Review: Another Code
Door Ruben Meintema op 16-08-2005 om 00:04
|
|
Dit spel is als een boek. Als ik een boek lees, dan vermijd ik het zelfs om te kijken naar de achterflap, omdat ik echt niets van te voren wil weten, en alles zelf wil ontdekken. Ik ben zeer spoilergevoelig. Voor de lezers die dat ook zijn geef ik nu alvast de conclusie van deze review: dit spel is je geld zeker waard. Het verhaal is meeslepend, het mysterie is intrigerend en je gamehonger zal voor ongeveer 9-13 uur gestild zijn.
Spookachtige sfeer
Uit wat ik tot nu toe heb losgelaten over het spel kun je afleiden dat het een spookachtig sfeertje lijkt te hebben. Dat klopt ook wel. Al heel vroeg in het spel kom je een spookje tegen. De naam van het eiland is Blood Edward Island, wat ook al een beetje de sfeer weergeeft. Op dat eiland staat een Engels landhuis, oftewel mansion, waarin een groot deel van het spel zich afspeelt. Heel veel spookverhalen spelen zich af in dit soort sombere grote landhuizen, en het fenomeen van een "haunted mansion" is ook zeer bekend.
Toevallig woont de Ashley uit een ander DS spel WarioWare: Touched! ook in een haunted mansion. De mansion van Nibelheim is de spookachtigste plek van Final Fantasy VII. Ook veel spookfilms spelen zich af in haunted mansions, zoals The Haunting en The Others. Vooral met die laatste film heeft Another Code veel overeenkomsten. De inrichting van het landhuis in het spel is uit de jaren '40, want zo lang wordt het al niet meer als woonhuis gebruikt. Another Code gebruikt ook veel flashbacks naar de jaren '40 en naar de Tweede Wereldoorlog. De film The Others uit 2001 speelt zich ook af in de jaren '40, vlak na de Tweede Wereldoorlog. Lezers die de film The Others gezien hebben, hebben een goede indicatie voor de sfeer in het spel.

Er is één groot verschil tussen Another Code en The Others wat sfeer betreft. De film speelt zich grotendeels af in het donker of schemer, terwijl er altijd een dikke mist hangt. Another Code speelt zich bijna geheel overdag af, en de lucht is altijd heerlijk helder, zodat het zonnetje nog wat vrolijkheid brengt. Ik vind dit zelf niet zo een probleem, want ik houd van zonnig weer in spelletjes, het regent in de echte wereld al meer dan genoeg, maar ik kan me goed voorstellen dat sommige spelers vinden dat dit de spookachtige sfeer ondermijnt.
Onderzoeksgame
Nu ik het verhaal en de sfeer behandeld heb, zullen we verder gaan met de onderdelen die dit spel onderscheiden van een spookverhaal in de vorm van een film of een boek. Een kenmerk van het medium videogame is namelijk dat je zelf een rol lijkt te spelen in het verhaal. Zo moet je zelf Ashley besturen en over Blood Edward Island loodsen. In je eentje, gewapend met de DAS, moet je dan het mysterie, of beter gezegd de mysteries, zien op te lossen. Dat doe je door alles wat je tegenkomt op je pad te onderzoeken. Dit is het hoofdonderdeel van de gameplay van Another Code.
Op het onderste scherm van de DS zie je Ashley, eventueel achtervolgd door een spookje, van boven af over het eiland en door het landhuis lopen. Wat je ziet in dit perspectief is in DS waardig 3D gemaakt. Terwijl je Ashley zelf van bovenaf ziet, zie je op het bovenste scherm wat Ashley zelf ziet. Dit zijn prachtige sfeervolle stilstaande plaatjes. Ieder vertrek of ieder afgesloten geheel in de omgeving heeft een stuk of vier van dit soort plaatjes. Door op een bepaalde plek te gaan staan kun je het gezichtveld van Ashley veranderen, waardoor er dus een ander plaatje op het bovenste scherm verschijnt. Als je iets ziet wat het onderzoeken waard lijkt te zijn, positioneer je Ashley zo dat je het te onderzoeken object op het bovenste scherm ziet. Dan druk je op het vergrootglas icoontje en het plaatje verschijnt nu ook op het onderste touch screen. Nu kun je door de stylus als muis te gebruiken als in een echte point & click adventure alles onderzoeken. Je kunt laatjes optrekken, boekjes doorlezen en voorwerpen oppakken en meenemen. Ook kun je op dat moment een foto maken met de DAS. Dat is heel handig, want je hoeft je op die manier niet meer te bekommeren om een derde memory, die van jezelf namelijk, en kun je je richten op die two memories van Ashley en D.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
Beoordeling
Gameplay |
75 |
Sound |
65 |
Graphics |
85 |
Replay |
70 |
Een goed spel met een goed verhaal.
|
84 |
|
|
|
00:46 Nieuwe download content voor Unreal Championship 2
00:03 Trailer van Rag Doll Kung Fu + mogelijk NDS versie
|
Reacties (14) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (80.61.154.xxx)
op 16-08-2005 om 00:13
|
8) zoethoudertje tot caselvania komt 8)
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 16-08-2005 om 00:31
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
w*th?
Ik heb zelf helaas geen DS, maar deze game lijkt me toch erg leuk.
|
|
Nols
op 16-08-2005 om 11:27
[Niv: 32 / Exp: 1615]
|
Jammer dat het spel zo verschrikkelijk kort is.
|
|
Gast (80.56.114.xxx)
op 16-08-2005 om 22:57
|
Het verhaal is meeslepend, het mysterie is intrigerend en je gamehonger zal voor ongeveer 9-13 uur gestild zijn.
Ik weet niet hou jij het hebt gespeelt, maar ik was binnen drie uur klaar :/
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 16-08-2005 om 23:02
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Als je de review daadwerkelijk helemaal gelezen had dan had je die vraag niet hoeven stellen.
Overigens lijkt mij (let wel, ik heb de game niet gespeeld) dat je binnen drie uur door alles heen geraced bent en geen enkele tekst gelezen hebt. Ik heb uit vele hoeken gehoord dat de game enorm kort is, maar drie uur lijkt me een record.
|
|
Ikkyu
op 18-08-2005 om 11:14
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
Op 3 uur uitspelen is gelijk Half-life2 willen uitspelen op 3 uur . Dat doe je beter niet en dan mis je toch het game-genot en de sfeer die het spel uitstraalt?
|
|
Arne
op 18-08-2005 om 22:25
[Niv: 2 / Exp: 117]
|
Leuk spel jah, alleen ik had m in 4,5 uur uit  ...
|
|
Gast (62.234.134.xxx)
op 19-08-2005 om 17:52
|
Ik had het binnen 9 uur uit, ik liep vast bij die sleutel die in elkaar past, stom dat ik daar niet aan dachte!!! :? |(
|
|
Ryanne
op 20-08-2005 om 13:07
[Niv: 1 / Exp: 46]
|
Zou er ook een nieuw deel komen???? zelfde personages enzo alleen ander verhaal??
Gewijzigd door Ryanne op 22-08-2005 om 20:09
|
|
Gast (82.75.10.xxx)
op 22-08-2005 om 14:50
|
even voor Ryanne:Ashley is bij elke Another code op de verjaardag van de gebruiker jarig,die heb je immers ingesteld! |(
|
|
Ryanne
op 22-08-2005 om 15:10
[Niv: 1 / Exp: 46]
|
Oja???? wist ik niet....  , maar als je nou 1989 geboren bent, is ze dan 15 en word ze 16???? Want in het verhaal word ze 14, kan dat ook veranderen dan????
Gewijzigd door Ryanne op 22-08-2005 om 20:10
|
|
Ruben Meintema
op 30-09-2005 om 16:18
[Niv: 16 / Exp: 796]
|
Nee dat kan niet veranderen. het jaar blijft het zelfde, de maand en de dag veranderen
|
|
Gast (81.83.233.xxx)
op 01-10-2005 om 11:17
|
ik heb een vraag want ik zit al vast in het spel!
ik zit bij die schilderijen van die vogels en ik weet nie hoe ik die poort moet openen! het is iets met die cijfers op het schilderij enzo maar ik weet niet echt goed? weet iemand dat wel?
|
|
Ryanne
op 08-11-2005 om 20:20
[Niv: 1 / Exp: 46]
|
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|