Review: Splinter Cell: Conviction
Door Rene Groen op 13-04-2010 om 18:03
|
Bron: Gamed
|
Vorige week hebben we Splinter Cell meermaals in het zonnetje gezet, maar vandaag weten we pas of het allemaal de moeite is geweest. Lees snel verder en vind uit of Splinter Cell: Conviction de topper is geworden waar we op hoopten.
Het verhaal van Conviction speelt zich enkele jaren na Double Agent af. Gelukkig hoeven we niet bang te zijn dat we dit verhaal inmiddels vergeten zijn of zelfs nooit hebben meegekregen, De game weet dit namelijk goed mee te geven. Ze doen dit niet door je eerst een langdurig filmpje te laten zien. Gedurende de game krijg je namelijk verwijzingen naar het verleden, verwijzingen die je soms zelf mag spelen. Kort gezegd komt het erop neer dat Fisher aanwijzingen krijgt dat zijn dochter nog in leven is maar willen dezelfde mensen die hier meer over weten een terroristische aanslag plegen in Washington D.C. Tijd dus om terug in dienst te treden en uit te zoeken wat er allemaal aan de hand is.
Groot verschil met de vorige Splinter Cell titels is in zekere zin het tempo van de game. Voorheen was het vooral de bedoeling om je strategie rustig te plannen: schiet lampen kapot, blijf in de schaduw en schakel vijanden geruisloos uit. Nog altijd kun je met deze strategie spelen, maar tevens is het dit keer mogelijk om een stuk agressiever je gang te gaan. Toegegeven, als een Rambo de levels door rennen zal meermaals resulteren in een vroegtijdige dood, maar de mogelijkheid is er wel.
Het hogere tempo in de game komt tevens omdat er geen laadschermen zijn tijdens het spelen. Enkel wanneer je het loodje legt zul je even moeten wachten, maar gelukkig voor korte duur. Om de laadtijden in de game op te vangen heeft Ubisoft handige trucjes toegepast. Eén van deze is het vervangen van de bekende cutscènes door het projecteren van doelen en filmpjes op de muren. De vaart blijft hierdoor behouden en tegelijkertijd weet je altijd wat je doel is of wat zich er in het verleden heeft afgespeeld.
Ondanks alles blijft de stealthy speelstijl voor mij persoonlijk nog altijd het meest aangename. Ubisoft heeft er alles aan gedaan heeft om het mij zo makkelijk mogelijk te maken. Nee, niet de moeilijkheidsgraad, maar een vloeiende manier van spelen. Het dekking zoeken is bijvoorbeeld zelden zo goed uitgewerkt. Door de linker-trigger ingedrukt te houden duik je weg en wanneer je over wilt steken naar een volgende verstopplaats staat duidelijk aangegeven waar je naartoe rent. Houd je de trekker ingedrukt zonder enige schuilplek, dan bukt Fisher om zo min mogelijk op te vallen. Het klinkt erg simpel, maar het blijkt zeer effectief.
Grote vraag is natuurlijk wanneer je nu wel of niet in beeld bent bij je vijand. Ook hiervoor heeft Ubisoft een makkelijk systeem uitgewerkt: ben je in zicht dan kleurt het beeld, ben je uit zicht dan blijft het scherm overwegend zwart/wit. Simpel, maar doeltreffend. Het enige minpuntje is wel dat je bij het laatste de omgeving af en toe moeilijk kan doorgronden.
Mocht je toch gezien worden door een vijand dan is het zaak om ongezien naar een andere positie te komen. Lukt je dit, dan treedt Last Known Position in werking. Dankzij een silhouet van jezelf weet je waar de vijand je voor het laatst zag. Dit is het moment om snel vanaf de andere kant een aanval in te zetten, om zo geruisloos je vijand uit te schakelen, waarbij de ene uitschakeling nog groffer (en daarmee indrukwekkender) is dan de andere. Stealthy spelen brengt namelijk wel degelijk een beloning, je krijgt er namelijk de zogeheten Mark & Execute mogelijkheid mee. Zoals de naam al doet vermoeden bestaat het uit twee onderdelen: eerst markeer je de vijand(en) om ze vervolgens snel uit te schakelen.
Een voorbeeld: dankzij het geruisloos uitschakelen van een vijand krijg je twee Mark & Execute tekens, een aantal dat overigens toe kan nemen wanneer je een geweer upgrade of zelfs een ander geweer pakt. Even verderop staan twee bewakers die je beide markeert, maar je besluit ze nog niet uit te schakelen. Na het kiezen van een andere positie, eentje die dichterbij is, kies je voor de executie en alsof je in een Hollywood film zit schakelt Fisher zijn vijanden snel uit zonder dat ze wisten dat hij er was. De mogelijkheid tot het uitschakelen is overigens simpel aangegeven: een rode marker betekent dat ze binnen bereik staan, bij grijs moet je ze nog dichter naderen. Hoewel dit systeem wellicht een makkelijke uitweg lijkt is dit het zeker niet. Ten eerste moet je altijd goed nadenken waar je Mark & Execute inzet. Schakel je twee vijanden uit en vergeet je een derde wordt alsnog je ontdekt. Verder kun je de optie niet onbeperkt gebruiken. Zet je één van je twee Marks in, dan zal de tweede automatisch komen te vervallen. Hij helpt je zeker maar de nieuwe feature is geen ‘cheat’ om je makkelijk door de levels te knallen.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
92 |
Sound |
90 |
Graphics |
85 |
Replay |
80 |
Nieuwe features maken Splinter Cell nog beter dan voorheen.
|
90 |
|
|
|
06:49 Nog vijf mensen verlaten Infinity Ward
18:02 Monster Hunter Tri & Sin & Punishment in ONM
|
Reacties (31) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Scarecrow
op 13-04-2010 om 18:09
[Niv: 10 / Exp: 490]
|
nice
|
|
Gast (95.99.56.xxx)
op 13-04-2010 om 18:12
|
Ooooh yeah ik heb hem!!!! Hij is zooooo vet!!!!:D _O_
|
|
Gast (62.131.51.xxx)
op 13-04-2010 om 18:24
|
heb hem ook! _O_ coop is echt te geweldig:D
|
|
Christian Vuye
op 13-04-2010 om 18:29
[Niv: 76 / Exp: 3816]
|
Morgen ook maar eens halen!
|
|
Gast (62.238.36.xxx)
op 13-04-2010 om 18:54
|
_O_ _O_ _O_
|
|
Stammetje91
op 13-04-2010 om 19:06
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
"Grote vraag is natuurlijk wanneer je nu wel of niet in beeld bent bij je vijand. Ook hiervoor heeft Ubisoft een makkelijk systeem uitgewerkt: ben je in zicht dan kleurt het beeld, ben je uit zicht dan blijft het scherm overwegend zwart/wit. Simpel, maar doeltreffend. Het enige minpuntje is wel dat je bij het laatste de omgeving af en toe moeilijk kan doorgronden."
Moeten kleur en zwart/wit omgewisseld worden of zie ik iets over het hoofd? Ben anders wel benieuwd hoe het werkt.
But anyhow, ik wil deze game echt zo graag spelen.
|
|
Gideon
op 13-04-2010 om 19:08
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Klopt zo toch? Als je niet in zicht bent, dan is het beeld zwart/wit, ben je zichtbaar, dan is er kleur.
|
|
Lawliet
op 13-04-2010 om 19:11
[Niv: 346 / Exp: 17280]
|
De demo was zeer vermakelijk dus deze ga ik wel halen.
|
|
ace_quorthon
op 13-04-2010 om 19:15
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
Eens kijken of dit ook voor de pc gaat verschijnen...
|
|
Jonezy
op 13-04-2010 om 19:21
[Niv: 192 / Exp: 9611]
|
^ja over 2 week geloof ik. Hoge score, ik haal hem een dezer dagen, ben erg benieuwd
|
|
Scarecrow
op 13-04-2010 om 19:28
[Niv: 10 / Exp: 490]
|
hoop dat mediamarkt hem morgen heeft. ben zeer benieuwd demo hem ik wel 10 keer gespeeld
|
|
GekooktEi
op 13-04-2010 om 19:57
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
@ Gideon
Het is toch zo dat als je in het licht staat, het beeld in kleur wordt, en in de schaduw zwart/wit? Dat vind ik wat anders als 'in beeld bij de vijand' want volgens mij is dat ook zo als er geen vijanden bij je in de buurt zijn.
Ik hoop nog steeds dat deze ook voor de PS3 komt. Mooi dat de serie er beter op is geworden, noviteiten in bestaande series moeten echt beloond worden, niet afgestraft.
|
|
Gast (77.249.215.xxx)
op 13-04-2010 om 20:02
|
Hebbe hebbe hebbe
|
|
00fabian7
op 13-04-2010 om 20:24
[Niv: 38 / Exp: 1914]
|
betere omschrijving is misschien: wanneer je stealthed ben is het beeld zwart-wit, zo niet in kleur.
OT:
Nice, goeie score, lijkt me een zeer goede game met originaliteit.
|
|
chimnino
op 13-04-2010 om 20:46
[Niv: 94 / Exp: 4709]
|
Oftewel het idee wat dus al in meerdere games zit. Eerste wat me te binnenschiet is Chronicles of Riddick:EfBB maar dit zal vast en zeker niet de eerste zijn met dat systeem.
|
|
Shadowx
op 13-04-2010 om 21:35
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
Beetje geluk heb ik hem morgen ook in plaats van donderdag, krijg er ook een speciaal pre order pakket bij met een making off dvd niet dat het echt belangrijk is maar leuk om te kijken.
|
|
Shadowx
op 13-04-2010 om 21:49
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
@Rene Groen
Had jij last van de vast loper in missie 2 (dit gebeurt alleen als je speelt met een live verbinding en als je de game hebt geupdated)
probleem is op te lossen door na de update je cache ff te legen.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 13-04-2010 om 22:01
[Niv: 747 / Exp: 37333]
|
@ Shadowx: ik heb dat level vorige week al doorgespeeld omdat ik het exemplaar vrij vroeg binnen had. Ik heb de game toen niet hoeven te updaten en had, wellicht daardoor, geen problemen met het level, ondanks dat ik verbonden was met Live.
|
|
im2
op 13-04-2010 om 22:03
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Het was de 4 jaar wachten meer dan waard
|
|
Robert
op 13-04-2010 om 22:21
[Niv: 206 / Exp: 10294]
|
Volgens mij is er maar weinig van splintercell meer over. Nice job ubisoft.
|
|
Stammetje91
op 13-04-2010 om 22:54
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Owh, nu vat ik hem. Het beeld word dus zwart-wit zodra je in de schaduw staat. Dat vind ik toch wel degelijk verschillen met in het zicht zijn.
Edit:
Stom spellingsfoutje.
Gewijzigd door Stammetje91 op 13-04-2010 om 22:55
|
|
Shadowx
op 13-04-2010 om 22:58
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
@Rene Groen
Oki thx, ik las het toevallig op de ubi forums, morgen als mee zit heb ik de game en dan ff updaten en erna cache leeg maken schijnt te helpen.
|
|
Gast (62.194.95.xxx)
op 13-04-2010 om 23:46
|
vooral co op spreekt me erg aan. kan ik dus alle single player misses co op spelen of is het net als met call of duty een eigenstaand iets? want dat kan ik uit deze revieuw niet halen.
in iedergeval bedankt voor de review. en opzich ben ik blij dat spel wat toegangekijker spel geworden is. stealth is leuk ala metal gear solid. maar vond met splintercell dat altijd die stealth je strot werd ingedouwd. en soms wil je ook wel eeens iets anders doen. en dat kon altijd zo mooi met metal gear solid.
|
|
RoaringMdog
op 14-04-2010 om 00:13
[Niv: 62 / Exp: 3079]
|
@ Gast (62.194.95)
Voor co-op is een appart stukje verhaal gemaakt .
Ik hoop echt dat de game mania de game ook morgen verkoopt >.< ik wil niet meer wachten!!!!
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|