Review: Splinter Cell: Conviction
Door Rene Groen op 13-04-2010 om 18:03
|
Bron: Gamed
|
Vorige week hebben we Splinter Cell meermaals in het zonnetje gezet, maar vandaag weten we pas of het allemaal de moeite is geweest. Lees snel verder en vind uit of Splinter Cell: Conviction de topper is geworden waar we op hoopten.
Hoe goed het systeem ook werkt, het is helaas nog niet helemaal perfect uitgewerkt. Wanneer je eerst een Mark hebt uitgevoerd, waarmee je dus bepaald hebt wie je wilt raken, kan het zijn dat de vijand later uit positie is. Bijvoorbeeld omdat de hij net achter een muur loopt. De game houdt hier echter geen rekening mee. Het schot dat je lost zal hiermee weliswaar zijn doel vinden, maar gaat wel dwars door een object heen. Een ietwat slordige uitwerking voor een verder goede feature.
Helaas zijn er ook op ander gebied een paar kleine puntjes die niet onbesproken mogen blijven. Ten eerste hadden de takedowns beter aan een andere knop toebedeeld kunnen worden. Onder de huidige knop zijn nu meerdere acties samen gebracht, waardoor de uitwerking soms verkeerd uit wil pakken. De takedowns zijn bedoeld om iemand geruisloos uit te schakelen, maar wanneer je in plaats daarvan ineens een deur open trapt omdat hij er toevallig naast staat gaat dit plan verloren. Ook valt één level niet samen met de rest van de game. Het gaat hierbij om een missie die terugblikt naar je tijd in Irak, iets wat weliswaar goed binnen het verhaal past, maar qua uitwerking een stuk minder geslaagd is. Omdat de missie zich in het verleden afspeelt mis je ineens je hedendaagse mogelijkheden als Mark & Execute, wat erg misplaatst voelt.

Na de singleplayer, welke ongeveer zes tot acht uur in beslag neemt, is er gelukkig nog genoeg te beleven. Om je wapens, items en uitrusting te upgraden zul je punten moeten vergaren. Deze punten verdien je door bepaalde doelstellingen na te streven. Blijf bijvoorbeeld een heel level lang ongezien of maak een X aantal headshots. De lijst is groot en zorgt ervoor dat je de game zeker twee en waarschijnlijk zelfs nog vaker door zult lopen, waarbij je natuurlijk steeds hoger gaat in moeilijkheidsgraad.
Naast deze indrukwekkende singleplayer is er ook nog een minstens even indrukwekkende co-op. In deze prequel speel je samen met de Third Echelon agent Archer en de Russisch Voron agent Ketrel. Het duo is als Sam Fisher aan de speed, zo hebben ze dezelfde mogelijkheden en dienen ze samen te werken om verder te komen. Dit betekent ook dat het falen van één onderdeel uit dit tandem resulteert in een falen van de gehele missie. Daar tegenover staat de succesfactor: je kunt Mark & Execute namelijk delen. Als je partner een Mark heeft uitgevoerd, kan jij namelijk de executie over nemen. Het ziet er niet alleen indrukwekkend uit, het zorgt er tevens voor dat een goed samenspel loont.
Naast de co-op zijn er ook nog enkele andere multiplayermodi. De ene keer dien je ongezien te blijven, een andere keer dien je juist weer een object te beschermen. Het zijn niet de meest vernieuwende elementen waarvoor je Conviction in huis zult halen, maar ze spelen lekker weg en zorgen voor de nodige replaywaarde.

Op grafisch gebied doet Conviction geen enkele afbreuk aan de sfeer. De duistere look van de game draagt bij aan het voortdurende gevoel van een man die alles op alles zet om achter de waarheid van zijn dochter te komen. Op een enkel moment kent de framerate weliswaar een kleine hapering en sommige animaties kloppen niet helemaal, maar dit is enkel waarneembaar voor gamers die hier oog voor hebben. Naast de graphics weet ook de muziek indruk te maken, vijanden praten met elkaar, hun stem verandert daadwerkelijk van hoogte wanneer ze in angst zijn en Michael Ironside klinkt wederom voortreffelijk in zijn rol van Sam Fisher. Helaas is er soms wel een klein niveauverschil in stemacteurs, naast de voornamelijk overtuigende stemmen zijn er enkele missers waarneembaar.
Splinter Cell: Conviction is een opvallende game geworden. Terwijl de game minder zwaar leunt op het stealth element zijn het juist de elementen die met stealth samen gaan die nog beter uitgewerkt zijn dan voorheen. Vaak vergelijk ik een game met een achtbaanrit, maar hier trek ik liever de vergelijking met de serie ‘24’ en een veel groter compliment kan ik een game niet geven. De spanning is aanwezig, het verhaal is sterk en je werkt daadwerkelijk naar een doel toe. De game kent enkele kleine kritiekpuntjes, maar mensen die geen probleem hebben om een game meerdere keren te doorlopen halen met Splinter Cell: Conviction een fantastische titel in huis.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
92 |
Sound |
90 |
Graphics |
85 |
Replay |
80 |
Nieuwe features maken Splinter Cell nog beter dan voorheen.
|
90 |
|
|
|
06:49 Nog vijf mensen verlaten Infinity Ward
18:02 Monster Hunter Tri & Sin & Punishment in ONM
|
Reacties (31) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Scarecrow
op 13-04-2010 om 18:09
[Niv: 10 / Exp: 490]
|
nice
|
|
Gast (95.99.56.xxx)
op 13-04-2010 om 18:12
|
Ooooh yeah ik heb hem!!!! Hij is zooooo vet!!!!:D _O_
|
|
Gast (62.131.51.xxx)
op 13-04-2010 om 18:24
|
heb hem ook! _O_ coop is echt te geweldig:D
|
|
Christian Vuye
op 13-04-2010 om 18:29
[Niv: 76 / Exp: 3816]
|
Morgen ook maar eens halen!
|
|
Gast (62.238.36.xxx)
op 13-04-2010 om 18:54
|
_O_ _O_ _O_
|
|
Stammetje91
op 13-04-2010 om 19:06
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
"Grote vraag is natuurlijk wanneer je nu wel of niet in beeld bent bij je vijand. Ook hiervoor heeft Ubisoft een makkelijk systeem uitgewerkt: ben je in zicht dan kleurt het beeld, ben je uit zicht dan blijft het scherm overwegend zwart/wit. Simpel, maar doeltreffend. Het enige minpuntje is wel dat je bij het laatste de omgeving af en toe moeilijk kan doorgronden."
Moeten kleur en zwart/wit omgewisseld worden of zie ik iets over het hoofd? Ben anders wel benieuwd hoe het werkt.
But anyhow, ik wil deze game echt zo graag spelen.
|
|
Gideon
op 13-04-2010 om 19:08
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Klopt zo toch? Als je niet in zicht bent, dan is het beeld zwart/wit, ben je zichtbaar, dan is er kleur.
|
|
Lawliet
op 13-04-2010 om 19:11
[Niv: 346 / Exp: 17280]
|
De demo was zeer vermakelijk dus deze ga ik wel halen.
|
|
ace_quorthon
op 13-04-2010 om 19:15
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
Eens kijken of dit ook voor de pc gaat verschijnen...
|
|
Jonezy
op 13-04-2010 om 19:21
[Niv: 192 / Exp: 9611]
|
^ja over 2 week geloof ik. Hoge score, ik haal hem een dezer dagen, ben erg benieuwd
|
|
Scarecrow
op 13-04-2010 om 19:28
[Niv: 10 / Exp: 490]
|
hoop dat mediamarkt hem morgen heeft. ben zeer benieuwd demo hem ik wel 10 keer gespeeld
|
|
GekooktEi
op 13-04-2010 om 19:57
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
@ Gideon
Het is toch zo dat als je in het licht staat, het beeld in kleur wordt, en in de schaduw zwart/wit? Dat vind ik wat anders als 'in beeld bij de vijand' want volgens mij is dat ook zo als er geen vijanden bij je in de buurt zijn.
Ik hoop nog steeds dat deze ook voor de PS3 komt. Mooi dat de serie er beter op is geworden, noviteiten in bestaande series moeten echt beloond worden, niet afgestraft.
|
|
Gast (77.249.215.xxx)
op 13-04-2010 om 20:02
|
Hebbe hebbe hebbe
|
|
00fabian7
op 13-04-2010 om 20:24
[Niv: 38 / Exp: 1914]
|
betere omschrijving is misschien: wanneer je stealthed ben is het beeld zwart-wit, zo niet in kleur.
OT:
Nice, goeie score, lijkt me een zeer goede game met originaliteit.
|
|
chimnino
op 13-04-2010 om 20:46
[Niv: 94 / Exp: 4709]
|
Oftewel het idee wat dus al in meerdere games zit. Eerste wat me te binnenschiet is Chronicles of Riddick:EfBB maar dit zal vast en zeker niet de eerste zijn met dat systeem.
|
|
Shadowx
op 13-04-2010 om 21:35
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
Beetje geluk heb ik hem morgen ook in plaats van donderdag, krijg er ook een speciaal pre order pakket bij met een making off dvd niet dat het echt belangrijk is maar leuk om te kijken.
|
|
Shadowx
op 13-04-2010 om 21:49
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
@Rene Groen
Had jij last van de vast loper in missie 2 (dit gebeurt alleen als je speelt met een live verbinding en als je de game hebt geupdated)
probleem is op te lossen door na de update je cache ff te legen.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 13-04-2010 om 22:01
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
@ Shadowx: ik heb dat level vorige week al doorgespeeld omdat ik het exemplaar vrij vroeg binnen had. Ik heb de game toen niet hoeven te updaten en had, wellicht daardoor, geen problemen met het level, ondanks dat ik verbonden was met Live.
|
|
im2
op 13-04-2010 om 22:03
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Het was de 4 jaar wachten meer dan waard
|
|
Robert
op 13-04-2010 om 22:21
[Niv: 206 / Exp: 10294]
|
Volgens mij is er maar weinig van splintercell meer over. Nice job ubisoft.
|
|
Stammetje91
op 13-04-2010 om 22:54
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Owh, nu vat ik hem. Het beeld word dus zwart-wit zodra je in de schaduw staat. Dat vind ik toch wel degelijk verschillen met in het zicht zijn.
Edit:
Stom spellingsfoutje.
Gewijzigd door Stammetje91 op 13-04-2010 om 22:55
|
|
Shadowx
op 13-04-2010 om 22:58
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
@Rene Groen
Oki thx, ik las het toevallig op de ubi forums, morgen als mee zit heb ik de game en dan ff updaten en erna cache leeg maken schijnt te helpen.
|
|
Gast (62.194.95.xxx)
op 13-04-2010 om 23:46
|
vooral co op spreekt me erg aan. kan ik dus alle single player misses co op spelen of is het net als met call of duty een eigenstaand iets? want dat kan ik uit deze revieuw niet halen.
in iedergeval bedankt voor de review. en opzich ben ik blij dat spel wat toegangekijker spel geworden is. stealth is leuk ala metal gear solid. maar vond met splintercell dat altijd die stealth je strot werd ingedouwd. en soms wil je ook wel eeens iets anders doen. en dat kon altijd zo mooi met metal gear solid.
|
|
RoaringMdog
op 14-04-2010 om 00:13
[Niv: 62 / Exp: 3079]
|
@ Gast (62.194.95)
Voor co-op is een appart stukje verhaal gemaakt .
Ik hoop echt dat de game mania de game ook morgen verkoopt >.< ik wil niet meer wachten!!!!
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|