Eind 2005 lanceerde Microsoft de Xbox 360, hun nieuwste console die enkele verrassende nieuwe features bevatte. Eén van die features was het Achievement-systeem waarover Microsoft vandaag meer uitleg geeft.
In een Xbox Engineering Blog Post onthulde Xbox Live Platform Architect Vince Curley dat Achievements werden bedacht om gamers een eigen identiteit te geven. In het begin zaten die Achievements echter wel anders in elkaar: oorspronkelijk wou Microsoft iedere developer zelf laten kiezen hoe de Achievements te laten verschijnen in hun games. Kort voor de release besloot men echter te gaan voor een uniform systeem met het befaamde geluidje.
Echt vlot verliep de adoptie van het systeem in het begin niet omdat Microsoft te weinig steun gaf: je had games die je het verplichte minimum van vijf Achievements gaven, welke je dan verdiende voor de meest triviale taken. Ook andere games waren ofwel veel te moeilijk ofwel veel te gemakkelijk. Dit leidde ertoe dat het bedrijf een gids van 8000 woorden schreef met tips over goede Achievements. In de post vind je ook meer informatie over de technische kant, wat vooral interessant is voor mensen met een achtergrond in de Informatica.
|