Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Splinter Cell: Conviction


Door Rene Groen op 13-04-2010 om 18:03
Bron: Gamed

Vorige week hebben we Splinter Cell meermaals in het zonnetje gezet, maar vandaag weten we pas of het allemaal de moeite is geweest. Lees snel verder en vind uit of Splinter Cell: Conviction de topper is geworden waar we op hoopten.

Het verhaal van Conviction speelt zich enkele jaren na Double Agent af. Gelukkig hoeven we niet bang te zijn dat we dit verhaal inmiddels vergeten zijn of zelfs nooit hebben meegekregen, De game weet dit namelijk goed mee te geven. Ze doen dit niet door je eerst een langdurig filmpje te laten zien. Gedurende de game krijg je namelijk verwijzingen naar het verleden, verwijzingen die je soms zelf mag spelen. Kort gezegd komt het erop neer dat Fisher aanwijzingen krijgt dat zijn dochter nog in leven is maar willen dezelfde mensen die hier meer over weten een terroristische aanslag plegen in Washington D.C. Tijd dus om terug in dienst te treden en uit te zoeken wat er allemaal aan de hand is.

Groot verschil met de vorige Splinter Cell titels is in zekere zin het tempo van de game. Voorheen was het vooral de bedoeling om je strategie rustig te plannen: schiet lampen kapot, blijf in de schaduw en schakel vijanden geruisloos uit. Nog altijd kun je met deze strategie spelen, maar tevens is het dit keer mogelijk om een stuk agressiever je gang te gaan. Toegegeven, als een Rambo de levels door rennen zal meermaals resulteren in een vroegtijdige dood, maar de mogelijkheid is er wel.



Het hogere tempo in de game komt tevens omdat er geen laadschermen zijn tijdens het spelen. Enkel wanneer je het loodje legt zul je even moeten wachten, maar gelukkig voor korte duur. Om de laadtijden in de game op te vangen heeft Ubisoft handige trucjes toegepast. Eén van deze is het vervangen van de bekende cutscènes door het projecteren van doelen en filmpjes op de muren. De vaart blijft hierdoor behouden en tegelijkertijd weet je altijd wat je doel is of wat zich er in het verleden heeft afgespeeld.

Ondanks alles blijft de stealthy speelstijl voor mij persoonlijk nog altijd het meest aangename. Ubisoft heeft er alles aan gedaan heeft om het mij zo makkelijk mogelijk te maken. Nee, niet de moeilijkheidsgraad, maar een vloeiende manier van spelen. Het dekking zoeken is bijvoorbeeld zelden zo goed uitgewerkt. Door de linker-trigger ingedrukt te houden duik je weg en wanneer je over wilt steken naar een volgende verstopplaats staat duidelijk aangegeven waar je naartoe rent. Houd je de trekker ingedrukt zonder enige schuilplek, dan bukt Fisher om zo min mogelijk op te vallen. Het klinkt erg simpel, maar het blijkt zeer effectief.

Grote vraag is natuurlijk wanneer je nu wel of niet in beeld bent bij je vijand. Ook hiervoor heeft Ubisoft een makkelijk systeem uitgewerkt: ben je in zicht dan kleurt het beeld, ben je uit zicht dan blijft het scherm overwegend zwart/wit. Simpel, maar doeltreffend. Het enige minpuntje is wel dat je bij het laatste de omgeving af en toe moeilijk kan doorgronden.


Mocht je toch gezien worden door een vijand dan is het zaak om ongezien naar een andere positie te komen. Lukt je dit, dan treedt Last Known Position in werking. Dankzij een silhouet van jezelf weet je waar de vijand je voor het laatst zag. Dit is het moment om snel vanaf de andere kant een aanval in te zetten, om zo geruisloos je vijand uit te schakelen, waarbij de ene uitschakeling nog groffer (en daarmee indrukwekkender) is dan de andere. Stealthy spelen brengt namelijk wel degelijk een beloning, je krijgt er namelijk de zogeheten Mark & Execute mogelijkheid mee. Zoals de naam al doet vermoeden bestaat het uit twee onderdelen: eerst markeer je de vijand(en) om ze vervolgens snel uit te schakelen.

Een voorbeeld: dankzij het geruisloos uitschakelen van een vijand krijg je twee Mark & Execute tekens, een aantal dat overigens toe kan nemen wanneer je een geweer upgrade of zelfs een ander geweer pakt. Even verderop staan twee bewakers die je beide markeert, maar je besluit ze nog niet uit te schakelen. Na het kiezen van een andere positie, eentje die dichterbij is, kies je voor de executie en alsof je in een Hollywood film zit schakelt Fisher zijn vijanden snel uit zonder dat ze wisten dat hij er was. De mogelijkheid tot het uitschakelen is overigens simpel aangegeven: een rode marker betekent dat ze binnen bereik staan, bij grijs moet je ze nog dichter naderen. Hoewel dit systeem wellicht een makkelijke uitweg lijkt is dit het zeker niet. Ten eerste moet je altijd goed nadenken waar je Mark & Execute inzet. Schakel je twee vijanden uit en vergeet je een derde wordt alsnog je ontdekt. Verder kun je de optie niet onbeperkt gebruiken. Zet je één van je twee Marks in, dan zal de tweede automatisch komen te vervallen. Hij helpt je zeker maar de nieuwe feature is geen ‘cheat’ om je makkelijk door de levels te knallen.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   92
Sound   90
Graphics   85
Replay   80

Nieuwe features maken Splinter Cell nog beter dan voorheen.
90


06:49  Nog vijf mensen verlaten Infinity Ward
18:02  Monster Hunter Tri & Sin & Punishment in ONM
 Reacties (31)
 Pagina: 1 | 2
Gast (76.73.38.xxx) op 14-04-2010 om 08:38
epic ,weer een goty exclusive _0_

LePok op 14-04-2010 om 08:41 [Niv: 48 / Exp: 2415]
@robert speel de coop is splinter cell in zijn ware vorm. de sp vind ik snel en vooral actievol dat het heel vet maakt! ook kan je gewoon kiezen voor de sluip aanpak maar de coop vind ik zo geweldig! die verdient echt een pluim!

Gast (92.70.47.xxx) op 14-04-2010 om 10:01
de game mania heeft hem nu ook in de schappen liggen!

Gast (84.85.60.xxx) op 14-04-2010 om 16:33
Vandaag bij FRS geweest. Ze hadden 'm wel maar mochten 'm nog niet verkopen.
Lameheid.

Gast (24.132.70.xxx) op 15-04-2010 om 22:33
wie heeft het zelfde prolbeem met die shadow armor uniform je krijgt een andere namelijk.

Gast (83.87.234.xxx) op 16-04-2010 om 22:12
demo viel tegen, geen buy voor mij. Splinter Cell is sowieso een beetje de weg kwijt sinds deel 2

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction
Type:
Game
Releasedatum:
16-04-2010
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media