Snel: noem een multiplayer shooter van IW. Ik weet waar je aan denkt, maar sinds kort is er ook een ander antwoord mogelijk op: Nuclear Dawn. Deze team-based shooter is ontwikkeld door InterWave Studios, en brengt een leuke extra door een kruising te maken met het RTS-genre.
Nuclear Dawn speelt zich zo’n veertig jaar in de toekomst af, na de Derde Wereldoorlog. Steden liggen in puin en de mensheid is flink uitgedund, maar toch wordt er door twee facties nog steeds geknokt. Aan de ene kant is er The Empire, en aan de andere kant The Consortium of Free States. De eerste is een communistische staat, terwijl de tweede zich sterk maakt voor persoonlijke vrijheid. Het verhaal is erg cliché, maar een goede aanleiding om een strijd te voeren. De game kent (momenteel) één spelmodus, Warfare. Deze modus wordt in teams gespeeld, met een maximum van 32 man in een server, en het is de bedoeling om de bunker van het vijandelijke team kapot te schieten terwijl de eigen bunker beschermd blijft.

Tot nog toe weinig origineels, maar Nuclear Dawn brengt een twist. Eén van de spelers in ieder team is een commander. Hij ziet het speelveld van bovenaf, bouwt gebouwen en stuurt de spelers aan. De commander speelt de game als een RTS, terwijl de andere spelers vanuit FPS-standpunt de orders uitvoeren. Een soortgelijk concept is al wel eerder voorbijgekomen, bijvoorbeeld in de game Savage, maar Nuclear Dawn herintroduceert het in een eigen stijl.
Het doel is de vijandelijke bunker kapot te maken. Nu is het suïcidaal om als veldsoldaat rechtstreeks op het doelwit af te rennen en te beginnen met schieten. In plaats daarvan zul je eerst met je team de kaart moeten proberen in te nemen en dan de linies steeds dichter naar de vijandelijke bunker opschuiven. Een match begint dan ook met een strijd om de resource points op de kaart. Over elke kaart zijn meerdere van dit soort punten verdeeld, ingedeeld in drie verschillende groottes. Door deze punten in te nemen verhoog je de inkomsten van de commander, zodat hij meer gebouwen kan bouwen. Elke kaart heeft één primair punt, die centraal op de kaart ligt. Deze kan enkel ingenomen worden als er meerdere mensen van je team dichtbij zijn, en omdat hij een grote voorraad resources oplevert is het vaak een belangrijke plek waar om gestreden wordt.
De commander heeft toegang tot een hoop gebouwen die nodig zijn om effectief te spelen. Er zijn verschillende soorten turrets waarmee locaties automatisch verdedigd kunnen worden. Andere gebouwen assisteren het team, zoals transporters, die fungeren als een spawn points, en supply stations, waar je health en ammo kan bijvullen. Ook zijn er upgrades te onderzoeken die nieuwe wapens vrijspelen voor de spelers. Toch kan de commander niet overal zomaar gebouwen neergooien. Alle gebouwen zijn afhankelijk van energie, en om ze van energie te voorzien moet elk gebouw aan het energienetwerk gekoppeld worden. Dit netwerk breid je uit door palen te bouwen die de energie door kunnen geven. Door het netwerk uit te breiden kunnen commanders op meer plekken bouwen en krijgen ze steeds meer invloed op de kaart. Met een groot genoeg netwerk kan je uiteindelijk zelfs turrets neerzetten in de vijandelijke basis.

Terwijl de commander bezig is met bouwen proberen de spelers op het veld de punten in te nemen en de gebouwen van het andere team te vernietigen. Spelers kunnen kiezen uit vier verschillende klassen. De Exo is een zwaar bepantserde soldaat die vrij traag is, maar die uitgerust is met een chaingun of met een raketwerper / railgun (afhankelijk van de factie) om gebouwen mee uit te schakelen. Zijn tegenhanger is de Stealth, een klasse die erg snel is maar weinig hitpoints heeft. Stealths kunnen zich tijdelijk onzichtbaar maken en hun doelwitten van achteren neersteken, of vanaf een afstand met een sniper rifle schieten. De Assault is een wat meer algemene klasse, met normale hoeveelheden health, die onder andere de keuze heeft uit een mitrailleur of een sniper rifle. Zijn speciale vaardigheid is een infraroodvizier, waarmee de onzichtbare Stealths te zien zijn. Assaults zijn dus nodig om de Stealths van het vijandelijke team wat in toom te houden. De laatste klasse is de Support. Deze kan als Medic teamgenoten helen, of als Engineer de eigen gebouwen repareren of vijandelijke gebouwen beschadigen.
|