In 2001 kwam Peter Molyneux met Black & White, een game die goed het verschil tussen het goede en het kwade moest weergeven. Dit element werd ook de basis voor Fable, maar pakte helaas niet uit zoals hij het wilde. In Fable: The Lost Chapters gaat Lionhead Studios voor de herkansing.
Wapens, magie en andere extraatjes
Uiteraard mag je ook op andere gebieden de nodige toevoegingen verwachten. Er zijn meerdere soorten magie aanwezig dan in het oorspronkelijke deel en dit zorgt ervoor dat je nog meer kunt variëren en je eigen pad kunt bewandelen. Ook op het gebied van wapens zijn er de nodige veranderingen doorgevoerd. Opvallend is die van het zwaard Sword of Aeons. Hoewel dit hét superieure zwaard van de game moet zijn is deze in aanvalspunten teruggebracht ten opzichte van Fable. Je mag dus verwachten dat dit zwaard de overige wapens overbodig maakt, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk andere wapens die sterker zijn dan dit zwaard, waardoor je toch nog kiest voor een ander zwaard. De reden ligt waarschijnlijk in het gegeven dat de game verlengd is en het anders wel heel makkelijk zou worden, maar hier had toch wel iets meer zorg en aandacht aan besteed kunnen worden.
Overige toevoegingen
Naast bovenstaande vernieuwingen blijft er niet heel veel over . Er zijn wat extra personages, maar deze spelen vaak geen grote rol. Daarnaast zijn er ook wat sidequests toegevoegd, maar een echte meerwaarde bieden ze niet. Het is jammer te zien dat de toevoegingen ook niet echt lekker verdeeld zijn. De meeste nieuwe vijanden en items vind je namelijk in de gebieden die nieuw toegevoegd zijn. Het gebied rondom de stad Snowspire is ook niet echt groot en als je hier dan vrijwel alle nieuwtjes aan koppelt loop je om de paar stappen tegen een nieuwe ervaring aan. Een betere spreiding over de hele Fable wereld had de game zeker goed gedaan.
Goed of juist kwaad?
In vele games wordt je gestuurd in datgene wat je doet. Er is van tevoren vaak al bepaald wat het doel is van de game en of je dit op een goede of slechte manier bereikt. Vaak ligt dit ook al aan je tegenstander, welke goed is (wat je dus slecht maakt) of juist slecht (wat je dus juist weer goed maakt) Dit pad met de vaststaande optie laat Fable je niet nemen. In plaats daarvan maak je keuzes in de game die bepalen of je goed of slecht wordt gezien. Door onder andere kledingkeuze en tatoeages kun je aan de buitenwereld laten zien of je het goede of kwade pad bewandelt. Ook in je acties komt dit uiteraard terug. Heb jij bijvoorbeeld wel zin om die trader van punt A naar B te begeleiden, of slacht je hem op brute wijze af? En als je een eindgevecht hebt tegenover oud bekende Whisper, kies je er dan voor om haar af te maken of laat je haar in leven?
Al dit soort acties zorgen ervoor hoe jij eruit komt te zien. Iemand die het kwade hoog in het vaandel heeft krijgt hoorntjes op zijn hoofd, gepaard met een bleke huidskleur en vliegen om het lichaam. Een goede heeft daarentegen een gloed over zich heen, inclusief vlindertjes, en wordt binnen dorpen met open armen ontvangen. Misschien houd je er zelfs wel een een huisje en een vrouw aan over... Al deze keuzes zorgen ervoor dat je het spel nog eens wilt spelen om het andere pad te bewandelen.
|