Review: StarCraft II: Wings of Liberty
Door MaartenL op 31-07-2010 om 08:58
|
Bron: Gamed.nl
|
Het lange wachten is voorbij: StarCraft II is er uiteindelijk! Zijn voorganger werd één van de populairste real-time strategy games aller tijden en de verwachtingen rond deel 2 waren daarom ook zeer hoog. Blizzard heeft jaren zorgvuldig gewerkt aan de sequel, maar kan StarCraft II overtuigen en de toorts succesvol overnemen?
De keuze van eenheden is vanzelfsprekend veranderd ten opzichte van zijn voorganger en is meer aangepast aan de nieuwe mapstructuren. Zo kunnen sommige eenheden, zoals de Reapers (infanterie met jetpacks) over hoogteverschillen springen en daarmee de ontginning van de tegenstander verhinderen. Alle drie de facties hebben verschillende nieuwe eenheden maar ook zijn er bepaalde eenheden verdwenen zoals de medic, die nu gecombineerd werd met een dropship. Het gebruik van de eenheden staat centraal in het spel. Het juiste moment kiezen om de speciale vaardigheden te gebruiken ka erg destructieve gevolgen hebben. Elke unit heeft zijn sterktes en zwaktes die je zeker onder de knie moet krijgen, wil je online succes boeken. Welke eenheden je gaat bouwen zal een grote impact hebben op de uitkomst van het spel want elke eenheid heeft zijn counter-eenheid. Het loont dus om niet meteen eenzelfde eenheid uit te pompen, hoe sterk hij ook mag lijken. De combinatie van je eenheden en hun vaardigheden samen met het gebruik van de map zijn de sterkste factoren die het verlies of de winst zullen bepalen.
De eenheden en de mappen bieden genoeg mogelijkheden om tactisch te werk te gaan. Door met de laatst genoemde reapers een klif op te springen en vervolgens ontginners uit te schakelen kun je bijvoorbeeld veel schade toebrengen. Ook het hoogteverschil kan erg parten spelen aangezien je een vliegende eenheid moet hebben om de hoger gelegen eenheden te kunnen zien en pas dan kan je terugvechten. Een aantal siege tanks die met hun speciale vaardigheid in artillerie veranderen, kunnen enorm hard uithalen op voorbijgaande troepen. Sommige eenheden beschikken over een cloaking functie waardoor ze onzichtbaar zijn voor de vijand. Als de tegenstander geen speciale detector eenheden of gebouwen heeft, kan het resultaat erg pijnlijk zijn. De Protoss krijgen in StarCraft II ook de mogelijkheid om hun eenheden binnen hun krachtveld te teleporteren. Als je dan nog weet dat er een vliegende eenheid is die zo een krachtveld kan genereren, zal je erg snel kunnen aanvallen of de flanken aanpakken. De Zerg hebben dan weer een eenheid die zich ondergronds kan bewegen en een eenheid die zichzelf tot ontploffing brengt bij aanraking. Plezier verzekerd!
Elke factie heeft zijn eigen manier van spelen waarbij het helpt om je te concentreren op een ras waar je goed mee om kan gaan. De Terrans zijn rechttoe rechtaan en het onderscheid tussen de eenheden is makkelijk te onthouden. De Protoss hebben krachtigere infanterie die langer duurt om te maken en ook wat meer kost. Hierbij heeft wel elk gebouw en eenheid een krachtveld dat terug oplaadt als je uit het gevecht bent getrokken. De Zerg zijn iets ingewikkelder om mee te beginnen maar een ervaren speler kan erg moeilijk te verslaan zijn. De grote getallen en de mogelijkheid om snel eenheden te maken zal je meer dan eens verrassen. De zijdes verschillen nog steeds genoeg van elkaar om interessant te blijven zonder de balans onderuit te halen. Frustratie zal de speler niet snel krijgen want als je verliest is dat meestal omdat je zelf wat fout had gedaan of dat je niet op de tegenstander had ingespeeld. Sommige wedstrijden kunnen beslist worden in de eerste tien minuten als je niet voorzichtig bent.
Het online gedeelte wordt via Battle.net mooi verzorgd. Er zijn ladders en leagues. Afhankelijk van de eerste vijf matches die je speelt, zal je ondergebracht worden in een league die met je ervaring overeenkomt. Win je genoeg wedstrijden binnen een league dan stijg je in de ranking totdat je gepromoveerd wordt tot een hogere league. Verlies je echter vaak, dan daal je in de ranking en zal je in het slechtste geval terug in een lagere league terechtkomen. Hierdoor blijf je wel altijd tegen spelers van jouw niveau spelen. Het zoeken van een match gebeurt erg vlot. Je zal zelden langer dan een minuut moeten wachten op een wedstrijd. Ook is het mogelijk om met vrienden een party te maken en met zijn allen te kunnen spelen. Natuurlijk is het ook mogelijk om custom games te spelen die niet meetellen voor je ranking of league. Dankzij de prachtige bijgeleverde editor zal het ook niet lang duren eer er nieuwe maps en andere types games beschikbaar worden. Ook online krijg je achievements en heb je de mogelijkheid om portretten en logo's vrij te spelen.
Grafisch is de game erg aangenaam voor het oog. Texturen zijn scherp, modellen zijn gedetailleerd en de lichteffecten zijn erg sfeervol. Ook de details springen goed in het oog: een Protoss Zealot die een Marine in twee hakt blijft aangenaam (of ziekelijk) om te zien. Physics werden toegevoegd zodat de brokstukken en ontploffingen goed overkomen. Het is misschien geen extreme hoogvlieger op gebied van graphics maar de afwerking is zeer goed en vooral erg mild op de systeemeisen. Zelfs met een oudere PC zal je StarCraft II vlot kunnen draaien. Op geluidsvlak is StarCraft II ook weer dik in orde. De bekende slagzinnen van terugkerende eenheden keren weer glorieus terug ('You want a piece of me, boy?') en ook de nieuwe eenheden vullen perfect aan. Een speciale vermelding echter aan de Thor eenheid van de Terrans, wiens stem overeenkomt met Arnold 'The Terminator' Schwarzenegger. Ook de soundtrack is erg aangenaam en desondanks dat deze wat beperkt is, zal hij niet snel vervelen. Er valt niet te klagen op audiovisueel vlak.
StarCraft II: Wings of Liberty is het wachten waard geweest. De klassieke RTS formule keert weer terug met enkele updates, aanpassingen en een nieuw grafisch jasje. De nieuwe eenheden zijn een beetje wennen maar dienen hun nut en de campagne is zeer verzorgd en interessant om meermaals uit te spelen. Er is misschien niet erg veel veranderd ten opzichte van zijn voorganger maar dat is geen reden tot bestraffing of om de game niet in huis te halen. Op alle basisvlakken is de game enorm goed uitgewerkt en ook de balans is reeds erg goed maar nog niet perfect (al zal dat wel volgen in enkele patches). Een ijzersterke campagne met prachtige cutscenes zal je uren aan je scherm gekluisterd houden. StarCraft II is op alle vlakken de moeite waard en de multiplayer zal je maanden, zo niet jaren zoet houden. Als PC en RTS liefhebber mag deze game absoluut niet ontbreken aan je collectie.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
96 |
Sound |
95 |
Graphics |
95 |
Replay |
96 |
Een prachtige RTS en waardige opvolger!
|
96 |
|
|
|
09:04 Sucker Punch praat over inFamous 2
08:57 LittleBigPlanet toont Marvel personages
|
Reacties (20) |
|
Pagina:
1
|
|
Seiniyta
op 31-07-2010 om 09:39
[Niv: 14 / Exp: 723]
|
@Chimnino
denk je echt dat je na het spelen van dit topspel nog maar een seconde nadenkt over futiliteiten als deze? :p
leuke review, terechte score, een echte topgame.
|
|
Cubic X
op 31-07-2010 om 10:47
[Niv: 203 / Exp: 10171]
|
Niks voor mij deze game, toch mooie score  .
|
|
laraishond
op 31-07-2010 om 11:20
[Niv: 154 / Exp: 7703]
|
Wow hoge score
Als ik andere reviews erbij leg, lijkt me de positieve review dik terecht
Gewijzigd door laraishond op 31-07-2010 om 11:21
|
|
The Source
op 31-07-2010 om 11:25
[Niv: 26 / Exp: 1302]
|
RTS of the decade
|
|
Robert
op 31-07-2010 om 13:56
[Niv: 206 / Exp: 10294]
|
|
|
Christian Vuye
op 31-07-2010 om 15:41
[Niv: 76 / Exp: 3816]
|
Halen die handel.
|
|
Roderick
op 31-07-2010 om 15:54
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Robert: iets niet goed?
|
|
chimnino
op 31-07-2010 om 17:09
[Niv: 94 / Exp: 4709]
|
Eh, waarom verwijderen? Het was een terechte vraag. Er word in een column heel erg uitgebreid geschreven over een irritatiepunt van dit spel en er wordt hier met geen woord over gesproken?  Als er problemen zijn over wat dan ook met een spel, lees ik het liever semi-objectief maar wel serieus in een review dan een hoop gebitch in een column.
Gewijzigd door chimnino op 31-07-2010 om 17:12
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 31-07-2010 om 17:25
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Omdat het ene uit het oogpunt van een consolegamer is die al jaren geen PC games speelt en dit geschreven is door een PC redacteur die zulke zaken al jaren gewoon is, zoals ook in de column al duidelijk gemaakt werd.
|
|
chimnino
op 31-07-2010 om 17:37
[Niv: 94 / Exp: 4709]
|
Ja, eh, leuk maar nu weet ik nog geen flikker. Wat moet er extra bij geďnstalleerd worden en hoe veel ruimte neemt dat in beslag etc. Duizend keer boeiender dan dingen aanhalen als dat je vijanden niet kan zien als ze achter een gebouw staan. Dat is namelijk al sinds de aller eerste RTS...
Een RTS gamer weet wat ie op zn bord krijgt qua mechanics. Maar een RTS gamer weet niet wat voor teringzooi Activision/Blizzard er bij flikkert om te kunnen spelen. Constante connectie vereist? 3rd party programma nodig op de achtergrond ala Steam? Als je een PC game reviewed, doe het dan met alles wat er bij komt kijken i.v.m. de belachelijke hedendaagse 'copy-protection'
Gewijzigd door chimnino op 31-07-2010 om 17:42
|
|
Fiercy Dragon
op 31-07-2010 om 17:43
[Niv: 66 / Exp: 3297]
|
@ chimino
je moet online gaan om een battlenet accout te maken als je die niet hebt. Verder moet je altijd een internet connectie hebben om het spel op te starten, wil je dus op een internet loze plek spelen, dan zul je eerst ergens anders moeten inloggen.
Verder is er niet veel aan de hand bij het systeem. (je krijgt geen achievements als je offline bent though.)
De game is verder top, alleen jammer dat mijn laptop meer dan een 1v1 of een 4p ffa niet trekt, omdat er dan teveel eenheden in mn scherm bewegen... maar 1v1 is ook lache
|
|
Robert
op 31-07-2010 om 17:57
[Niv: 206 / Exp: 10294]
|
@ Roderick
Ja, ik schreef in feitte dezelfde reactie als Joni alleen dan wat ongenuanceerd maar de reactie werd verwijdert.
|
|
Gast (84.81.94.xxx)
op 31-07-2010 om 18:12
|
ik vindt het toch wel vreemd speel zelf geen rts games, maar bij bijna elke sp pc games die ik speel. afgezonderd van steam waarbij iedereen wel begrijpt hoe je die aanmaakt. hoef ik toch echt geen acount aantemaken voor singleplayer.
dus vindt het eeen beetjwe nosnens
|
|
Martijn Steinpatz
op 31-07-2010 om 18:30
[Niv: 25 / Exp: 1231]
|
Mijn problemen met de game lagen - achteraf - puur aan miscommunicaties en omslachtige installatieprocedures van Blizzard en mijn onervarenheid met de nieuwste PC-games. Ik kom hier in een volgende column nog op terug. Verder absolute topgame.
Gewijzigd door Martijn Steinpatz op 31-07-2010 om 18:30
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 31-07-2010 om 20:41
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Een PC gamer weet ondertussen wel wat hij kan verwachten qua beveiliging. Wat hij niet weet, kan hij aflezen van de doos. We moeten allemaal meegaan met de tijden van PC gaming en daarbij is het ondertussen al vaker de regel dat je een internet verbinding nodig hebt om te kunnen spelen.
|
|
chimnino
op 31-07-2010 om 21:26
[Niv: 94 / Exp: 4709]
|
Owja, zoals jij met de tijd meegaat en weet dat je niemand kan zien als die achter een gebouw staat? Ow wacht....
Wat je zegt is echt stierenpoep! Heeft niets met meegaan van tijd te maken. Beveiliging verschilt gigantisch per spel. Naast dat hoeft een online verbinding vereist niets te maken te hebben met een account maken of softprut wat op de achtergrond moet draaien.
Gewijzigd door chimnino op 31-07-2010 om 21:32
|
|
Gast (79.143.184.xxx)
op 31-07-2010 om 21:41
|
Dus omdat het ene geschreven is door een PC mod en het andere door een Console mod mag chimnino niet een normale vraag stellen ?, lijkt wel dictatuur hier dat alleen wat mods hier zeggen mag op de front pagina komen, hoe oud zijn jullie eigenlijk als je een game nieuws site als dit wilt draaien zal je toch de normale vragen van de users moeten accepteren of is dit de reden waarom gamed weinig reacties op nieuws post nog maar krijgen want het wordt steeds leger hier en zijn bijna altijd dezelfde figuren die iets posten en dat zijn er niet veel meer en die 80 reacties in fanboy topics niet mee gerekend want dat zijn toch 10 dezelfde figuren meestal
Maar goed tis een heel mooi spel, nette review en zeker een aanrader.
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 31-07-2010 om 22:03
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
"Owja, zoals jij met de tijd meegaat en weet dat je niemand kan zien als die achter een gebouw staat? Ow wacht...."
Dit staat niet eens in de review. Wat ik vermelde is dat je eenheden op een klif niet onmiddelijk kan zien. Iets wat in sommige RTS games simpelweg wel kan. Enkel de eenheden bovenop de klif hebben in deze gevallen een kleine bonus voor hun bereik. In SC2 kan je deze eenheden helemaal niet zien tenzij je vaardigheden of vliegende eenheden gebruikt.
En SC2 gebruikt geen achtergrond programma's of dergelijke. Alles zit verwerkt in het spel zelf.
@ Gast (79.143.184.xxx): Vragen stellen mag gerust zolang dit on-topic is. Zelf heb ik de vraag echter niet kunnen lezen, aangezien deze reeds verwijderd was voordat ik had gekeken, anders had ik hier gewoonweg op gereageerd.
Gewijzigd door MaartenL op 31-07-2010 om 22:04
|
|
Seiniyta
op 31-07-2010 om 22:15
[Niv: 14 / Exp: 723]
|
tja, in 2004 had je ook al een internetverbinding nodig om pc games to activeren (half life 2, en dat is ook geen kleine game)
en je kan starcraft 2 offline spelen na het eerste keer inloggen. de singleplayer uiteraard. (en zonder achievements)
|
|
Gast (83.84.191.xxx)
op 03-08-2010 om 19:51
|
ik ben geen rts liefhebber maar ik heb deze game toch maar besteld, miss dat dit de eerste rts wordt die ik tof gaat vinden :)
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|