Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Review:

The Witcher 2


Door MaartenL op 29-05-2011 om 10:02
Bron: Gamed.nl

Eindelijk is het zover, The Witcher 2 ligt al enkele dagen in de winkelrekken. De Poolse ontwikkelaar CD Projekt RED beloofde ons een dijk van een RPG maar zulke verklaringen neem je best met een korreltje zout. Alles wat we tot op heden hebben mogen aanschouwen, zag er dan wel prachtig uit maar kan The Witcher 2 overtuigen?

The Witcher 2 is, net zoals zijn voorganger, gebaseerd op de boeken van Andrzej Sapkowski en vertelt het verhaal van Geralt of Rivia, een befaamde witcher. Het is niet nodig om de boeken door te spitten want onze beste Geralt lijdt aan geheugenverlies sinds het eerste deel en beetje bij beetje komen we meer te weten over het verleden van de held. Voor we ons zorgen maken over het verleden kunnen we ons best even concentreren op het heden want het ziet er niet rooskleurig uit voor Geralt. Door omstandigheden is hij namelijk opgesloten in een kerker en dat is natuurlijk niet zijn keuze geweest. Het spel opent dus erg verwarrend, maar gelukkig kom je tijdens de ondervraging erachter waarom de speler geboeid in een kerker zit. Gelukkig duurt het niet lang vooraleer je kan ontsnappen. Verder zal ik er maar niet op ingaan want het verhaal verknoeien van een RPG is gelijkaardig aan heiligschennis.

Net zoals zijn voorganger zal je al snel voor morele keuzes komen te staan die invloed gaan hebben op het verloop van het verhaal en zelfs de locaties die je te zien krijgt. De oorlog tussen de mensen en niet-mensen zoals dwergen en elven is nog steeds volop bezig en het is dan ook moeilijk om niet verstrikt te raken tussen de twee facties. In tegenstelling tot Dragon Age 2 hebben de keuzes hier veel meer invloed op het verloop van het verhaal en ook de kleinere side-quests zullen later een staartje krijgen. Hierdoor is de game erg meeslepend en wil je graag zien wat er zal gebeuren en wat de effecten waren van je eerder gemaakt keuzes. Het spel zelf is onderverdeeld in een proloog, drie hoofdstukken en een epiloog waarbij enkel het derde hoofdstuk een beetje teleurstelt als je ze vergelijkt met de eerste twee maar waarin wel al je keuzes zullen samenvloeien en het einde beïnvloeden. Ook is het jammer dat het spel eindigt want een spel zoals dit wil je eigenlijk gewoon blijven spelen.

Alle systemen uit het eerste deel werden enorm bijgewerkt en dat merken we al spoedig aan het combat systeem. Niet langer dienen we simpelweg te klikken tot alle vijanden dood vallen. Het vechten is een stuk actiever en héél wat uitdagender dan vroeger. Geralt heeft nu de beschikking over een snelle en zware slag, een block-functie en de mogelijkheid om weg te rollen. In het begin moet je al voorzichtig te werk gaan en gebruik maken van de vijf magic signs om grotere groepen succesvol te overleven. Met Aard kan je een schokgolf afvuren, Igni zet je vijanden in brand, Yrden laat je toe vallen te plaatsen, Axii betovert tegenstanders en Quen geeft je een magisch schild. Door middel van een in-game menu (of shortcuts) kan je wisselen en dat gaat gepaard met een knap slow-motion effect dat aardig doet denken aan het keuzescherm van Prototype. Goed, zelfs met al deze signs is de combat nog erg moeilijk al wordt het wat makkelijker eens je punten kan investeren in een specialisatie. Het doel van dit systeem is dat je zeker moet zijn van je aanval want eens je omsingeld bent, is het snel game over. Dat de makers zich hebben laten inspireren door Demon's Souls is merkbaar want combat is geen lachertje.


Het alchemy systeem komt ook weer terug al werd het deze keer iets versimpeld. Het verkrijgen van bonussen door bepaalde stoffen te gebruiken is verwijderd en nu moet je enkel de benodigde ingrediënten hebben om een potion, olie of een bom te maken. Het gebruiken van de potions verschilt ook enorm. Nu is het nodig om op voorhand te mediteren en de potions in te nemen want tijdens het vechten kan je geen potions in nemen. Dit zorgt ervoor dat je steeds voorbereid moet zijn en kan zelfs zorgen dat je nutteloos potions inneemt. Natuurlijk is dit alles wel te omzeilen door vaak genoeg het spel te bewaren en te herladen indien nodig. Bommen kan je natuurlijk wel tijdens de combat gebruiken, alsook werpmessen. Het nut hiervan is verbeterd en bepaalde bommen kunnen je magie ondersteunen. Zo is het mogelijk een bom te maken die een ontvlambare gaswolk creëert die je vervolgens met Igni in brand kan zetten met enorme barbecue tot gevolg. Door punten te investeren in de alchemy vaardigheden kan je deze bommen en het effect van potions ook nog eens versterken.

Ook op het gebied van uitrusting is de game enorm uitgebreid. Niet langer zal je het merendeel van de game doorbrengen met dezelfde wapens of hetzelfde armour want Geralt vindt geregeld nieuwe uitrusting of schema's om met behulp van een crafter zelf iets te maken mits je de vereiste materialen hebt. Niet alleen is dit een stuk interessanter, de wapens en uitrustingen zien er ook nog eens erg knap uit waardoor het vergaren van een uniek stuk een gevoel van voldoening zal geven. Op bepaalde voorwerpen kan de speler ook nog extra versterkingen of runes (in het geval van wapens) plaatsen waardoor er extra bonussen verworven worden. Dit systeem is een pak gevarieerder dan wat de ontwikkelaar ons voorschotelde in deel één en het was toen een groot hekelpunt omdat je nooit het gevoel kreeg dat Geralt effectief vooruitgang boekte. Dit probleem is nu fantastisch opgelost en in The Witcher 2 zal je meer dan eens kwijlen op het prachtige design en detail van het nieuwste stukje uitrusting dat je inventory opvult.

Mocht je een pauze nemen van het hoofdverhaal dan is er de mogelijkheid om side-quests op te lossen of op exploratie te gaan, hetgeen ook weer bijkomende quests kan geven die al dan niet een effect zullen hebben op het hoofdverhaal. Daarnaast keren ook de fist-fights en de poker dice mini-games terug met een aanvulling van het armworstelen. Het knokken gebeurt nu via quick-time-events wat op het eerste zicht een beetje saai lijkt maar het stelt de ontwikkelaar in staat om een meer filmische ervaring eraan te geven en de animaties die ermee gepaard gaan zijn erg knap om te zien. Het poker systeem is hetzelfde gebleven. Er wordt nog steeds met vijf dobbelstenen gegooid en de speler met de beste combinatie wint. Het armworstelen is dan weer wat simplistisch waarbij je enkel een rondje binnen een bepaald gebied moet houden totdat het einde bereikt wordt. Niet een fantastische toevoeging maar toch leuk om eens af en toe te doen om wat geld bijeen te rapen. In The Witcher 2 is er in ieder geval voldoende om je bezig te houden afgezien van het prachtige verhaal.


Eénmaal je het einde van het spel hebt bereikt en de belangrijkste invloeden van je keuzes eigenhandig hebt meegemaakt stopt de drang naar meer niet. Een nieuwe game starten en her en der andere keuzes maken zal je een ander verloop geven, vooral de keuze op het einde van hoofdstuk 1 want deze bepaalt welk gebied je onder handen zal krijgen in het tweede hoofdstuk. Ook bij de side-quests zijn deze keuzes belangrijk want één keuze kan een andere quest geven terwijl de andere keuze de questlijn beëindigt. De game geniet van een hoge replay-waarde en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Overigens kan het spel eens herspeeld worden met een controller bijvoorbeeld want het spel laat zich héél wat beter besturen hierdoor, vooral tijdens combat-scénes. Het poker-spel daarentegen lijkt niet geheel correct te werken met een controller. Het is duidelijk dat de ontwikkelaar een plan had om de game later op console uit te geven want met een gamepad speelt de game heerlijk weg.

Met die console-optie in gedachten hoeven we ons echter geen zorgen te maken dat de game overkomt als een soort port want The Witcher 2 haalt alles uit de kast om PC spelers te plezieren, iets dat we vooral terugzien in de graphics van het spel. De screenshots die we tot op heden mochten aanschouwen deden ons al watertanden maar de game in beweging is nog iets geheel anders. Een prachtige belichting, enorm scherpe texturen (die niet constant herhaald werden), fantastische modellen en een art-design om andere ontwikkelaars jaloers te maken. De wereld van The Witcher 2 is nagenoeg de mooiste die we ondertussen op ons scherm kregen. Alles ademt zijn eigen sfeer uit en op elk vlak is er met veel zorg gewerkt. Als er op technisch vlak dan toch één minpunt aangerekend moet worden, dan is dit de uitwerking van emoties tijdens gesprekken die iets té strak blijven. Gelukkig is dit maar een erg klein minpuntje in een zwembad van positieve punten. Om The Witcher 2 in een prachtig detail te aanschouwen moet je echter wel beschikken over een aardig sterk systeem maar als er één game is die een sterk systeem waard is, dan is dat deze game.

We worden niet alleen verwend op grafisch vlak, ook alle audio-aspecten zijn enorm verzorgd waarbij ik vooral moet denken aan de fantastische soundtrack van de game. Het is lang geleden dat een soundtrack me kon blijven interesseren voor een langere periode en dat is bij deze dus gelukt. Ook de stemacteurs zijn erg verbeterd ten opzichte van het eerste deel, waar de gesprekken soms nog wat stroef en eentonig overkwamen. Zelfs de minder belangrijke inwoners van de steden hebben soms wat te zeggen en ook die gesprekken zijn erg verzorgd. Dit toont hoeveel moeite de ontwikkelaar heeft gestoken in het maken van een geloofwaardige wereld. De geluidseffecten zijn eveneens erg mooi verzorgd en in combinatie met de rest zorgt dit ervoor dat de game je niet snel zal laten vertrekken uit zijn donkere fantasie-wereld. De afwerking van het spel legt de lat voor andere ontwikkelaars erg hoog.


Het mag ondertussen wel duidelijk zijn geworden dat The Witcher 2 een enorm goede game is. Op alle vlakken werd gesleuteld en verbeterd en dit laat zich al snel merken. Het combat-systeem is vast en zeker even wennen en kan frustrerend lijken maar eens je dit doorhebt, komt de echte natuur van het systeem naar boven. De verhaallijn zal je van het begin tot het einde interesseren en de gemaakt keuzes zullen zijn invloed uitoefenen waardoor de game zeker een aantal playthroughs waard is om toch maar eens te kijken wat door jouw keuze werd beïnvloed. Op technisch vlak is deze waarschijnlijk de prachtigste game tot nog toe en alle elementen bij elkaar geteld levert een fantastische, realistische en meeslepende game op waar andere ontwikkelaars gerust een voorbeeld aan mogen nemen. Als je graag RPGs speelt en je hebt een aardig systeem in huis, aarzel dan niet om deze game te kopen. Heb je geen sterke PC dan kan je nog geduld uitoefenen want het is mogelijk dat de game later op consoles zal verschijnen.
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   97
Graphics   97
Replay   95

Eén van de beste RPGs ooit.
96


10:12  Hulk Hogan verovert Kinect
09:43  Screens Kingdoms of Amalur: Reckoning
 Reacties (13)
 Pagina: 1
Cubic X op 29-05-2011 om 10:14 [Niv: 203 / Exp: 10171]
Wauw, hoog cijfer .
Jammer dat ik geen PC heb die het spel aankan, op de consoles zal het vast slechter spelen .

omit edoa op 29-05-2011 om 10:26 [Niv: 6 / Exp: 301]
Op wat baseer je dat? Ik heb namelijk het tegenovergestelde gehoord. De mannen bij Giantbomb zeiden in hun quicklook dat de game nog vlotter speelt met een controller en er zelfs voor gemaakt lijkt te zijn.

Tenzij je natuurlijk de performance bedoelt. Sja daar zal sowieso op ingeboet worden. Maar je kan hetzelfde zeggen van een pc die geen top configuratie heeft.

Dat gezegd zijnde, ik kan niet wachten tot het spel naar de consoles komt!

Brastin op 29-05-2011 om 10:59 [Niv: 58 / Exp: 2921]
Ik ben heel eerlijk ik had hem eerst via torrent gedownload MAAR toen ik de intro zag was ik al gelijk verkocht en helenmaal in het bos opgegegeven moment dus ben ik toch maar naar de winkels gehaald om er 50 euro voor neer te leggen want dit spel is ELK cent waard!!!

gompy222 op 29-05-2011 om 11:18 [Niv: 84 / Exp: 4212]
jammer dat mijn pc dit niet aan kan. lijkt me hele vette game

Cubic X op 29-05-2011 om 11:34 [Niv: 203 / Exp: 10171]
Nouja, meestal zijn PC > Console ports nou niet de topgames. Hopelijk is dat hier anders .

musthavethisgame op 29-05-2011 om 11:38 [Niv: 50 / Exp: 2504]
Van mij mag de pc versie een stuk beter zijn hoor maar ik wil dit wel kunnen spelen

Angel666 op 29-05-2011 om 12:25 [Niv: 59 / Exp: 2969]
hoop echt dat ie op de 360 komt want vind het echt een vette game.

Zuigertje op 29-05-2011 om 12:34 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Dit spel heeft me echt teleurgeteld.

De proloog en chapter 1 was heel goed, errug goed. Je had echt het gevoel dat je in een superepic verhaal verwikkelt bent die in de volgende chapters grandioos zal ontplooien.

Maar nee, het tegenovergestelde is waar, het gaat echt bergafwaarts met de spanning en het verhaal dwaalt te ver weg.


Ik was ook echt stomverbaast toen ik de Power Unlimited review las, de reviewer had het spel niet eens uitgespeeld, hij was namelijk pas in chapter 2 aangekomen... (dus hij had het spel niet eens 20 uur gespeeld).

Voordat ik bij chapter 2 aankwam had ik ook echt het gevoel een van de betere RPGs sinds jaren te hebben gespeeld, daarna gaat het echt bergafwaarts... Je komt achter dat de keuzes die je maakt niet veel impact hebben (er zijn gewoon 2 verhaallijnen) en de combat die net als het verhaal veel potentie leek te hebben veel te eentonig wordt.



Jammer, wel een 8,5 waard imo. De graphics geeft het spel superveel sfeer, goede voice acting ook (tenzij je LA noire gespeeld hebt ).

MaartenL (Redacteur) op 29-05-2011 om 15:45 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Er zijn niet zomaar 2 verhaallijnen, de keuze die je in de proloog maakt en enkele keuzes in chapter 1 en 2 zorgen ervoor dat chapter 3 heel anders ontwikkeld.

En als je de combat eentonig vind, probeer dan maar eens op hard te spelen, daar is elke bom, sign en skillpoint van grote waarde.

Overigens heb ik 68 uur in de game gestoken voordat ik de review schreef

Gewijzigd door MaartenL op 29-05-2011 om 15:45

zuzek op 29-05-2011 om 18:59 [Niv: 20 / Exp: 1024]
Toffe review en geweldige game, zeker een van de beste RPG's van de laatste jaren. Dat gezegd hebbende, denk ik dat je als reviewer teveel van het spel houdt en de slechte kanten van de game niet terug laat zien in de score.

PC game met console UI en opzet (4-button QTE's, out-of-game config). Qua combat is Quen zeer OP, ben je in de tutorial debiel zwak (de tutorial legt je tevens heel weinig uit) en later in de game debiel sterk. Het is duidelijk dat ze bij de laatste act flink tijdgebrek hadden, de quests zijn van de hak op de tak en hebben weinig interne verbinding.

Daarbij mag je ook best bij het replay stuk noemen dat er veel gratis (!) DLC en/of expansion gepland is en dat CDPR als developer veel patcht en luistert naar de community, zie Witcher 1.

Gewijzigd door zuzek op 29-05-2011 om 18:59

MaartenL (Redacteur) op 30-05-2011 om 04:04 [Niv: 472 / Exp: 23598]
De console UI is makkelijk te omzeilen door gebruik te maken van de shortcuts (vooral voor magic signs). De out-of-game config is inmiddels opgelost door middel van patch 1.1.

De tutorial is inderdaad even doorbijten maar dat je té sterk bent op het einde, ga ik niet mee akkoord omdat je ook grotere en gevarieerdere groepen tegen je krijgt.

Chapter drie is inderdaad wat zwakjes afgewerkt maar het geeft je een goed beeld van wat je keuzes beinvloed hadden.

Maar inderdaad, gratis DLC en een mogelijke expansion had ik wel kunnen vernoemen. Ik had echter een enorme review waar ik uiteindelijk veel stukken uit heb weggelaten en het was niet meer in me opgekomen om dat punt te vermelden in de laatste alinea.

Gewijzigd door MaartenL op 30-05-2011 om 04:05

Zuigertje op 30-05-2011 om 12:24 [Niv: 118 / Exp: 5884]
@ maartenL:

Ik ben een swordsman, met een paar punten in de magic skilltree voor Quen. Op een gegeven moment was het echt zo easy met quen en buttonmashing (dit was op Insane) dat ik mijn skillpoints gewoon opspaarde, zodat ik later in het verhaal mijn skilltree kon aanpassen mocht het moeilijker worden. Want ik hoorde dat het een erg lang spel is.

Voordat ik het wist had ik het spel al uitgespeeld, met 15 ongebruikte skillpoints... Potions, signs en alle skillpoints benutten zijn dus totaal niet nodig, zelfs niet op Insane difficulty.

Al die skills in de swordsmanship tree waren niet eens nodig (zoals betere parry, 15% meer damage etc etc.).

De combat is erg flawed hoor, zeker voor zo'n lang spel, heel erg raar dat je dit niet aankaart.

Mijn vriendengroep (stuk of 12 mensen) gingen allemaal uiteindelijk ook Quen + buttonspamming doen, dit deden we zonder dat we het van elkaar wisten. Zo te zien deed Zuzek (poster hierboven) ook, dus het ligt zeker wel aan het spel zelf. De speler zoekt altijd de makkelijkste weg, zeker wanneer je op de hoogste moeilijkheidsgraad speelt, omdat wanneer de game je het echt moeilijk maakt, je alle voordeeltjes nodig hebt.

Mij maakt het vrij weinig uit dat de game een console UI heeft, het zit niet echt in de weg van de gameplay, maar de combat is wel dramatisch hoor naarmate je verder in het spel komt.
Zelda 64 combat van ruim 10 jaar geleden is serieus vele malen beter. Witcher 2 merk je niet eens of je level 34 of lvl 26 bent.

Ben geen zeikerd, gewoon wat kritischer tegenover spellen die zeer hoge cijfers krijgen.

Gewijzigd door Zuigertje op 30-05-2011 om 12:25

Nelus op 30-05-2011 om 21:01 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Nou, toch maar deel 1 afmaken en deel 2 spelen!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Witcher 2: Assassins of Kings
Type:
Game
Releasedatum:
17-04-2012
Ontwikkelaar:
CD Projekt Red Studio
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media