de monsters veelal zijn afgeleid van bestaande monsters. Dit uitgebreidere stuk na het uitspelen biedt niet heel veel voldoening, aangezien je er ongeveer anderhalf uur mee zoet bent.
|