Snel: noem een multiplayer shooter van IW. Ik weet waar je aan denkt, maar sinds kort is er ook een ander antwoord mogelijk op: Nuclear Dawn. Deze team-based shooter is ontwikkeld door InterWave Studios, en brengt een leuke extra door een kruising te maken met het RTS-genre.
Het spel is vrij teamgericht, en hoewel je met een solo-actie soms wel een eind kan komen is het toch erg belangrijk om als team samen te werken. De klassen hebben elk hun voor- en nadelen, en zijn vaak enkel goed in hun eigen rol, dus een goede mix is nodig om te winnen. Ook is het hebben van een goede commander erg belangrijk. Een commander die te passief is en niet genoeg vooruit plant houdt het team merkbaar tegen, wat al snel tot verlies leidt. Aan de andere kant is een commander die op slimme plekken turrets neerzet om de stroom vijanden tegen te houden een duidelijke aanwinst. Het is dus een gok bij het binnenstappen van een server wat voor commander je hebt, hoewel het voor de spelers altijd mogelijk is om tegen de huidige leider te stemmen en hem af te zetten.

Tijdens de game verzamel je experience points door resources in te nemen en kills te scoren. Verzamel genoeg en je gaat een level omhoog. Dit geeft je toegang tot gizmo’s, die je een bonus in de game geven, zoals meer schade met een bepaald wapen of meer ammunitie. De motivatie om hogere levels te bereiken is niet zo groot als bij Call of Duty, maar deze kleine upgrades maken het wel de moeite waard.
Op sommige plekken voelt Nuclear Dawn nog niet helemaal af. Zo zijn er op het moment maar zes maps in de game. Deze zijn over het algemeen wel van een goed formaat met een gevarieerde opbouw, maar het blijft een vrij klein aantal. Ook de wapenkeuze van de verschillende klassen is wat beperkt. Daarbij kan de game nog een goede tutorial voor de commandermodus gebruiken. De game heeft geen single player oefenmodus, en alle informatie die de game geeft zit hem in vier filmpjes. De eerste keer dat je als commander speelt geeft de game een fikse stapel tekst om door te lezen, maar omdat je team op dat moment op je aan het wachten is is dat niet echt de tijd om dat rustig te gaan leren. Een wat minder steile leercurve was prettig geweest. Het is te hopen dat de serverbevolking na de retailrelease toe gaat nemen. Momenteel is er altijd wel een server met genoeg mensen te vinden, maar de keus is niet erg groot.
De game draait op de Source Engine. Hierdoor loopt alles vrij soepel, hoewel de graphics niet erg geavanceerd zijn. De modellen en omgevingen hebben genoeg detail, maar tegelijk zal je ook nergens door overdonderd worden. Het geluid in de game werkt prima om je in het strijdgewoel te wanen.

Nuclear Dawn brengt een frisse kijk op de multiplayer shooters, en het resultaat is een snelle en leuke teamgebaseerde shooter neer te zetten. De klassen zijn zo ontworpen dat ze allemaal belangrijk zijn en geen enkele te sterk is, en de toevoeging van de commander zorgt voor een leuke extra. Wel is het voor het speelplezier erg belangrijk om in een server te komen met samenwerkende spelers. Het feit dat het teamgebaseerd is betekent dat het uitzonderlijk leuk is als iedereen helpt om het doel te bereiken, maar dat het tegelijk ook frustrerend is als het niet zo soepel loopt. De potjes waarin alles wel lekker werkt zijn echter de moeite waard.
Nuclear Dawn is verkrijgbaar op Steam en als retailversie. Deze laatste bevat naast de game ook een soundtrack-cd en een art book, en is onder andere te verkrijgen bij de Iceberg webshop.
|