Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Juni 2019
Review:

TLoZ: Ocarina of Time 3D


Door Gideon op 05-07-2011 om 07:30
Bron: Gamed

De beste Nintendo 64 game ooit? De beste action-adventure ooit? De beste Zelda-titel ooit? Of zelfs de beste videogame ooit? Maak een top vijf voor elk van bovenstaande vragen en ik garandeer je dat The Legend of Zelda: Ocarina of Time er instaat. Maar nostalgie is een sluw baasje en heeft menigeen in het ootje genomen. Kan deze titel anno 2011 ook nog meekomen?

The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D is een remake van de klassieker uit 1998. Het is een gewaagde zet om met zo’n geliefde titel aan de haal te gaan en dus heeft Nintendo ontwikkelingsstudio Grezzo hoogstwaarschijnlijk de opdracht gegeven niets te veranderen aan de gameplaystructuur. Helemaal……niets. De basis die dertien jaar geleden is gelegd is wederom uit de kast gehaald en heeft een nieuw likje verf gekregen.

Voor de ongelukkige die nooit het genot heeft gekend van Ocarina of Time op de Nintendo 64 (of welke andere 3D Zelda dan ook) zal ik in het kort uitleggen waar de titel om draait. Link, of welke naam je dan ook hebt verzonnen aan de start van de game, wordt wakker in Kokiri Forest en krijgt de taak om het land Hyrule te redden van de ondergang. Dit doe je door o.a. dorpjes te bezoeken, een prachtige wereld te ontdekken en de nodige kerkers rond te struinen. Hierbij ligt in de kerkers de nadruk op puzzelen en vechten, waarbij elke kerker een eigen thema kent. Tevens vindt je standaard in elke kerker een nieuw wapen, waarmee je weer nieuwe puzzels dient op te lossen. Zoals gesteld is Ocarina of Time 3D een remake van het origineel en deze basis is dan ook blijven staan.


Het is opvallend hoe ongelofelijk goed deze game de tand des tijds heeft doorstaan. Start een willekeurige titel uit 1998 op en je zult ongetwijfeld zaken vinden die eigenlijk niet meer kunnen, gemeten aan de hedendaagse titels. In Ocarina of Time 3D ontbreekt dat; de game staat zelfs vandaag de dag nog als een huis. Van het toen debuterende ‘Z-targeting’, wat we vandaag de dag nog in vrijwel elke adventure terugzien, tot de prima bijsturende camera; alles loopt als een trein. Oké, je aanvallen kun je niet, zoals in het nieuwere Twilight Princess, upgraden en het benutten van een drankje doet de game nog steeds pauzeren, in tegenstelling tot het nog uit te komen Skyward Sword, maar het zijn futiliteiten die niet meer dan een minuscuul smetje zijn op een vrijwel perfect avontuur. De wijze waarop de wereld leeft, vol met mini-games en side-quests en de heerlijk opgebouwde tempels en kerkers zijn een decennium later nog steeds om van te genieten.

De grootste verandering zit hem dan ook niet in de gameplay, maar in de graphics. Ocarina of Time heeft een flinke lik verf gekregen en dat mag gezien worden. Het is de eerste game waarbij ik de 3D-slider voluit zet, om zo te genieten van de prachtige beelden die de handheld laat zien. De heren en dames bij Grezzo hebben zich tot in detail aan het aan originele ontwerp gehouden, maar met de kracht van de Nintendo 3DS ten opzichte van de Nintendo 64 komen de wereld en met name de karakters veel meer tot leven. Elk karakter, vriend of vijand, is opnieuw ontworpen en het brengt de wereld meer dan ooit tot leven. Ook de omgevingen zijn onder handen genomen, met gedetailleerdere textures, maar ook compleet nieuwe objecten, zoals gras op de velden en bloemen langs de huizen. Het zijn details, maar wel details die de game qua sfeer absoluut op een hoger niveau brengen. Zit de 3DS met deze titel aan zijn top? Nee, er had meer ingezeten, maar de game ziet er desondanks uitstekend uit.

De grafische updates zijn absoluut een stap vooruit, maar ook de 3D beelden zijn een toevoeging. Meer dan ooit wordt je in Hyrule gezogen en van Lake Hylia tot Kakariko Village of het compleet gerenoveerde (en in 3D opgebouwde) Castle Town; het is alsof je er echt zelf loopt. Ik zet nog steeds met enige regelmaat het 3D-effect uit, om het daarna snel weer aan te zetten, puur en alleen omdat juist in deze titel de overgang tussen 2D en 3D zo’n verschil in beleving met zich meebrengt. Naast de 3D beelden lijkt het kleurenpalet iets frisser ten opzichte van het origineel. Ik was hier wat huiverig over, op de screenshots komt het wat ‘te’ over, maar in de praktijk is het een uitstekende zet geweest. Leuk is dat Grezzo en Nintendo in de game ook allemaal grappige easter-eggs hebben verstopt die niet in het origineel zaten. Bezoek bijvoorbeeld eens Impa’s huis in Kakariko Village en zoek voor de grap eens onder de kist in Malon’s kamer op Lon Lon Ranch. Het is een greep uit het aanbod aan kleine knipoogjes die men in de game heeft verwerkt. De ervaren Ocarina of Time speler kan ze ongetwijfeld waarderen en wederom brengen juist deze kleine details de game nog meer tot zijn recht.


Naast deze kleine dingen zijn er toch nog enkele ‘grotere’ wijzigingen en toevoegingen gemaakt. Zo is het ditmaal mogelijk om via de motion-controls te schieten met bijvoorbeeld je katapult en vanuit het eerste persoonsperspectief kun je op deze wijze je omgeving bekijken. Met het 3D effect aan werkt het niet (je verliest je ‘sweet-spot’), maar zonder is het absoluut de moeite waard, al is het alleen maar omdat het richten op deze wijze eigenlijk verdomd makkelijk werkt. Tevens is de toevoeging van de kaart op het touchscreen prettig en hoef je niet elke keer naar een (iets te lang inladend) menu wanneer je voorwerpen e.d. wilt wisselen. Het zijn kleine aanpassingen, maar ze maken de game net iets gebruiksvriendelijker. Voor de beginnende (Zelda) speler is er een functie toegevoegd die goed te vergelijken is met de ‘Super Guide’ uit Super Mario Galaxy 2. Zit je vast, dan heb je mogelijkheid om via bepaalde stenen een hint te krijgen, maar uiteraard geldt ook hier; je hoeft er geen gebruik van te maken. Jammer is wel dat Nintendo het nog altijd irritante elfje Navi, welke fungeert als je in-game helpsysteem, nog irritanter heeft gemaakt. Los van de nutteloze hints geeft ze nu ook commentaar op de speelduur: ”Moet je niet even rusten?!” .

De grootste verrassing in Ocarina of Time 3D is het feit dat de titel de tand des tijds zo uitstekend heeft doorstaan. Geen minuut heb ik het gevoel gehad met een dertien jaar oude game aan het spelen te zijn. Natuurlijk, de soundtrack (een instant klassieker) klinkt nog als toen en de omgevingen zijn herkenbaar, maar het is een lekker gevoel van herkenning, geen onverwacht tegenvallende hereniging. Je zou kunnen stellen dat Nintendo zich er makkelijk vanaf maakt door met een opgeleukte remake te komen, maar daarmee doe je de game absoluut niet het recht dat het verdient. Naast enkele nieuwe functies bevat de cartridge ook de moeilijkere variant in de vorm van Master Quest, waarbij de wereld is gespiegeld, tempels anders zijn opgebouwd en vijanden twee keer zo sterk zijn. Mocht je die hebben gehaald, dan kun jij je ook nog vermaken met een Boss Battle mode, waarin je alle eindbazen nogmaals kunt bevechten. Het zijn toevoegingen die de aankoop van een Nintendo 3DS misschien niet rechtvaardigen, maar mocht je het apparaat hebben en Ocarina of Time door je de jaren heen al (meerdere malen) hebben gespeeld, dan zou ik zeggen; haal de titel weer! Onbekend met de game? Ga je schamen…….en nu vlug naar de winkel voor deze grandioze game. Het cijfer is dan ook simpel te verklaren: een prachtige 92 voor de game die nu nog mooier en sfeervoller is dan dertien jaar geleden en je mag er stiekem zeven tienden bij optellen wanneer je onbekend bent met het avontuur. Veel plezier!
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   95
Graphics   85
Replay   90

De ultieme Ocarina of Time.
92


19:34  Rockstar geeft nieuwe Team Bondi titel niet uit
06:23  Achievements SFIII: Third Strike Online Edition
 Reacties (31)
 Pagina: 1 | 2
Wii gamer op 06-07-2011 om 01:06 [Niv: 290 / Exp: 14517]
Als mensen het spel eens spelen in 3D, dan vinden ze 92 zelfs te laag...

Gast (80.57.234.xxx) op 06-07-2011 om 02:30
weet niet of deze hater een mens is

Gast (83.82.83.xxx) op 06-07-2011 om 08:12
Dat Nintendo deze update uitbesteed heeft zegt genoeg, ook zij zijn oot beu. Het is gewoon een simpele incasher (maar wie geeft ze ongelijk). Het wordt eens tijd dat Nintendo ook eens hard door de echte gamepers (geen knip- en plaksites) wordt aangepakt. Lijkt wel of ze niet durven of bang zijn hun jeugdherinneringen te verloochenen. Wordt wakker! Ze werden niet voor niets afgestraft op de Nikkei.








Gast (94.209.122.xxx) op 06-07-2011 om 11:57
Een 3DS titel spelen voormij in 3D zorgt juist voor een lagere score 3D werkt niet als je je gyroscope gebruikt+ krijg hoofdpijn van brilloze 3D , zie het dubbel en soms een beetje 3D. Mooi cijfer voor een mooie game. Alleen een gare console ;) Omdat het niet goed gaat op de Nikkei heeft alles te maken door de best slechte verkoopcijfers van de 3DS en Wii U aankondiging.

Gast (82.173.115.xxx) op 06-07-2011 om 15:07
Wat een gemekker over die gyroscoop, werkt prima, je moet alleen niet te lui zijn om je hoofd mee te bewegen

Uchiha_Shadow op 09-07-2011 om 21:43 [Niv: 344 / Exp: 17178]
"Ze werden niet voor niets afgestraft op de Nikkei."

Inderdaad, die beurs mensen hebben veel meer verstand van video games dan reviewers die al hun leven lang gamen.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D
Type:
Game
Releasedatum:
17-06-2011
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media