Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Sonic Adventure


Door Jelle Havermans op 18-09-2010 om 19:29
Bron: Gamed

Sonic duikt tegenwoordig vooral op in matige Wii-titels, maar was ooit een befaamde platform-held. Sega besloot de DreamCast-titel Sonic Adventure een tweede leven te schenken en wel middels een rerelease op de Xbox 360 en de PlayStation 3. Wij namen de Xbox 360 versie van de rerelease onder de loep.

Toen Sonic Adventure in 1999 uitkwam op de DreamCast ontving het voornamelijk lovende kritieken. Het was een relatief geslaagde Sonic game in 3D. Vooral de graphics en de snelle gameplay waren destijds best wel indrukwekkend. Kritiekpunten waren vervelende camerastandpunten en matige voice-acting. Nu zijn we inmiddels 11 jaar verder en om maar met de deur in huis te vallen: Sonic Adventure is wat je noemt verouderd. Er zijn van die games die zelfs 20 jaar na dato nog geweldig leuk zijn om te spelen. Denk aan Mario of Alien Breed. Met Sonic Adventure is dit echter niet het geval.

Sonic Adventure heeft twee modes. Een Adventure en een Trial-mode. In de Adventure Mode kun je een personage kiezen uit het Sonic universum om daarmee in diverse opvolgende missies te rollen, te springen, te slaan en ringetjes te verzamelen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die van een blubber-monster een onsterfelijke handlanger wil maken door hem kristallen te voeren. Uiteraard is het aan jou deze kristallen te verzamelen voordat Eggman dat doet. Het simpele verhaal wordt verteld via korte cutscenes, die allemaal erg amateuristisch en goedkoop ogen. Bovendien is de voice-acting van een bedroevend laag niveau. Na deze cutscenes komen de missies meestal neer op rennen of een eindbaas verslaan. SEGA heeft in de gameplay vooral het gevoel van snelheid geprobeerd te simuleren. Ik moet ze nageven, dat is goed gelukt.


Je kan Sonic onder andere in een bal laten veranderen waardoor de egel zijn maximumsnelheid binnen enkele seconden bereikt maar je kunt hem ook laten lopen waardoor hij automatisch zal versnellen. De missies zijn overladen met korte parcours en het element snelheid komt dus vaak in de game terug. Het gevoel van snelheid is er, en dat is best een prestatie van SEGA. De camera is net als in het origineel echter verschrikkelijk. Gecombineerd met de ongelooflijke snelheid van Sonic levert dit vaak problemen op. Je valt dankzij de camera bijvoorbeeld tien keer van een rots af. Momenten waarbij je zin krijgt om SEGA's kantoor te bezoeken met een kettingzaag... Het komt zelfs voor dat de camera Sonic voor enkele seconden niet kan bijhouden, of dat Sonic plots uit het beeld verdwijnt en de camera onder de grond blijft zweven. De besturing is dan wel weer aardig overgezet naar de Xbox 360 controller, maar ze hadden zich beter kunnen focussen op het verbeteren van de camera.

Toch wen je op den duur aan de snelle, rommelige besturing. En eenmaal gewend is er zo af en toe nog best wat leuks te beleven in Sonic Adventure. De baasgevechten stellen misschien niet zoveel voor want de eindbazen zijn gemakkelijk te verslaan zonder ingewikkelde tactieken. Sommige minigames en parcours leveren echter leukere situaties op. Zo kom je op een gegeven moment terecht in een casino, en je dient daar een kristal van een hoge plank te pakken. Je kan er echter net niet bij. Na even denken blijkt dat je geld moet verzamelen in de arcade-hal om van de munten een trap te kunnen maken naar het plankje toe. Dit doe je middels een diverse minigames zoals een potje in de flipperkast. Persoonlijke ergernis was de vrolijke jaren '90 gitaarmuziek die de gehele game door (zelfs tijdens cutscenes) afgespeeld wordt. Op een moment kan je het melodietje niet meer horen en ben je bijna geneigd het geluid uit te zetten. De geluidseffecten zijn spijtig genoeg niet veel beter.


Sonic Adventure ziet er voor een DreamCast titel goed uit. Vooral de personages ogen gedetailleerd. De omgeving heeft daar wat voor moeten inleveren, maar nog steeds ziet die er prima uit voor een titel uit 1999. Sonic en zijn vrienden komen in Sonic Adventure in verschillende gebieden terecht waaronder een stad, een sneeuwlandschap en een jungle. Sonic reist per trein en geheime gangen naar diverse locaties die zich overal in de stad bevinden. Weet je even niet meer waar je heen moet dan kun je gelukkig een roze bolletje raadplegen die je met een druk op de knop een simpele hint zal geven. Verder kun je als je even geen zin meer hebt in de missies op zoek gaan naar minigames of power-ups.

Sonic Adventure is zo'n game die slechts een groot minpunt kent; namelijk de camera. Deze zorgt te vaak voor vervelende situaties. De goede momenten die je met de game zult beleven zullen dat helaas niet goedmaken. Ruim tien jaar geleden was men waarschijnlijk nog bereid de matige camera voor lief te nemen omdat de game op andere fronten destijds erg indrukwekkend was. Helaas zijn de andere fronten niet zo indrukwekkend meer en dat maakt van Sonic Adventure zo'n typische titel die de tand des tijds niet zo goed doorstaan heeft. De parcours zijn best leuk in opzet, maar worden slachtoffer van de matige camera. De minigames zijn het enige onderdeel van de game die niet lijden onder de camera maar die bieden niet genoeg om de game staande te houden. Ik kan deze game dan ook alleen aanraden vanuit nostalgisch oogpunt.
Beoordeling
Gameplay   48
Sound   10
Graphics   70
Replay   60

De snelle blauwe egel is door de tijd ingehaald.
47


09:10  Boxart Shining Hearts
19:18  Dansen voor achievements met Kinect
 Reacties (29)
 Pagina: 1 | 2
Gast (92.70.47.xxx) op 20-09-2010 om 13:08
@ Joni.

Dit is wel degelijk een port van de 2003 versie. Dit kun je namelijk al gelijk zien aan de karakter modellen die een update hebben gehad.
De PC had toen al standaard geen breedbeeld feature. Dit was alleen mogelijk dmv een mod/hack

Gast (84.87.69.xxx) op 21-09-2010 om 21:12
Ik denk dat als je een andere oude topper uit de kast haalt zoals Shenmue en je moet het ook zo beoordelen dat je ook niet hoger dan een 5 a 6 uit komt. Dat komt omdat er nu al zoveel betere spellen uit zijn die veel eigenschappen daarvan hebben. En toch blijven spellen zoals Metal Gear Solid en C & C wel de waarde behouden. Misschien ligt het ook heel erg aan het meeslepende verhaal en het tactische gedeelte, deze hebben vaak betere herspeelwaarde dan oude aktie spellen imo.

Gast (78.22.194.xxx) op 22-09-2010 om 17:44
Ik heb de Dreamcast versie al bijna 10 jaar origineel en ik moet zeggen dat er destijds ook al wat kritiek was op de camera problemen. Verder is de game voor iets dat een Dreamcast lauchtitel was technisch erg indrukwekkend. Dus als je die periode niet hebt meegemaakt is het natuurlijk erg moeilijk je in te denken dat deze titel destijds erg goed werd ontvangen en hier en daar zelfs 9's ontving. Om deze game te reviewen tussen al het lekkers dat we tegenwoordig krijgen voorgeschoteld is natuurlijk niet eerlijk en dat is ook de reden waarom de game zo hard wordt afgemaakt.

Majin_Mikie op 22-09-2010 om 18:55 [Niv: 6 / Exp: 290]
Op de gamecube heb ik sonic adventure 2 battle, moet zeggen dat dit 1 van de leukste spellen is die ik gespeeld heb, maar nu is mijn vraag : lijkt dit deel erop of zit ik er compleet naast ?

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sonic Adventure
Type:
Game
Releasedatum:
15-09-2010
Ontwikkelaar:
SEGA Sammy Holdings
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:



Meer media