Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

GoldenEye 007


Door Gideon op 22-11-2010 om 14:41
Bron: Gamed

Afgelopen E3 werd groots aangekondigd dat Activision met een eigen GoldenEye game zou komen. Een remake van het origineel? Ja en nee. Ja, het gaat om hetzelfde verhaal en het is wederom een first-person shooter. Nee, de game zal geen één op één overzetting zijn met enkel betere graphics. Net als velen was ik pessimistisch bij het horen van dit nieuws; waarom een klassieker opnieuw proberen te maken?

De originele GoldenEye kwam uit in 1997 en werd ontwikkeld door het toenmalige Rareware, tegenwoordig Rare. De game scoorde op zijn uitdagende singleplayer en revolutionaire multiplayer. Het is een bijna onmogelijke taak om deze titel te evenaren, al was het alleen maar door de nostalgische waarde die miljoenen gamers hebben, denkend aan de duizenden uren die zij met vrienden op de bank en voor de TV hebben doorgebracht. Eurocom, ontwikkelaar achter deze nieuwe versie, heeft dan ook besloten om het allemaal net even anders te doen dan het origineel en dat bleek een uitstekende zet te zijn geweest.

In de basis blijft de game gelijk. We volgen James Bond, ditmaal niet ogend als Pierce Brosnan maar als Daniel Craig, in het verhaal dat we kennen uit de bekende GoldenEye film. Hierbij is niet alleen Bond zelf vervangen, ook de overige karakters kennen een ‘make-over’. Geen Famke Janssen en Sean Bean dus, maar nieuwe gezichten voor Onatopp en Alec. Dit zal ongetwijfeld met kostenbesparing te maken hebben gehad, maar het is niet echt een gemis. De karakters zijn namelijk ontzettend goed vormgegeven en in combinatie met de uitstekende voice-acting maakt dat je ze geen moment zult missen. Vooral de geloofwaardige animaties zijn een lust voor het oog; de Wii mag dan geen HD-kunstwerkjes kunnen vertonen, maar wanneer de karakters ongeloofwaardig bewegen doet dit ernstig afbreuk aan de beleving, iets wat in GoldenEye juist tegenovergesteld werkt. In combinatie met de mooie en af en toe grote omgevingen maakt dit GoldenEye een prettig avontuur om naar te kijken en luisteren.


Naast de karakters zijn ook de missies flink op de schop gegaan. Hier en daar zien we overeenkomsten (bijvoorbeeld de soldaat die van het toilet gebruik maakt, terwijl jij net via de luchtschachten naar binnenkomt, een leuke knipoog naar het origineel), maar de rest is geheel opnieuw ontworpen. Dat is in dit geval ook een goede zaak, want hoe leuk de Nintendo 64 titel in 1997 ook was, hedendaagse FPS-titels zijn stappen verder en Eurocom heeft er wijs aan gedaan om voor een nieuwe opzet te kiezen. Zo speelt stealth ditmaal een grotere rol en zijn de levels vaak op meerdere manieren te doorkruisen. Je kunt er voor kiezen om meteen als een dolle stier rond te rennen, iets wat je op het makkelijkste niveau ook nog wel zal lukken. Leuker, uitdagender en noodzakelijker op hogere niveaus is het verborgen blijven en gebruik maken van je omgeving. Stuk voor stuk leg je geruisloos je tegenstanders om, totdat de game het genoeg geweest vindt en je dwingt tot wat echte Bond-actie. De verhouding tussen sluipen en over de top actie is erg goed gebalanceerd en maakt dat je nooit te lang bezig bent met een van beide.

Nieuw in GoldenEye zijn de zogenaamde stealth-kills. Benader een tegenstander ongezien van achter en een simpele beweging met de nunchuck resulteert in een geruisloze uitschakeling. Sommige missies zijn vrijwel volledig ongezien te spelen, iets wat op een hoger niveau ook een vereiste is. De game dwingt je af en toe echter om meer een ‘Call of Duty’ (‘toevallig’ ook van Activision) achtige manier van spelen aan te nemen. In grotere omgevingen komen overal vijanden vandaan en is het aan jou om in de complete chaos van ontploffingen en rook ze stuk voor stuk uit te schakelen. Helaas wil af en toe de framerate wat inzakken, maar alleen als er ook echt ontzettend veel in beeld gebeurt. Vervelend wordt het gelukkig nooit. De AI van de tegenstanders is hier prima en je zult ze dan ook regelmatig dekking zien nemen of veranderen van positie. En mocht je toch in staat zijn om dichtbij te komen, dan kun je ze met een mêlee-aanval uitschakelen.

Was in het origineel het horloge nog dé bondgadget, ditmaal is deze veranderd in een iets meer bij deze tijd passend aardigheidje; de mobiele telefoon. De smartphone is tegenwoordig helemaal hip, maar mag nog niet in de schaduw staan van het ‘Bond-speeltje’. Regelmatig zul je het apparaatje gebruiken voor het hacken van computers, het maken van foto’s, het vergelijken van gezichten en andere spionagezaken. Deze acties zorgen ervoor dat je af en toe iets anders doet dan sluipen en schieten en maken de game nog afwisselender dan dat het al is. Zo kent de game enkele (korte) onrail-shooter scènes inclusief stukken welke zeer filmisch in elkaar steken en uiteraard een actievolle missie waarbij je met een tank door St. Petersburg scheurt. Leuk zijn ook de scènes waarin je een deur open schopt, de tijd wordt vertraagd en je in slow-motion de nog wegvluchtende tegenstanders, met de geluidsdemper op je pistool, stuk voor stuk neerhaalt. Dit alles uiteraard zonder de gegijzelde te raken, welke omringd door explosieven op de grond ligt; heerlijk.


Een game kan nog zulke leuke features bevatten, maar wanneer de besturing niet werkt valt alles in het water. Gelukkig zijn ze bij Eurocom niet in deze valkuil gestapt. De game is op zo’n beetje elk denkbare manier te spelen: zowel de WiiMote + Nunchuck, Classic Controller en GameCube Controller zijn mogelijk en zelfs de WiiZapper wordt ondersteund. Mocht je tijdens het spelen constateren dat het allemaal nog niet helemaal lekker werkt, dan kun je via het menu allerlei zaken aanpassen, zoals de draaisnelheid, gevoeligheid e.d. Het gaat nog net niet zo ver als in SEGA’s Conduit, maar het komt heel, heel dicht in de buurt. Duidelijk is dan ook dat de game met de WiiMote en Nunchuck het lekkerst speelt, helemaal omdat de Classic Controller geen triggers heeft. De motioncontrols waar de game gebruik van maakt werken stuk voor stuk uitstekend en maken de beleving nog intenser.

De singleplayer is niet heel erg lang, maar wel erg goed en elke missie is op vier verschillende moeilijkheidsgraden te spelen. Op het makkelijkste niveau wijst de game je de weg van het ene doel naar de volgende en veel meer dan dat wordt er niet van je gevraagd. Ga je een niveau hoger, dan worden niet alleen de tegenstanders beter, je krijgt ook meer doelen. Tijdens het spelen worden je levens aangevuld als je een tijdje in dekking hebt gezeten (zoals we ook kennen uit moderne games als Gears of War en Halo), maar in de ‘007 classic’ mode kun je spelen zoals we dat 13 jaar geleden deden. In deze extreem lastige mode dien je nog zelf de healthpacks te verzamelen en worden levens niet aangevuld. Mocht je hierna nog steeds niet genoeg hebben van de singleplayer, dan is er ook nog een time-trial mode, waarin je een missie zo snel mogelijk dient te halen.

GoldenEye op de Nintendo 64 verwierf niet alleen bekendheid vanwege de singleplayer, sterker nog, de game scoorde vooral op de split-screen multiplayer. Wie heeft er niet ooit thuis of bij een vriend tot diep in de nacht zitten spelen? Eurocom heeft zijn best gedaan om dit gevoel terug te brengen, zonder in te boeten op de hedendaagse mogelijkheden. Zo is het ook in deze GoldenEye mogelijk om split-screen met vier spelers tegen elkaar te strijden. Minpunt hierbij is wel het gebrek aan bots; jammer, want games als Timesplitters hebben juist bewezen hoe leuk die zijn als toevoeging. De maps die de game biedt zijn niet gelijk aan die op de Nintendo 64, maar minstens zo leuk. De modi die geboden worden zijn allen vrij standaard zoals we ze tegenwoordig in elke FPS zien, maar ze zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt.


Naast een offline multiplayer gaat deze GoldenEye, in tegenstelling tot het origineel, online. Mede door het succes van de game zijn er meer dan genoeg spelers en duurt het nooit lang om een potje te starten. Er is ruim keuze uit modi, maar ook hier gaat de game niet verder dan de concurrentie, zoals Call of Duty en Conduit. Standaard zaken als deathmatch, team deathmatch en capture the flag zijn van de partij, met enkele varianten zoals ‘Golden Gun’ en ‘Heroes’. Hier gaat het om modi met een leider in je team of extra sterke wapens; niets verrassends. Het grootste gemis is echter het gebrek aan de mogelijkheid om met je medespelers te communiceren. WiiSpeak wordt niet ondersteund en ook de Headbanger Chat-set, welke wel door Activisions Call of Duty: Black Ops wordt ondersteund, kan niet worden gebruikt in GoldenEye. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de gehele multiplayer waardeloos is, integendeel, het werkt allemaal prima. Echter, door de uitstekende singleplayer verbleekt de multiplayer toch wat, iets wat verbazend is gezien Activision juist hier veel reclameaandacht aan besteedt.

GoldenEye is niet alleen een leuke titel geworden, het is een game die met geheven hoofd naast zijn voorganger kan staan. De game is anders, maar dat is juist een goede zet geweest. De afwisseling tussen sluipen en actie is uitstekend en de missies en locaties zijn afwisselend. Met een uitgebreid aanbod aan besturingsmogelijkheden en modi in zowel single- als multiplayer biedt de game spelers genoeg speluren, elk gevuld met kwaliteit gameplay. De animaties, met name van de gezichten, zijn van hoog niveau en ook de voice-acting mag er zijn. Hoewel de framerate af en toe een steekje laat vallen wordt het nergens vervelend en dat in combinatie met de afwisselende omgevingen maakt GoldenEye een game die niet misstaat op je TV. De multiplayer biedt genoeg modi, maar doet niets vernieuwend en het gebrek aan communicatiemogelijkheden online is een gemis. De kans dat deze titel net zo’n klassieker wordt als zijn voorganger is klein, maar dat we hier te maken hebben met een kwaliteitstitel staat vast.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   80
Graphics   80
Replay   85

Geen klassieker, wel een ontzettend toffe game!
85


14:43  Splatterhouse krijgt 50 achievements
14:40  Kinectimals
 Reacties (20)
 Pagina: 1
Gast (213.10.215.xxx) op 22-11-2010 om 14:47
wel een klassieker voor mij en in mijn ogen zelfs een 9.5 :D

Gast (62.194.214.xxx) op 22-11-2010 om 15:46
Vond het ook een zeer geslaagde game. De shooter voor de Wii. _O_

Gast (83.83.106.xxx) op 22-11-2010 om 15:53
Dat er niet geouwehoerd wordt door irritante koters is juist een plus.

Verder vind ik het een magere game. Mijn geld niet waard.

Gast (77.251.14.xxx) op 22-11-2010 om 15:56
mooizo

wekband op 22-11-2010 om 16:07 [Niv: 17 / Exp: 828]
Dit is een hele mooi WII game !
Ik ben een Wii-gamer, en nu ben ik blij dat dit spel zowel met de graphics als gameplay een GOEDE schooter is !
Er zijn alijd mooiere games zoals Super Mario Galaxy. Daar gaat het niet over.

Ik heb singleplayer al bijna uitgespeeld, en multiplayer al ruim 3 uur erop zitten. En ik moet zeggen, het blijft mooi, ik speel het alleen wel met een GameCube-Controller, misschien ga ik later nog over op de Wii-Zapper.

Het enige voordeel/nadeel wat ik nu heb kunenn vinden is dat je in de online-multiplayer niet kan praten/communiceren. Je hebt geen chat en kan niet praten met je team, maar je hebt gelukkig ook niet zoals ik bij MW2 (ja, ik weet het ), dat mensen helemaal gaan schreven welke map je moet kiezen. Soms was dat wel grappig, maar soms is het ook dom.

Een aanrader voor elke Wii-gamer die al een lange tijd zit te wachten op een mooie en zeer goede Shooter !


Nelus op 22-11-2010 om 16:36 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Als ik een Wii koop, ooit. Dan komt deze er zeker bij!

wekband op 22-11-2010 om 16:37 [Niv: 17 / Exp: 828]
@Nelus

Ja, dat is het, als je geen Wii hebt, ga je ook niet speciaal 1 kopen voor deze game...
Ik heb mijn wii op het begin gekocht, 2 jaar geleden (denk ik zo) ... En nu mag ik hem niet verkopen van mn zusje, maar met deze game wil ik het ook niet...

Gast (87.211.243.xxx) op 22-11-2010 om 16:48
De Wii gaat lekker in 2010 , vooral eind 2010 .
Oke Mario Galaxy 2 was ook een topper .

wekband op 22-11-2010 om 16:59 [Niv: 17 / Exp: 828]
@Gast 87.211.243

Mag ook wel een keer, ze brengen meestal meer 2 (hele) goede games per jaar, terwijl dat bij andere console's veel hoger ligt.
Nu zijn er al 2 Goede Games in korte tijd

Gast (81.204.79.xxx) op 22-11-2010 om 18:02
2010 had anders best veel toptitels voor de wii hoor. Voor wii begrippen dan.

- TATSUNOKO VS. CAPCOM: ULTIMATE ALL-STARS
- Silent Hill: Shattered Memories
- Red Steel 2
- Monster Hunter Tri
- Sin and Punishment: Successor of the Skies
- No More Heroes 2: Desperate Struggle
- Super Mario Galaxy 2
- METROID: Other M
- Sonic Colours

En nu dus goldeneye.

Gast (95.96.62.xxx) op 22-11-2010 om 18:09
Nu na deze succes is verlopen moeten ook de andere delen op de Wii komen >N64 >Wii.

Dus, ik wacht met een smacht af.

Mazzels.

WiiGamer.

Gast (81.207.19.xxx) op 22-11-2010 om 18:27
Eh gast 79, u vergeet er eentje.. 2 eigenlijk als je Amerika meerekend... DONKEY KONG EN KIRBY!!!

asianck op 22-11-2010 om 20:46 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Kirby krijgen we idd niet meer dit jaar, maar Donkey Kong komt over 2 weken hier al uit~! En vergeet Epic Mickey niet!

Mooi cijfer overigens, goede review.

Gast (83.83.106.xxx) op 22-11-2010 om 21:25
Dit jaar was alleen Smg2 het kopen waard op de Wii. Straks Donkey en Kirby.

asianck op 23-11-2010 om 00:20 [Niv: 380 / Exp: 19012]
^Whaha, duidelijk de verkeerde console gehaald, kid.

Gast (217.122.153.xxx) op 23-11-2010 om 07:41
yaaaay goldeneye

madmaniac op 23-11-2010 om 11:57 [Niv: 65 / Exp: 3265]
als ik ooit nog eens een nieuw wii game wil kopen en ik weet niet welk, dan ga ik misschien deze wel kopen

Gast (96.231.41.xxx) op 24-06-2011 om 05:03
Way to go on this essay, hleepd a ton.

Gast (75.147.97.xxx) op 25-06-2011 om 14:57
PmeqLr , [url=http://jeywzspqnvyj.com/]jeywzspqnvyj[/url], [link=http://tbtllzphngbi.com/]tbtllzphngbi[/link], http://ijidyuozwusy.com/

Gast (61.56.198.xxx) op 27-06-2011 om 16:15
SDfLoM , [url=http://zzpsdaiqasmk.com/]zzpsdaiqasmk[/url], [link=http://kjxrxlswcflx.com/]kjxrxlswcflx[/link], http://dpacvzrhkyiw.com/

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
GoldenEye 007
Type:
Game
Releasedatum:
05-11-2010
Ontwikkelaar:
Eurocom
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media