Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Halo: Reach


Door Roderick op 17-09-2010 om 18:34
Bron: Gamed

Er is een tijd van komen, en er is een tijd van gaan. Voor Halo geldt dat ontwikkelaar Bungie haar (voorlopige) vaarwel tegen de serie heeft gezegd. Het einde van de serie zal het niet betekenen, maar wel het einde van een speciaal verband. Een Halo zonder Bungie zal nooit hetzelfde zijn. Bungie besloot met Reach een waardig afscheid aan de serie te willen geven. Of dit gelukt is, lees je verder in de review.

Deze generatie hebben we inmiddels vier Halo games: 3, Wars, ODST en nu dus Reach. Bungie heeft het er druk mee want drie van de vier games komen van de beroemde studio. Het derde deel in de Halo serie wordt (voorlopig) gezien als afsluiter, dus om ons nog even goed bezig te houden met Halo besloten Bungie en Microsoft tot het ontwikkelen van een prequel. Halo: Reach speelt zich direct af voor de gebeurtenissen in Halo: Combat Evolved en draait om de planeet Reach. In het boek The Fall of Reach wordt uit de doeken gedaan wat ertoe leidt dat de Pillar of Autumn (het grote vliegschip dat zijn weg naar de eerste Halo ring maakt) een uitvlucht moet maken in de onbekende gebieden van de ruimte. De planeet Reach wordt, na een hevige strijd met de Covenant, vernietigd. Bij deze vernietiging heeft het menselijk ras een enorme klap opgelopen en men moet een manier te zien om verder te komen.


Wat er vervolgens gebeurt is in de verschillende Halo games wel verteld. De gebeurtenissen in Reach vinden plaats tijdens de gevechten rondom Reach en het vernietigen van de planeet. Als speler ben je onderdeel van het Noble team en vervang je de gestorven Spartan Noble 6. Jij zult dus als zesde teamlid van het team je werk doen in de strijd tegen de Covenant. Tijdens het spelen van de game leer je de verschillende personages beter kennen, maar de game bevat te weinig persoonlijk verhaal om de personages echt karakter mee te geven. Uiteindelijk draait het er vooral om dat er een grote groep mensen alles op alles zetten om de Covenant te verslaan en daarmee de planeet te redden. Noble 6 is hier een groot onderdeel van, maar de game presenteert het niet echt zo. De focus ligt vooral op de schaal van het gevecht en de uiteindelijke, algemene, gevolgen daarvan. Een diep persoonlijk verhaal is dit dus niet. Het verhaal centreren rondom een team geeft wel goed het gevoel weer dat er meer dan één soldaat nodig is om een oorlog te winnen. Bungie zette dit in ODST al goed neer en ook in Reach is dit geslaagd.

Gevolgen voor de gameplay heeft het niet echt. Behalve dat je het grootste deel van de tijd wat AI medespelers hebt heeft het geen grote veranderingen in de Halo formule teweeg gebracht. De campaign van Reach is wat dat betreft typisch Halo. Verwachtte je iets compleet nieuws, of een frisse kijk op de serie, dan kom je bedrogen uit. Wil dit zeggen dat Reach totaal geen verbeteringen bevat ten opzichte van de eerdere Halo games? Natuurlijk niet. De verbeteringen zijn subtiel, maar erg belangrijk. Persoonlijk het belangrijkst vind ik de nadruk op de meer open gameplay. Reach bevat meer open gebieden dan welke Halo game dan ook. Daarnaast zijn de open gebieden gemiddeld groter dan in de eerdere Halo games. Dit heeft als gevolg dat de gameplay een meer open aanpak krijgt, waardoor de typische Halo-sandbox gameplay fantastisch tot zijn recht komt. Om deze kwaliteiten verder te vergroten heeft Bungie de Armor-abilities toegevoegd. Deze geven je de mogelijkheid om tijdelijk onsterfelijk te zijn, te sprinten, een bubble-shield neer te leggen, een hologram voor jezelf te maken, of gebruik te maken van een jetpack. Laat de jetpack nu net het leukst zijn.


De gameplay van Halo wordt vaak geroemd om zijn open (sandbox) karakter. Elk gevecht gebeurt elke keer anders omdat de omgevingen open zijn, de AI erg sterk is, en de game je veel verschillende mogelijkheden biedt om een gevecht tot een einde te brengen. De Armor-abilities vergroten dit karakter en met name de Jetpack doet dit erg sterk. Door naast de eerder genoemde kwaliteiten ook nog hoogte aan de gevechten toe te voegen ontstaan talloze nieuwe mogelijkheden voor aanval en verdediging. In de campaign merk je al dat deze Amor-abilities echt iets toevoegen, maar in Firefight en multiplayer blijkt dit pas echt. Zoveel strategieën zijn mogelijk per map en elke strategie heeft wel zijn voors en tegens. Het leuke aan de game is dan ook je eigen draai te vinden en de nieuwe mogelijkheden zo goed mogelijk te gebruiken. De altijd sterke Halo gameplayformule is op deze manier tot zijn absolute hoogtepunt gekomen. Geen Halo game speelt beter dan Reach.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   96
Sound   93
Graphics   84
Replay   96

Halo: Reach is weer top, met name in de multiplayer.
92


08:44  [TGS] Gran Turismo 5 toont trailers
18:22  Kingdom Hearts: Birth by Sleep
 Reacties (48)
 Pagina: 1 | 2
the_dan op 17-09-2010 om 18:42 [Niv: 310 / Exp: 15521]
dat is GEEN 9.8

ik heb trouwens geen enkele intresse in halo :p

darth veger op 17-09-2010 om 18:48 [Niv: 139 / Exp: 6949]
Echt iedereen zou deze game moeten spelen.

Gruwlijk vet

Gast (82.173.102.xxx) op 17-09-2010 om 18:48
Prima game dit, en een terecht cijfer. De jetpack is idd veruit de leukste armor-upgrade. Gisteren een online potje gespeeld waar bijna iedereen de jetpack koos. Echt grote lol!

konnichiwa op 17-09-2010 om 18:50 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Wel een rare beoordeling aless scoort boven de 92 buiten graphics, graphics zo belangrijk bij een Halo game =p?

Persoonlijk vind ik dat er meer pluspunten zijn dan minpunten als ik het vergelijk met Halo 3 dan .

Roderick op 17-09-2010 om 18:53 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Heb gewoon het gemiddelde cijfer gepakt.

Gast (95.96.38.xxx) op 17-09-2010 om 18:55
Er moeten natuurlijk ook wegingsfactoren zijn he :P

Ah joh een terecht cijfer voor eer top-spel.

Gast (62.131.51.xxx) op 17-09-2010 om 18:55
Goty voor mij ! De mp is zooo ziek daaag cod _O_

the_dan op 17-09-2010 om 19:08 [Niv: 310 / Exp: 15521]
[nergens voor nodig][Red.]

Gewijzigd door Roderick op 17-09-2010 om 19:13

KingLikesCookies op 17-09-2010 om 19:10 [Niv: 51 / Exp: 2529]
@the_dan
Je hebt gelijk, maar wat heeft dit met deze review te maken? Die games hebben eigenlijk niets met elkaar te maken!
Niet iedereen houdt van flame-wars.

Gewijzigd door KingLikesCookies op 17-09-2010 om 19:13

Icecubez op 17-09-2010 om 19:16 [Niv: 45 / Exp: 2261]
Ik ben denk ik de enigste op de wereld die Halo koopt voor de singleplayer...
Ik vind Halo online juist niet spetterend...

jerfo op 17-09-2010 om 19:19 [Niv: 93 / Exp: 4627]
vind hologram veruit de leukste armor abolity zo leuk als iemand zn magazijn leeg schiet op een hologram en je ze zo neer kan schieten

Gast (85.147.17.xxx) op 17-09-2010 om 19:26
@ icecubez

ik hoor bij jouw :) SP all the way

MrDeveloper op 17-09-2010 om 19:29 [Niv: 6 / Exp: 312]
Ik ben ook iemand van de SP ervaring. Net als Alan wake of Uncharted 2, heerlijk die verhaallijnen.

Goed geschreven review btw!

00fabian7 op 17-09-2010 om 19:34 [Niv: 38 / Exp: 1914]
k'ben ook een singleplayer persoon, ik houd van verhaallijnen, en gewoon de feeling die een game geeft.. en halo geeft het verhaal altijd een episch gevoel, goed spel naar mijn mening

Gast (77.166.1.xxx) op 17-09-2010 om 19:37
Cijfer niet anders verwacht van een halo game. Ik ben er zelf geen fan van maar het zou vast wel een goed spel zijn:)

Nelus op 17-09-2010 om 19:38 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ik ben allebei. Ik hou van SP en co-op maar kan MP ook zeker waarderen. Alleen verneuken de (pre-)tieners het soms een beetje. Maar goed geschreven, leest lekker weg.

Gast (87.211.243.xxx) op 17-09-2010 om 20:02
eigenlijk had Joni deze review moeten doen en Roderick KZ3 oftewel niet gehyped over de game

GanGsterG op 17-09-2010 om 20:07 [Niv: 256 / Exp: 12782]
@gast 87.211.243
Als je roderick KZ3 laat revieuwen dan krijht de game een cijfer onder de 9 hoor.

Roderick heeft volgens mij niets met KZ.

Ik snap mensen hier niet dat ze zelf 92 niet goed vinden.
Zal wel een goeie game zijn, maar is niets voor mij vind het te onrealistisch.

laraishond op 17-09-2010 om 20:33 [Niv: 154 / Exp: 7700]
^onrealistisch? lol, en KZ3 is wel realistisch?
ag ja, moet jezelf weten.

Hopelijk hebben mijn vrienden hem al. dan kan ik hem daar spelen

Gast (62.238.36.xxx) op 17-09-2010 om 20:37
Zeker Goty voor mij, had zelf de graphics zeker hoger gegeven, vind ze echt een van de beste op dit moment op de consoles. _O_

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-09-2010 om 20:40 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@GangsterG: Als de game geen 9 verdient, zal hij bij mij ook onder de 9 scoren.

Louis Tinner op 17-09-2010 om 20:46 [Niv: 201 / Exp: 10063]
'Als de game geen 9 verdient, zal hij ... onder de 9 scoren'

einstein

Gast (85.147.17.xxx) op 17-09-2010 om 20:47
@ 62 zeker geen uncharted 2 gespeeld?

Gast (84.82.53.xxx) op 17-09-2010 om 21:19
uncharted 2 is veel mooier dan Halo: Reach maar scheelt niet veel.

Gast (85.147.17.xxx) op 17-09-2010 om 21:37
er is zowiezo grotere scale en aktie en dan bedoel ik de missie waar 't gebouw instort :)

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Halo: Reach
Type:
Game
Releasedatum:
14-09-2010
Ontwikkelaar:
Bungie Studios
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media