In Noord-Amerika was Steel Diver een Nintendo 3DS launchgame, maar in Europa laat Nintendo ons langer wachten op hun nieuwste 3DS titel. Is het wachten echter de moeite?
In tegenstelling tot Nintendogs + Cats en PilotWings Resort is Steel Diver een compleet nieuwe game in een genre dat we nog amper gezien hebben. Het gaat namelijk om een duikboot-simulatie met actie- en puzzel-elementen. In zeven missies neem je deel aan een grote oorlog in de twintigste eeuw; wat betekent dat je vijandelijke schepen en duikboten moet torpederen, en je zorgvuldig door allerlei gevaarlijke gebieden moet navigeren. Je begint de game met de keuze tussen drie duikboten, waarbij je kunt kiezen uit klein, medium en groot en elke duikboot zijn eigen plus- en minpunten heeft. De Mission Mode laat je onder andere rekening houden met je zuurstof, de manier waarop je stijgt en daalt, en laat je zelfs rookgranaten afvuren om een afleiding te creëren. Je mogelijkheden zijn dus redelijk uitgebreid.
Je gebruikt hierbij vooral het touchscreen, waarop sliders getoond worden voor je snelheid en diepte, welke je ook met elkaar moet balanceren zodat je nergens tegen botst. Dit wordt niet gemakkelijk want het spel wil de echte ervaring van het besturen van een duikboot nabootsen. Je zal bijvoorbeeld maar zeer traag kunnen manoeuvreren. Je kunt gelukkig wel de nodige schade oplopen, maar je zal toch snel moeten leren varen. Qua gameplay moet de Mission Mode namelijk een echte uitdaging vormen, wat meteen de reden is om de graphics eenvoudiger te houden. In deze mode kijk je namelijk van de zijkant toe op de actie, maar er wordt wel gebruik gemaakt van subtiele 3D effecten om het gevoel van diepte te creëren. Het laat je toe maximaal op de actie te concentreren.
Je blijft echter niet beperkt tot deze zeven missies dankzij Periscope Mode. In deze eenvoudigere mode gebruik je de gyroscoop van de Nintendo 3DS om rond te kijken en op zoek te gaan naar vijandelijke duikboten zodat je hen kunt bestoken met je torpedo's. Ondertussen moet je wel uitkijken dat zij niet hetzelfde doen met jou. De besturing verloopt grotendeels via de gyroscoop, maar je kunt via het touchscreen en de knoppen inzoomen, lekken herstellen en torpedo's afvuren, zodat je niet alleen met je lichaam moet werken. In deze mode speel je vanuit de eerste persoon en kun je in alle richtingen rondkijken, het gaat dus om ‘3D’ gameplay in plaats van de 2D Mission Mode. In deze mode zijn de 3D graphics iets opvallender, ze moeten het gevoel van echt rond te varen in de zee verder versterken.
Als laatste is er natuurlijk ook een multiplayer-mode aanwezig; welke Steel Commander Mode heet. Deze kan gespeeld worden via Download Play en is speelbaar met twee personen. Hier verandert de game echter van een actiegame in een Turn Based Strategy titel (“Zeeslag”) waar elke speler vijf schepen heeft. Er is dus genoeg te doen in het spel. Met PilotWings Resort en Nintendogs + Cats ontwikkelde Nintendo reeds twee voorspelbare games voor de Nintendo 3DS. Beide zijn nu eenmaal typische Nintendo spellen waarin plezier en toegankelijkheid boven diepgang gaan. Met Steel Diver doet men het compleet omgekeerde, de game is zeker niet snel toegankelijk en lijkt een flinke investering qua tijd te vereisen om hem echt onder controle te krijgen. We zijn benieuwd of Nintendo ook hiermee kan scoren. We zullen het weten op 6 mei wanneer de game in de Europese winkels ligt.
|