Review: StarCraft II: Wings of Liberty
Door MaartenL op 31-07-2010 om 08:58
|
Bron: Gamed.nl
|
Het lange wachten is voorbij: StarCraft II is er uiteindelijk! Zijn voorganger werd één van de populairste real-time strategy games aller tijden en de verwachtingen rond deel 2 waren daarom ook zeer hoog. Blizzard heeft jaren zorgvuldig gewerkt aan de sequel, maar kan StarCraft II overtuigen en de toorts succesvol overnemen?
In StarCraft II: Wings of Liberty krijgen we de campagne van de Terrans (het menselijk ras in StarCraft) onder handen. Deze speelt zich vier jaar na de gebeurtenissen uit Brood War af. De Zerg, een organisch en insect-achtig ras, had geprobeerd de mensheid en de Protoss uit te roeien, maar heeft zich voorlopig teruggetrokken wegens grote verliezen. De Protoss, wiens thuiswereld vernietigd en overgenomen werd door de Zerg, hebben nieuw onderdak gevonden bij hun oudere broeders de Dark Templars, die vroeger in ballingschap werden geplaatst vanwege hun duistere praktijken. De Terran groeperingen hebben zich verenigd onder één vlag: The Dominion, geleid door Arcturus Mengsk. Er is dus veel veranderd sinds Brood War.
Waar we in deel 1 nog de rol aannamen van een naamloze commander van de Terrans, spelen we ditmaal als de ex-marshall James Raynor, de man die in deel 1 hielp om Arcturus Mengsk de verschillende fracties van de Terran te verenigen en Mengsk op de troon te krijgen, maar halverwege het spel merkte Raynor dat de beste man niet veel verschilt met de voorgaande dictator, hij is zelfs nog erger. Mengsk is namelijk verantwoordelijk dat Sarah Kerrigan, een speciale Ghost eenheid waar Raynor een oogje op had, geïnfecteerd wordt door de Zerg en hun rangen vervoegt als de Queen of Blades. Genoeg reden dus voor oorlog en revolutie tegen The Dominion en Mengsk. Het spel begint op de kolonie van Mar Sara (klinkt vast bekend voor StarCraft veteranen) waar Raynor de populatie redt van enkele Dominion bezetters. Dan komt Tychus Findlay, een oude vriend van James, met een bod om artefacten te verzamelen en te verkopen om geld te verwerven voor zijn revolutie.
De rest van het verhaal zal je zelf moeten achterhalen, maar dit is het prille begin en een klein beetje geschiedenis in een notendop. Wat wel gezegd kan worden is dat de campagne je zal meesleuren vanaf de eerste missie tot de laatste. Tussen de missies door zal je namelijk de mogelijkheid krijgen om op de Hyperion (het ruimteschip van Raynor) te vertoeven. Hier kan je praten met de verschillende personages, muziek beluisteren via de jukebox, upgrades kopen met verworven fondsen of research uitvoeren. Er is zelfs de mogelijkheid om een arcade spelletje te spelen in de kantine van het schip! Deze momenten op het schip zijn erg leuk en versterken het verhaal. Als je hiermee klaar bent, kan je één van de beschikbare missies selecteren. De volgorde heeft weinig belang al biedt elke missie een bepaalde vrij te spelen eenheid aan die in een andere missie erg handig zou kunnen zijn.
Eens je een missie geselecteerd hebt, begint de echte gameplay pas. Afhankelijk van de missie krijg je de beschikking over een basis en enkele eenheden om je doel te bereiken. Gedurende de missie is er meestal nog de mogelijkheid om bonus objectieven te vervullen die je bijkomstige fondsen opleveren of materiaal waarmee je onderzoek kan uitvoeren. Het is dus aangeraden om deze bonussen in de wacht te slepen om het maximale uit je leger te kunnen halen. Ook qua variatie in de missies valt er niet te klagen. In de ene missie moet je speciale grondstoffen ontginnen op lager gelegen grond die overspoeld wordt met lava om de zoveel minuten, terwijl je in een andere missie moet vluchten van een muur van vuur die langzaam maar zeker de hele map zal opslokken. Dankzij de diversiteit van missies is er een drang om door te spelen en zal de speler zich niet snel vervelen.
Als je eenmaal klaar bent met de campagne kan je deze herspelen om alle achievements te behalen en daarbij speciale karakter portretten of logo's voor je leger vrij te spelen. Het belangrijkste aan de game is natuurlijk de multiplayer waardoor het eerste deel zo bekend werd. Er is de mogelijkheid tussen 1vs1, 2vs2, 3vs3, 4vs4 of Free-For-All match-types te spelen, zowel ranked als unranked. Online begin je enkel met je command center en enkele bouw- en ontginningseenheden. Hiermee verzamel je het benodigde kristal en gas om meer gebouwen neer te zetten of onderzoek te verrichten om je eenheden te versterken. De mappen waarop gespeeld zal worden, zijn erg leuk en hebben hier en daar speciale monumenten staan waarmee je een groot deel van de map zichtbaar maakt. Niet alles is behulpzaam helaas: grote rotsblokken kunnen je weg versperren waardoor je ze moet vernietigen en hoog gras of uitlaten met gas verhinderen je zicht waardoor de vijand een verrassingsaanval kan plannen.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
96 |
Sound |
95 |
Graphics |
95 |
Replay |
96 |
Een prachtige RTS en waardige opvolger!
|
96 |
|
|
|
09:04 Sucker Punch praat over inFamous 2
08:57 LittleBigPlanet toont Marvel personages
|
Reacties (20) |
|
Pagina:
1
|
|
Seiniyta
op 31-07-2010 om 09:39
[Niv: 14 / Exp: 723]
|
@Chimnino
denk je echt dat je na het spelen van dit topspel nog maar een seconde nadenkt over futiliteiten als deze? :p
leuke review, terechte score, een echte topgame.
|
|
Cubic X
op 31-07-2010 om 10:47
[Niv: 203 / Exp: 10171]
|
Niks voor mij deze game, toch mooie score  .
|
|
laraishond
op 31-07-2010 om 11:20
[Niv: 154 / Exp: 7702]
|
Wow hoge score
Als ik andere reviews erbij leg, lijkt me de positieve review dik terecht
Gewijzigd door laraishond op 31-07-2010 om 11:21
|
|
The Source
op 31-07-2010 om 11:25
[Niv: 26 / Exp: 1302]
|
RTS of the decade
|
|
Robert
op 31-07-2010 om 13:56
[Niv: 206 / Exp: 10294]
|
|
|
Christian Vuye
op 31-07-2010 om 15:41
[Niv: 76 / Exp: 3816]
|
Halen die handel.
|
|
Roderick
op 31-07-2010 om 15:54
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Robert: iets niet goed?
|
|
chimnino
op 31-07-2010 om 17:09
[Niv: 94 / Exp: 4709]
|
Eh, waarom verwijderen? Het was een terechte vraag. Er word in een column heel erg uitgebreid geschreven over een irritatiepunt van dit spel en er wordt hier met geen woord over gesproken?  Als er problemen zijn over wat dan ook met een spel, lees ik het liever semi-objectief maar wel serieus in een review dan een hoop gebitch in een column.
Gewijzigd door chimnino op 31-07-2010 om 17:12
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 31-07-2010 om 17:25
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Omdat het ene uit het oogpunt van een consolegamer is die al jaren geen PC games speelt en dit geschreven is door een PC redacteur die zulke zaken al jaren gewoon is, zoals ook in de column al duidelijk gemaakt werd.
|
|
chimnino
op 31-07-2010 om 17:37
[Niv: 94 / Exp: 4709]
|
Ja, eh, leuk maar nu weet ik nog geen flikker. Wat moet er extra bij geïnstalleerd worden en hoe veel ruimte neemt dat in beslag etc. Duizend keer boeiender dan dingen aanhalen als dat je vijanden niet kan zien als ze achter een gebouw staan. Dat is namelijk al sinds de aller eerste RTS...
Een RTS gamer weet wat ie op zn bord krijgt qua mechanics. Maar een RTS gamer weet niet wat voor teringzooi Activision/Blizzard er bij flikkert om te kunnen spelen. Constante connectie vereist? 3rd party programma nodig op de achtergrond ala Steam? Als je een PC game reviewed, doe het dan met alles wat er bij komt kijken i.v.m. de belachelijke hedendaagse 'copy-protection'
Gewijzigd door chimnino op 31-07-2010 om 17:42
|
|
Fiercy Dragon
op 31-07-2010 om 17:43
[Niv: 66 / Exp: 3297]
|
@ chimino
je moet online gaan om een battlenet accout te maken als je die niet hebt. Verder moet je altijd een internet connectie hebben om het spel op te starten, wil je dus op een internet loze plek spelen, dan zul je eerst ergens anders moeten inloggen.
Verder is er niet veel aan de hand bij het systeem. (je krijgt geen achievements als je offline bent though.)
De game is verder top, alleen jammer dat mijn laptop meer dan een 1v1 of een 4p ffa niet trekt, omdat er dan teveel eenheden in mn scherm bewegen... maar 1v1 is ook lache
|
|
Robert
op 31-07-2010 om 17:57
[Niv: 206 / Exp: 10294]
|
@ Roderick
Ja, ik schreef in feitte dezelfde reactie als Joni alleen dan wat ongenuanceerd maar de reactie werd verwijdert.
|
|
Gast (84.81.94.xxx)
op 31-07-2010 om 18:12
|
ik vindt het toch wel vreemd speel zelf geen rts games, maar bij bijna elke sp pc games die ik speel. afgezonderd van steam waarbij iedereen wel begrijpt hoe je die aanmaakt. hoef ik toch echt geen acount aantemaken voor singleplayer.
dus vindt het eeen beetjwe nosnens
|
|
Martijn Steinpatz
op 31-07-2010 om 18:30
[Niv: 25 / Exp: 1231]
|
Mijn problemen met de game lagen - achteraf - puur aan miscommunicaties en omslachtige installatieprocedures van Blizzard en mijn onervarenheid met de nieuwste PC-games. Ik kom hier in een volgende column nog op terug. Verder absolute topgame.
Gewijzigd door Martijn Steinpatz op 31-07-2010 om 18:30
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 31-07-2010 om 20:41
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Een PC gamer weet ondertussen wel wat hij kan verwachten qua beveiliging. Wat hij niet weet, kan hij aflezen van de doos. We moeten allemaal meegaan met de tijden van PC gaming en daarbij is het ondertussen al vaker de regel dat je een internet verbinding nodig hebt om te kunnen spelen.
|
|
chimnino
op 31-07-2010 om 21:26
[Niv: 94 / Exp: 4709]
|
Owja, zoals jij met de tijd meegaat en weet dat je niemand kan zien als die achter een gebouw staat? Ow wacht....
Wat je zegt is echt stierenpoep! Heeft niets met meegaan van tijd te maken. Beveiliging verschilt gigantisch per spel. Naast dat hoeft een online verbinding vereist niets te maken te hebben met een account maken of softprut wat op de achtergrond moet draaien.
Gewijzigd door chimnino op 31-07-2010 om 21:32
|
|
Gast (79.143.184.xxx)
op 31-07-2010 om 21:41
|
Dus omdat het ene geschreven is door een PC mod en het andere door een Console mod mag chimnino niet een normale vraag stellen ?, lijkt wel dictatuur hier dat alleen wat mods hier zeggen mag op de front pagina komen, hoe oud zijn jullie eigenlijk als je een game nieuws site als dit wilt draaien zal je toch de normale vragen van de users moeten accepteren of is dit de reden waarom gamed weinig reacties op nieuws post nog maar krijgen want het wordt steeds leger hier en zijn bijna altijd dezelfde figuren die iets posten en dat zijn er niet veel meer en die 80 reacties in fanboy topics niet mee gerekend want dat zijn toch 10 dezelfde figuren meestal
Maar goed tis een heel mooi spel, nette review en zeker een aanrader.
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 31-07-2010 om 22:03
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
"Owja, zoals jij met de tijd meegaat en weet dat je niemand kan zien als die achter een gebouw staat? Ow wacht...."
Dit staat niet eens in de review. Wat ik vermelde is dat je eenheden op een klif niet onmiddelijk kan zien. Iets wat in sommige RTS games simpelweg wel kan. Enkel de eenheden bovenop de klif hebben in deze gevallen een kleine bonus voor hun bereik. In SC2 kan je deze eenheden helemaal niet zien tenzij je vaardigheden of vliegende eenheden gebruikt.
En SC2 gebruikt geen achtergrond programma's of dergelijke. Alles zit verwerkt in het spel zelf.
@ Gast (79.143.184.xxx): Vragen stellen mag gerust zolang dit on-topic is. Zelf heb ik de vraag echter niet kunnen lezen, aangezien deze reeds verwijderd was voordat ik had gekeken, anders had ik hier gewoonweg op gereageerd.
Gewijzigd door MaartenL op 31-07-2010 om 22:04
|
|
Seiniyta
op 31-07-2010 om 22:15
[Niv: 14 / Exp: 723]
|
tja, in 2004 had je ook al een internetverbinding nodig om pc games to activeren (half life 2, en dat is ook geen kleine game)
en je kan starcraft 2 offline spelen na het eerste keer inloggen. de singleplayer uiteraard. (en zonder achievements)
|
|
Gast (83.84.191.xxx)
op 03-08-2010 om 19:51
|
ik ben geen rts liefhebber maar ik heb deze game toch maar besteld, miss dat dit de eerste rts wordt die ik tof gaat vinden :)
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|