Origineel zouden Yakuza 2 en Yakuza 3 niet in het Westen verschijnen na matige verkopen van het origineel, maar onder druk van hun fans besloot SEGA beide spellen naar Europa te brengen. Beide games werden een Westers succes, wat een snelle aankondiging van Yakuza 4 verklaart.
Op de vorige pagina kon je algemene informatie over Yakuza 4 vinden, maar op deze pagina kun je lezen of onze redacteurs uitkijken naar het spel.

Na het spelen van Yakuza één tot en met drie was ik zeer blij om te horen dat ook het vierde deel naar ons toe zou gaan komen. Het spelen met meerdere karakters lijkt me hierbij een sterke vernieuwing, zeker ook omdat we hiermee wat nieuwe gameplay-elementen lijken te gaan krijgen. Tegelijkertijd vind ik het jammer dat er teveel kritiek was naar de grootte van de game, waardoor er op het gebied van mini-games wat minder betrokkenheid lijkt te zijn en het losser komt te staan van de titel. Tevens hoop ik echter wel dat de ontwikkelaar het tempo aan het begin van de game iets op zal schroeven, de eerste uren in Yakuza 3 hadden namelijk zo'n laag tempo dat ik vermoed dat een groot deel daar al is afgehaakt.

Aan Yakuza en Yakuza 2 hou ik goede herinneringen over, maar aan Yakuza 3 heb ik me spijtig genoeg nog niet gewaagd. Zowel Yakuza 3 als Yakuza 4 lijken mij echter de aankoop waard, zeker gezien mijn appreciatie voor de Japanse cultuur. De originele Yakuza games gaven een voorsmaakje en nu kun je echt genieten van het typische straatbeeld van Japan. De toevoeging van nieuwe personages lijkt mij alvast een goede beslissing want we spelen nu reeds drie games met hetzelfde personage. Een beetje variatie kan dan ook geen kwaad, zeker als het hoofdpersonage iemand zeer kalm is als Kiryu. In mijn ogen moest Kiryu niet eens terugkeren als speelbaar personage. In Yakuza draait het toch vooral om de belevenis van de Japanse cultuur en de Yakuza-cultuur, en niet om de persoon waarmee je dat doet.
|