Review: Super Mario Galaxy 2
Door Gideon op 15-06-2010 om 11:40
|
Bron: Gamed
|
Het is een unicum, twee 3D Mario platformers op één console. Als we ‘3D’ weglaten komen we, met New Super Mario Bros. Wii, zelfs op drie titels. De eerst uitgekomen titel in dit rijtje, Super Mario Galaxy, is tot op de dag van vandaag één van de hoogst scorende games op Gamed. De grote vraag is: kan Super Mario Galaxy 2 uit de schaduw van zijn legendarische voorganger komen?
Super Mario Galaxy pretendeerde nog iets van een verhaal te hebben, wat redelijk traag via stilstaande beelden werd getoond. New Super Mario Bros. Wii daarentegen toonde al aan dat eigenlijk niemand hierop zit te wachten en dat ‘less is more’ hier zeker op van toepassing is. Nintendo heeft hier lering uit getrokken en Super Mario Galaxy 2 kent eigenlijk vrijwel geen verhaal. Wederom wordt Mario door Princess Peach uitgenodigd voor het eten van een cake in Mushroom Kingdom en de kenners weten dat dit doorgaans inhoudt dat Bowser aanvalt en Peach ontvoerd zal worden. Ditmaal is het niet anders. Eerlijk gezegd zou de introductie je op het verkeerde been kunnen zetten, het voelt een beetje aan als een slecht aftreksel van de intro in het eerste deel.
Gelukkig schiet de game vrijwel direct hierna in overdrive en laat het je niet meer los totdat de credits over het scherm glijden. Weinig verhaal en het kiezen van levels via een kaartje zoals in de ‘oude’ Mario games zorgen ervoor dat je constant aan het spelen bent. Met Super Mario Galaxy legde Nintendo een extreem solide basis, de game scoorde niet voor niets een 98 op Gamed. Met Super Mario Galaxy 2 is duidelijk te zien dat men zich vrijwel alleen maar gericht heeft op het bouwen van nieuwe levels met de bestaande basis en dat is uitstekend gelukt. De game bestaat wederom uit meerdere levels waarin je sterren dient te verdienen. Deze levels bestaan veelal uit een parcours welke je moet afleggen met af en toe een puzzeltje en een baasgevecht. Het verschil met de voorganger is dat de levels meer afwisseling kennen en je keer op keer zullen verrassen met leuke en innovatieve gameplay elementen.

Super Mario Galaxy 2 biedt geen revoluties, maar perfectioneert dat wat platform games zo leuk maakt. Zo zijn alle power-ups uit het origineel weer aanwezig en worden ze aangevuld met enkele nieuwe. Hierbij is het opvallend dat de nieuwe nog leuker zijn dan de oude en unieke gameplay bieden, terwijl ze in de basis vrij simpel zijn. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars ontzettend veel tijd hebben gestoken in het ontwikkelen van nieuwe foefjes en uitdagende levels, waarbij je vrijwel constant op nieuwe mogelijkheden stuit. Keer op keer wordt je verrast en wanneer je denkt dat er echt niets nieuws meer mogelijk is gooit de game weer een speeltje voor je neer; heerlijk! Zo kun je ditmaal aan de gang met een boor welke je dwars door planeten heen boort en verander je in een levende bowlingbal. Zoals gezegd, het klinkt simpel, maar door het ingenieuze level-design wordt het maximale uit de power-ups gehaald. De grootste ‘power-up’ is echter de toevoeging van een oude bekende: Yoshi. We zagen de dino al in Super Mario Sunshine, waar hij niet echt veel toegevoegde waarde had. In Super Mario Galaxy 2 komt het wezentje echter volledig tot zijn recht. Niet alleen kun je met Yoshi sneller lopen en de bekende ‘zweefsprong’ maken, ook kan de dino, door met de WiiMote op het scherm te richten, vijanden en objecten opeten. Het blijft hier echter niet bij; door bepaalde vruchten te verorberen kan Yoshi bijvoorbeeld extreem hard lopen of blaast hij zich op tot een ballon, wat weer nieuwe mogelijkheden met zich meebrengt. De besturing werkt met Yoshi, net als in de rest van de game, wederom vlekkeloos.
Nintendo kondigde het al aan en wij bevestigen het; Super Mario Galaxy 2 is aanzienlijk uitdagender dan zijn voorganger. Al vanaf de eerste levels merk je dat het niveau omhoog is gegaan. Nintendo heeft echter wel rekening gehouden met de beginnende gamer; wanneer je ergens te lang over doet, verschijnt er een TV’tje welke je de optie biedt om de game jou te laten zien hoe het moet, zoals we het ook al in New Super Mario Bros. Wii zagen. Tevens wordt bij de game een DVD geleverd voor de beginnende speler, waar haarfijn wordt uitgelegd hoe er gespeeld dient te worden. Het klinkt voor de hardcore speler misschien wat suf, maar bedenk wel; het is allemaal optioneel. Voor diegene die meer uitdaging nodig heeft biedt Nintendo wederom de ‘comet’ uitdagingen, welke bestaan uit het verslaan van een baas met maar één leven, het afleggen van een parcours binnen een bepaalde tijd e.d. Voordat je deze krijgt dien je echter wel een speciale munt te vinden welke in de levels verstopt zitten. Ze zijn niet onvindbaar, maar vereisen wel uitzonderlijke platformvaardigheden, waardoor het niet op uren zoeken aankomt, wel op oefenen.

Super Mario Galaxy 2 klinkt en oogt prachtig. De muziek is wederom van uitzonderlijk hoog niveau en bestaat uit nieuwe nummers en remixes van oude bekenden. Het gebruik van context gevoelige soundeffects is wederom indrukwekkend en als geheel kan het vrijwel niet beter. Ook grafisch mag Super Mario Galaxy er zijn. De game loopt vloeiend en ziet er, net als zijn voorganger, prachtig uit. De Wii mag dan niet de kracht van de PlayStation 3 of Xbox 360 hebben, maar het gebruik van kleur en speciale effecten laat je anders denken in deze game. Vooral de eindbazen zien er weer schitterend uit. Opvallend is dat de afwisseling in het uiterlijk van de gebieden ditmaal nog groter is, met een nog uitgebreider kleurenpalet.
Super Mario Galaxy 2 moet een genot zijn geweest om te maken. De basis stond, nu was het aan de dames en heren bij Nintendo om een speeltuin te creëren waarin de speler keer op keer verrast wordt en ze zijn daarin absoluut geslaagd. De game speelt net even soepeler met een betere camera, is uitdagender dan zijn voorganger en biedt meer variatie dan welke platformgame dan ook. Het enige minpuntje wat ik zou kunnen bedenken is de nog steeds wat flauwe ‘2-speler mode’ waarbij een tweede speler kan helpen en de besturing tijdens het zwemmen, welke nog steeds niet 100% is. Maar dat is muggenziften. Super Mario Galaxy 2 is, net als zijn voorganger, een klassieker, een paradijsje voor de liefhebber van (platform)games en een must voor elke Wii-bezitter.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
95 |
Sound |
95 |
Graphics |
100 |
Replay |
100 |
Wederom een uitzonderlijk goede game, die nergens teleurstelt
|
98 |
|
|
|
11:47 [E3] Beelden Driver: San Francisco
11:38 [E3] NCAA Football 11 demo op PSN
|
Reacties (51) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
laraishond
op 15-06-2010 om 11:45
[Niv: 154 / Exp: 7702]
|
WOW shit wat een score!
hoogste ooit van gamed als ik me niet vergis?
Gewijzigd door laraishond op 15-06-2010 om 11:46
|
|
elemeNt
op 15-06-2010 om 11:45
[Niv: 129 / Exp: 6440]
|
Graphics 100?
|
|
Kurosaki01
op 15-06-2010 om 11:45
[Niv: 154 / Exp: 7711]
|
Zal hem straks lezen, punt kan ik niet over oordelen aangezien ik pas 1 ster heb. Wel mooi het zelfde punt als zijn voorganger.
Het verhaal doet er niet toe in dit soort games. Zolang je weet waarom je die sterren verzamelt heb je al de info you need.  En dat terwijl ik vaak game voor het verhaal te volgen.
Gewijzigd door Kurosaki01 op 15-06-2010 om 11:47
|
|
Gast (92.70.60.xxx)
op 15-06-2010 om 11:46
|
Waarom dan geen 10, als de game nergens teleurstelt?
|
|
Kurosaki01
op 15-06-2010 om 11:46
[Niv: 154 / Exp: 7711]
|
ElemeNt, niet vergelijken met de PS3 want dan zouden de DS en PSP games steeds 20 hebben.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 15-06-2010 om 11:50
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
@Larais: Samen met Resi4, GTA: Chinatown Wars DS en Super Mario Galaxy.
@Gast: Hij is nog niet compleet 100% perfect en dat is nu eenmaal nodig voor die 100.
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 15-06-2010 om 11:50
|
Eh, ik ben een die hard Mario adventure fan, maar vind SMG2 toch iets teleurstellen. Ik mis de hubs, de galaxies doen kleiner aan. Zit op ster 45 en kan niet zeggen dat ik nou zo veel moeite heb om er door heen te komen, net zo simpel als deel 1. Ik mis de magie wat deel had. Daarom mogen sequels in het vervolg voor mij echt wegblijven.
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 15-06-2010 om 11:51
|
Oh trouwens, een vraag... klopt het dat Galaxy complete met een zilveren beker betekent "niet volledig complete"? Dat is mijn vermoeden.
|
|
Gast (82.169.7.xxx)
op 15-06-2010 om 11:58
|
hmmz met alle respect.. maar hoe kan een Wii game nu 100% graphic score halen? Komt dat omdat je oordeelt op basis van de mogelijkheden van de Wii? Dus een relatieve score zeg maar... Of komt dat door iets anders?
|
|
deathtanz matisk
op 15-06-2010 om 12:01
[Niv: 59 / Exp: 2935]
|
Dat is denk ik iets te hoog :S
Ik vind Galazy wel een van de betere spellen atm maar een 98?
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 15-06-2010 om 12:01
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Grafische score hangt af van het maximum van een console en het design zelf. Anders zou je bijvoorbeeld Gears of War 3 grafisch ook laag moeten scoren want de Xbox 3 gaat het grafisch toch beter doen.
|
|
The Big N
op 15-06-2010 om 12:14
[Niv: 89 / Exp: 4462]
|
Goede score, goede game.
|
|
laraishond
op 15-06-2010 om 12:27
[Niv: 154 / Exp: 7702]
|
@deathtanz matisk Galaxy 2 haalt enorm hoge scores.
deze 98 van gamed is echt geen uitzondering. Op metacritic staat hij ook niet voor niet op een 98.
Of het verdient is weet ik niet... Ik moet hem nog steeds halen.
|
|
elemeNt
op 15-06-2010 om 12:38
[Niv: 129 / Exp: 6440]
|
@Joni, dat is onzin. Je moet het vergelijken met games/consoles die er op dit moment zijn en niet met consoles die misschien in de toekomst uit gaan komen.
Wie bepaald daarnaast of dit de max van de Wii is? Je kunt niet vergelijken met wat er niet is. Naar mijn mening moet je dus games vergelijken met wat er op het moment van reviewen beschikbaar is. De graphics kun je in deze tijd gewoon geen 100 meer geven.. ook al is dit misschien het mooiste van de Wii.
Gewijzigd door elemeNt op 15-06-2010 om 12:39
|
|
atomic power robot
op 15-06-2010 om 12:40
[Niv: 11 / Exp: 574]
|
Sound een 95... Waarom?
De muziek in deze game is echt geweldig net als zijn voorganger.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 15-06-2010 om 12:44
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
@elemeNt: Juist omdat dit het mooiste is op de Wii, verdient het die 100. Zoals Kurosaki01 al zei: wat ga je dan aan DS/PSP games geven? We reviewen alle games qua graphics score op basis van de mogelijkheden van het platform, dat is voor ons het eerlijkst.
Een beter voorbeeld is misschien God of War 2. Absoluut de prachtigste game van de PS2 en van vorige generatie. Deze kwam echter uit op hetzelfde moment als de PS3. Ga je dan God of War 2 laag scoren omdat er op dat moment een PS3 beschikbaar is terwijl het de prachtigste game van een generatie is.
Gewijzigd door Joni Philips op 15-06-2010 om 12:48
|
|
Gast (77.166.1.xxx)
op 15-06-2010 om 12:47
|
Sjezus man een gehypte wii spel blijkt ook maar weer is hooge cijfers te krijgen op gamed... Graphics een 100.... Ik zal het nog geen 70 geven en ga niet bleren van ja maar GoW of GT 5 etc moet je dan ook 70 geven want de ps4 kan het beter dat is onzin want er is nog geen fucking ps4/xbox3. Bij GoW 3 heb ik nog echt dat Wooow gevoel als je bij iets nieuws komt kwa graphics maar dat heb ik totaal niet bij deze Wii game sorry hoor maar dat ziet toch iedereen. Daarbij klopt de gameplay dan wel weer. Een 95 voor gameplay is verdient en sound vind ik ook niet kloppen want zo geweldig is het muziek en de special effect muziek etc nou ook weer niet geef het beter een 75-80. Een Replay waarde van 90 zou beter zijn geweest want een replay van 100 wil zeggen dat elke gemiddelde dit spel ALTIJD wil herspelen... Nou nee ik heb nu 20 stars maar ik heb nu soms al echt het gevoel dat ik maar wat anders moet doen.
Nogmaals je zegt zelf dat je geen 100 kan geven als die niet 100% compleet is hoe kan je ingodsnaam nou een 100 geven op een bepaalde factor want de graphics zijn echt niet 100 waardig zelfs niet op de wii.
|
|
Gast (87.65.113.xxx)
op 15-06-2010 om 12:52
|
Dan moet Gears of War 3 een nul krijgen qua gameplay want je speelt met een controller en niet met Kinect of een WiiMote.
|
|
laraishond
op 15-06-2010 om 13:03
[Niv: 154 / Exp: 7702]
|
@Gast (77.166.1.xxx)
Jouw mening. Van wat ik gezien heb vind ik een 100 voor de graphics zelfs terecht.
|
|
KingLikesCookies
op 15-06-2010 om 13:16
[Niv: 51 / Exp: 2529]
|
De graphics zijn idd wel mooi, maar 100? Misschien moet je voor Wii-games de graphics beter op 50 ofzo zetten ipv 100.
Het lijkt wel of sommige Nintendo-games heilig zijn, en zowiezo als beste worden beschouwt.
Geef toe, zo'n rating had iedereen wel verwacht, dus zeg nu niet dat het echt de beste game ooit is:de gameplay is zeker goed uitgewerkt, maar toch niet bijna perfect.
Soms denk ik dat men de first-party Wii-games hoger laat scoren om een balans te maken dus hen en de (slechter scorende) third-party games.
Gewijzigd door KingLikesCookies op 15-06-2010 om 13:17
|
|
gompy222
op 15-06-2010 om 13:35
[Niv: 84 / Exp: 4212]
|
wow hoge score.
wat ik ervan heb gehoord tot nu toe is dit beetje te hoog. heb gehoord dat het helemaal niet zo uitdagend is als werd beweerd. en dat het niet heel veel beter als galaxy 1 was.
persoonlijk hoef ik deze game niet. laat hem daarom ook links liggen. dat houd niet in dat ik hem slecht vind en ga hem zeker ook bij een vriend spelen of lenen. maar ik vind gewoon dat er op dit moment betere games zijn die ik nog moet kopen.
|
|
Gast (91.213.95.xxx)
op 15-06-2010 om 13:56
|
Ach ja, het zal wel een 98 zijn voor nintendofreaks.....
Als er Mario of Zelda in de titel staat, zijn er ineens ongelofelijke graphics en een mega sound!
En de gameplay kan gewoon niet beter.. Dit is toch echt het toppunt! Ook dat bloedspannende meeslepende intense verhaal, dat grijpt je bij de keel en laat je niet meer los! Yeah right....
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 15-06-2010 om 13:58
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
Voor de inhoudelijke reacties moeten jullie even wachten op Gideon, maar het valt me wel op dat hier een oneerlijke vergelijking wordt getrokken.
We beoordelen graphics op basis van drie elementen: hoe zijn de graphics voor een game die nu verschijnt (1), hoe passen deze graphics bij de game (2) en hoe zijn de graphics voor het systeem waarop het verschijnt (3).
Betreffende het eerste punt: Super Mario Galaxy 2 is één van de best uitziende titels van dit moment. Dit pas ook bij het tweede punt: Mario is altijd een kleurrijke titel geweest en dat is nu niet anders. De game heeft een fantastische uitstraling met schitterend vormgegeven werelden. Dan nog het derde punt: het is een Wii-game. Om daarmee te reageren op KingLikesCookies: geen enkele game zou dus hoger moeten krijgen dan een 50, omdat dit de max score is voor de Wii? En wat moet je NDS titels dan geven, maximaal een 30? Het gaat erom op welk systeem de game verschijnt, je kunt nu eenmaal geen Crysis 2 graphics verwachten op de Nintendo Wii, je moet kijken naar wat de console aan kan.
|
|
Gast (76.73.41.xxx)
op 15-06-2010 om 14:09
|
epic mickey _0_ euh.............
Mariooooooo _0_
|
|
Joris
op 15-06-2010 om 14:24
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
@Gast (91.213.95.xxx)
Een Mario game met een verhaal is sowieso een faal, dus het ontbreken van een verhaal in deze game is zeer positief.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
|