Het was geen goed bewaard geheim, de aankondiging dat Leon S. Kennedy het tweede speelbare personage is in Resident Evil Requiem. Nu Capcom het tijdens The Game Awards officieel naar buiten heeft gebracht geven ze tegenover Famitsu wel wat meer informatie.
Producer Masato Kumazawa en regisseur Koshi Nakanishi laten weten dat de perspectieven van Leon S. Kennedy en Grace Ashcroft elkaar af zullen wisselen en soms overlappen. Grace belichaamt claustrofobische, psychologisch intense survivalhorror-scènes die sterk geïnspireerd zijn op de gameplay van Resident Evil 2. Haar scènes draaien om spanning, langzame verkennen en het oplossen van situaties.
Volgens producer Kumazawa levert Leon op zijn beurt actievolle gevechtsscènes die voortbouwen op de aspecten van Resident Evil 4. Hij beschikt over geavanceerde vechttechnieken en bewegingen die zijn ontwikkeling als veteraan in de strijd tegen bioterrorisme weerspiegelen.
De ontwikkelaars benadrukken de balans tussen horror en actie. De scènes met Grace genereren spanning, terwijl de gedeeltes met Leon bewust als een ontlading dienen. Deze wisselwerking versterkt beide: de horror wint aan intensiteit omdat deze opnieuw toeslaat na bevredigende actie. En de actie voelt op zijn beurt bevredigender aan omdat deze voortkomt uit eerdere spanning. Volgens Kumazawa creëert deze structuur een synergetisch ritme dat spelers emotioneel betrekt gedurende lange scènes zonder de spanning permanent af te zwakken.
Het verhaal draait om het motief van "Elpis", het klassieke beeld van hoop uit "Pandora's Box", dat in Resident Evil Requiem ambivalent wordt behandeld. Volgens regisseur Nakanishi fungeert Elpis zowel als een narratieve katalysator als een raadsel (de figuur van het symbool wordt onderzocht in verband met persoonlijke tragedies, zoals de dood van Grace's moeder).
Tegelijkertijd draagt ​​Leon een voorheen verborgen geheim met zich mee dat de plot aanzienlijk voortstuwt – wat het precies is, laten de twee ontwikkelaars nog niet weten. Bioterrorisme blijft echter een constante achtergrond. Het verhaal onderzoekt de impact van jarenlange gevechten op de psyche van een held en hoe verantwoordelijkheid en zinloosheid met elkaar botsen.
Capcom heeft er naar eigen zeggen voor gezorgd dat zowel het derde- als het eerste-persoonsperspectief even goed speelbaar zijn. Deze uitdaging betreft met name de gameplay van Leon, die is ontworpen om in beide perspectieven feilloos te functioneren. Uitgebreide gameplaybeelden van Leon zullen worden getoond tijdens de Capcom Showcase in januari 2026, zoals bevestigd door Nakanishi.
Grafisch gezien is het ontwerp van Resident Evil Requiem erop gericht Leons levensverhaal weer te geven: hij draagt ​​de sporen van zijn ervaringen, terwijl hij tegelijkertijd oogt als een "knappe oudere man". Raccoon City blijft aanwezig als de oorsprong van zijn ontwikkeling en biedt emotionele context voor zijn beslissingen en gedrag. Grace, daarentegen, is het narratieve middel voor intense horrormomenten.
|