Review: Sonic Adventure
Door Jelle Havermans op 18-09-2010 om 19:29
|
Bron: Gamed
|
Sonic duikt tegenwoordig vooral op in matige Wii-titels, maar was ooit een befaamde platform-held. Sega besloot de DreamCast-titel Sonic Adventure een tweede leven te schenken en wel middels een rerelease op de Xbox 360 en de PlayStation 3. Wij namen de Xbox 360 versie van de rerelease onder de loep.
Toen Sonic Adventure in 1999 uitkwam op de DreamCast ontving het voornamelijk lovende kritieken. Het was een relatief geslaagde Sonic game in 3D. Vooral de graphics en de snelle gameplay waren destijds best wel indrukwekkend. Kritiekpunten waren vervelende camerastandpunten en matige voice-acting. Nu zijn we inmiddels 11 jaar verder en om maar met de deur in huis te vallen: Sonic Adventure is wat je noemt verouderd. Er zijn van die games die zelfs 20 jaar na dato nog geweldig leuk zijn om te spelen. Denk aan Mario of Alien Breed. Met Sonic Adventure is dit echter niet het geval.
Sonic Adventure heeft twee modes. Een Adventure en een Trial-mode. In de Adventure Mode kun je een personage kiezen uit het Sonic universum om daarmee in diverse opvolgende missies te rollen, te springen, te slaan en ringetjes te verzamelen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die van een blubber-monster een onsterfelijke handlanger wil maken door hem kristallen te voeren. Uiteraard is het aan jou deze kristallen te verzamelen voordat Eggman dat doet. Het simpele verhaal wordt verteld via korte cutscenes, die allemaal erg amateuristisch en goedkoop ogen. Bovendien is de voice-acting van een bedroevend laag niveau. Na deze cutscenes komen de missies meestal neer op rennen of een eindbaas verslaan. SEGA heeft in de gameplay vooral het gevoel van snelheid geprobeerd te simuleren. Ik moet ze nageven, dat is goed gelukt.

Je kan Sonic onder andere in een bal laten veranderen waardoor de egel zijn maximumsnelheid binnen enkele seconden bereikt maar je kunt hem ook laten lopen waardoor hij automatisch zal versnellen. De missies zijn overladen met korte parcours en het element snelheid komt dus vaak in de game terug. Het gevoel van snelheid is er, en dat is best een prestatie van SEGA. De camera is net als in het origineel echter verschrikkelijk. Gecombineerd met de ongelooflijke snelheid van Sonic levert dit vaak problemen op. Je valt dankzij de camera bijvoorbeeld tien keer van een rots af. Momenten waarbij je zin krijgt om SEGA's kantoor te bezoeken met een kettingzaag... Het komt zelfs voor dat de camera Sonic voor enkele seconden niet kan bijhouden, of dat Sonic plots uit het beeld verdwijnt en de camera onder de grond blijft zweven. De besturing is dan wel weer aardig overgezet naar de Xbox 360 controller, maar ze hadden zich beter kunnen focussen op het verbeteren van de camera.
Toch wen je op den duur aan de snelle, rommelige besturing. En eenmaal gewend is er zo af en toe nog best wat leuks te beleven in Sonic Adventure. De baasgevechten stellen misschien niet zoveel voor want de eindbazen zijn gemakkelijk te verslaan zonder ingewikkelde tactieken. Sommige minigames en parcours leveren echter leukere situaties op. Zo kom je op een gegeven moment terecht in een casino, en je dient daar een kristal van een hoge plank te pakken. Je kan er echter net niet bij. Na even denken blijkt dat je geld moet verzamelen in de arcade-hal om van de munten een trap te kunnen maken naar het plankje toe. Dit doe je middels een diverse minigames zoals een potje in de flipperkast. Persoonlijke ergernis was de vrolijke jaren '90 gitaarmuziek die de gehele game door (zelfs tijdens cutscenes) afgespeeld wordt. Op een moment kan je het melodietje niet meer horen en ben je bijna geneigd het geluid uit te zetten. De geluidseffecten zijn spijtig genoeg niet veel beter.

Sonic Adventure ziet er voor een DreamCast titel goed uit. Vooral de personages ogen gedetailleerd. De omgeving heeft daar wat voor moeten inleveren, maar nog steeds ziet die er prima uit voor een titel uit 1999. Sonic en zijn vrienden komen in Sonic Adventure in verschillende gebieden terecht waaronder een stad, een sneeuwlandschap en een jungle. Sonic reist per trein en geheime gangen naar diverse locaties die zich overal in de stad bevinden. Weet je even niet meer waar je heen moet dan kun je gelukkig een roze bolletje raadplegen die je met een druk op de knop een simpele hint zal geven. Verder kun je als je even geen zin meer hebt in de missies op zoek gaan naar minigames of power-ups.
Sonic Adventure is zo'n game die slechts een groot minpunt kent; namelijk de camera. Deze zorgt te vaak voor vervelende situaties. De goede momenten die je met de game zult beleven zullen dat helaas niet goedmaken. Ruim tien jaar geleden was men waarschijnlijk nog bereid de matige camera voor lief te nemen omdat de game op andere fronten destijds erg indrukwekkend was. Helaas zijn de andere fronten niet zo indrukwekkend meer en dat maakt van Sonic Adventure zo'n typische titel die de tand des tijds niet zo goed doorstaan heeft. De parcours zijn best leuk in opzet, maar worden slachtoffer van de matige camera. De minigames zijn het enige onderdeel van de game die niet lijden onder de camera maar die bieden niet genoeg om de game staande te houden. Ik kan deze game dan ook alleen aanraden vanuit nostalgisch oogpunt.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
48 |
Sound |
10 |
Graphics |
70 |
Replay |
60 |
De snelle blauwe egel is door de tijd ingehaald.
|
47 |
|
|
|
09:10 Boxart Shining Hearts
19:18 Dansen voor achievements met Kinect
|
Reacties (29) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (85.146.49.xxx)
op 18-09-2010 om 19:45
|
wtf maar 47? Sonic adventure is juist een van de betere sonic 3d games...
|
|
xwempin
op 18-09-2010 om 19:47
[Niv: 17 / Exp: 868]
|
graphics tss echt niet
|
|
No'tje
op 18-09-2010 om 20:14
[Niv: 205 / Exp: 10254]
|
Hoezo praat je alleen maar over Sonic, er zijn nog 5 andere characters in de gamee waar je mee speelt. Je zaagt sowieso alleen maar over de camera en het is duidelijk niet jou type game.
Vind het nog steeds een erg leuke platformer om te spelen dankzij zijn charme, zal hem dan ook volgende week van de store halen puur voor nostalgie en de trophies.
|
|
Gast (91.176.15.xxx)
op 18-09-2010 om 21:54
|
Ook ik ben niet akkoord met de review, waarschijnlijk ook door de nostalgie die ik met dit spel heb. Heb me er in der tijd uitzonderlijk goed mee vermaakt (één van de weinige sonic games op pc ^^).
|
|
deathtanz matisk
op 18-09-2010 om 23:06
[Niv: 59 / Exp: 2935]
|
@ ninodude
True dat
Ik hoorde alleen maar dingen over de camera 
Ik hoop dat je in deze ook als Metal sonic kunt spelen.
Sonics laatste "goede" game (nee Rush vond ik niet ik maar niks)
|
|
Uchiha_Shadow
op 18-09-2010 om 23:24
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Adventure 2 wordt door de meesten als beter ervaren, die vond ik nog wel aardig. Deze heb ik echt maar 10 minuten gespeeld.
|
|
Jelle Havermans
op 19-09-2010 om 01:27
[Niv: 103 / Exp: 5158]
|
Ik bekijk games redelijk objectief, en in dit tijdperk vind ik deze game gewoon niet meer dan een 47 waard, ook al is het een arcade-release. Er zijn honderden games van dezelfde prijs te downloaden die vele malen beter in elkaar steken dan Sonic Adventure. En ik ben zeker niet van mening dat een game een 80 mag scoren als deze technisch zeer gebrekkig is maar wel over 'nostalgie' bezit. Dat zou betekenen dat elke game die herinneringen oproept meteen een dikke 20 punten bij het totaal zou mogen optellen.
Gewijzigd door Jelle Havermans op 19-09-2010 om 01:28
|
|
Gast (84.195.2.xxx)
op 19-09-2010 om 01:49
|
en hoe oud is Jelle?
|
|
laraishond
op 19-09-2010 om 06:48
[Niv: 154 / Exp: 7703]
|
@xwempin
Het is dan ook gerekend als DC game, en niet als 360 game
Met adventure 2 heb ik me heel goed vermaakt, maar deel 1 heb ik nooit gespeeld. Deze review doet me niet van gedachten veranderen.
Gewijzigd door laraishond op 19-09-2010 om 06:48
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 19-09-2010 om 08:55
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Nostalgie is een gevoel dat je niet mag meerekenen als een game technisch niet in orde is.
|
|
Gast (77.249.122.xxx)
op 19-09-2010 om 09:45
|
Wat een complete maar dan ook echt complete bullshit deze review.
Waarschijnlijk is deze reviewer een jaartje of 14 of 15 jaar.
Als DC game was dit een van de beste games en scoorde negens en tienen.
Ga het spel nog maar even een paar x spelen en ga dan nog maar eens na of het een 4.7 is. :r
Ik weet zeker dat 90% van de lezers het mij eens is.
|
|
Gast (77.249.122.xxx)
op 19-09-2010 om 09:48
|
En trouwens dat je al praat dat de omgevingen slecht zijn is al een teken dat je game niet heb uitgespeeld.
Snap niet dat andere reviewers van gamed hem hier in bescherming nemen.
Dit is gewoon een bar slechte review
|
|
Gast (24.132.231.xxx)
op 19-09-2010 om 10:06
|
Nostalgie zou idd standaard voor een 20 tal extra punten moeten zorgen. Nostalgie is goud.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 19-09-2010 om 10:37
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Ik vraag me af hoeveel mensen deze game daadwerkelijk gespeeld hebben, en dan doel ik op deze XBLA uitgave. Vroeger was ik ook een groot fan van deze titel op de Dreamcast, maar deze uitgave is echt een grote aanfluiting. Een nostalgisch gevoel word weggedrukt door een falende technologie. Wellicht dat ik dit nu meer zie dan vroeger, wellicht dat ik vroeger vergefelijker was, maar wat het ook is: ik raad mensen af om deze game aan te schaffen. Sterker nog, ik lees ook op veel andere fora van gamers die de Dreamcast versie een warm hart toedroegen dat ze totaal niet tevreden zijn over de game.
Overigens word er nu net gedaan of Jelle het slechtste cijfer ooit geeft voor deze game, maar in vergelijking: IGN geeft de titel een 35 en 1Up zelfs een 25 om veelal dezelfde redenen als in onze review aangegeven.
Gewijzigd door Rene Groen op 19-09-2010 om 10:47
|
|
No'tje
op 19-09-2010 om 11:25
[Niv: 205 / Exp: 10254]
|
Dat neemt nog niet weg dat deze review een groot uitgestrekt stuk tekst is wat alleen maar praat over de camera en de Sonic gameplay.
|
|
Jelle Havermans
op 19-09-2010 om 11:31
[Niv: 103 / Exp: 5158]
|
Ninodude, waar baseer je dat op? Ik behandel elk punt waar een review aan moet voldoen (Graphics, Sound, Replay en Gameplay). En de camera is nou eenmaal het struikelblok, dus waarom zou ik daar niet op in mogen gaan.
Gewijzigd door Jelle Havermans op 19-09-2010 om 11:31
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 19-09-2010 om 12:12
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
@ninodude; het is nu eenmaal ook een review en geen walkthrough. De ervaring is anders wanneer je speelt met een Tails ofzo, maar het maakt geen andere game ervan. De game speelt niet plots veel beter of slechter met een ander personage. Trouwens, je moet de originele DreamCast versie nu nog eens spelen en vergelijken met andere moderne platformers.
|
|
Gast (85.146.49.xxx)
op 19-09-2010 om 13:31
|
IK heb de dreamcast versie alleen gespeeld en deze was echt geweldig kan me bijna niet voorstellen dat deze xbla versie zoveel slechter kan zijn...Het blijft met deel 2 de beste 3d sonic games!! En zal even moeten wachten tot ik de playstation versie kan kopen dan weet ik ook of dit punt klopt!
|
|
Gast (85.147.20.xxx)
op 19-09-2010 om 13:32
|
Praktisch iedere website geeft deze game een slecht punt. Zet je xbox even op 480p en je speeld de game gewoon fullscreen en je hebt er lol aan. Voor nieuwe gamers zal het inderdaad minder zijn, maar wacht maar tot crazy taxi, jet set radio en space channel 5 gerereleased worden.
|
|
No'tje
op 19-09-2010 om 13:57
[Niv: 205 / Exp: 10254]
|
Ik vond het alleen jammer dat hij zo diep op de camera inging en andere punten compleet negeerde, bijv de gameplay van alle 5 andere characters en de choa garden etc.
Ik heb net nog even de Cube versie gespeeld en het is inderdaad technisch een slechte game, alles wat in de review staat klopt dan ook wel, maar persoonlijk zou ik het een 65 geven want onder al die problemen zit nogsteeds een best goeie game.
|
|
Gast (81.83.86.xxx)
op 19-09-2010 om 14:47
|
Sonic Adventure is nooit een top game geweest imo. Deel 2 is leuker maar daar blijft het ook bij. Ik vind eigelijk geen enkele 3D Sonic goed.
Ik heb wel gehoord dat dit een port is van de Gamecube versie omdat er bij de aftiteling Copyright 2003 opkomt.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 19-09-2010 om 16:10
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Die GC/PC versie uit 2003 is quasi hetzelfde als de DC versie, en toen is de copyright op het spel vernieuwd, daarom die datum. Als het echt die versie was, hadden we breedbeeld gehad (want dat was een feature van de PC versie)
|
|
Gast (94.213.232.xxx)
op 19-09-2010 om 21:50
|
lol, het is een port, dat houdt in dat ze het spel overzetten naar een ander platform, niet dat ze allemaal dingen gaan fixen, ik dedoel maar net, die camera hoort er gewoon bij! Sonic Adventure is geniaal! ok, ik ben het wel een beetje over de camera eens maar ik heb er nooit heel erg last van gehad, ik had meer problemen met de camera van Sonic Adventure 2 dan die van 1. Ik vroeg me tijdens de review regelmatig af of jullie de game wel echt gespeeld hadden of alleen snel bekeken, ik bedoel maar: blubbermonster, kristal maarja, ik ben het niet echt met de review eens!
|
|
Gast (86.84.62.xxx)
op 19-09-2010 om 23:42
|
gast boven mij heeft helemaal gelijk. Ook gezien het feit dat er nogal veel commentaar wordt gegeven bij deze review zou men inderdaad af kunnen gaan vragen of deze review wel terecht is.
Ik heb in ieder geval bij zowel de XBLA als de GC versie nooit echt last gehad van bugs
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|