Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Nieuws:

Extra RAM voor PlayStation 3 games


Door Joni Philips op 24-02-2010 om 14:47
Bron: Joystiq

Qua hoeveelheid (main) RAM geheugen zijn de Xbox 360 en de PlayStation 3 identiek, maar de Xbox 360 had sinds zijn launch steeds meer RAM dan de PlayStation 3 omwille van het besturingssysteem.

Het besturingssysteem van de PlayStation 3 had namelijk 120 MB RAM nodig om te lopen. Sony heeft echter hard gewerkt en na enkele maanden werd nog maar 96 MB gebruikt. Recent heeft PlayStation University ontdekt dat het systeem nog maar 50 MB gebruikt en dat wordt nu bevestigd door SCEA's Patrick Seybold. Sinds de launch is dus 70 MB RAM vrijgekomen. Dit is niet de eerste keer dat Sony middenin een generatie de specs van een console verandert. Enkele jaren geleden kreeg de PSP een fikse upgrade in kloksnelheid toen Sony de limiet op de PSP processor weghaalde.


15:08  Aliens vs. Predator
14:35  MTV, EA en Ubisoft werken aan Natal game
 Reacties (27)
 Pagina: 1 | 2
deathtanz matisk op 24-02-2010 om 14:50 [Niv: 59 / Exp: 2935]
Ik wist niet dat zoiets kon
Ik hoop dat Sony zo doorgaat en meer van dit soort Hardware updates gaat doen.
De PS3 heeft zoveel potentie, Nu is er geen excuus meer om games met framerate poblemen op de PS3 te laten uitkomen (Bayonetta bijvoorbeeld...)

Even een vraag: Is dit al gaande of moet de PS3 geupdate worden om dit mogelijk te maken?

Gewijzigd door deathtanz matisk op 24-02-2010 om 15:10

Gast (76.73.41.xxx) op 24-02-2010 om 14:55
tjsa zo hoort et. Ook consoles moeten tussen door een beetje te upgraden/ te unlocken zijn. Softwarematig kan je maar tot zover comprimeren en efficienter programmeren

Gast (94.210.71.xxx) op 24-02-2010 om 15:07
50 mb is nog aardig veel als we paar jaar verder zijn is het nog maar 10 mb haha

Berserk op 24-02-2010 om 15:09 [Niv: 149 / Exp: 7431]
Mooi zo, echt veel ram gewonnen zeg. De firmware is ingewikkelder geworden maar toch verbruikt hij minder geheugen, knap geprogrammeerd Sony! En hopelijk gaan de developers deze extra ram benutten. Bij de PSP toen de 333Mh unlocked was konden ze ineens ook meer dingen doen zoals bij Gof Of War COO. Ze hebben de 333 Mhz mode kunnen unlocken door beter batterijbeheer.

Gast (212.182.140.xxx) op 24-02-2010 om 15:48
betekent dit dat developers nu meer RAM geheugen hebben voor hun games? En hoeveel verschilt dit nu dan en opzichte van de xbox360?

Gast (82.74.74.xxx) op 24-02-2010 om 15:54
Dit is erg goed voor de frame rate ik had wel verwacht dat sony nog heel wat plannen had.

Gast (81.240.23.xxx) op 24-02-2010 om 16:09
Nice, we krijgen nog betere games. *D

Valentino Aledda op 24-02-2010 om 16:11 [Niv: 30 / Exp: 1515]
hoe zit het dan met het gebruik van de xbox360 betreffende z'n RAM? Want neemt de PS3 hierdoor dan een (lichte) voorsprong door beter beheer, of maakt het hiermee wat achterstand goed?

Gast (86.90.42.xxx) op 24-02-2010 om 16:12
Al die getallen zeggen me eigelijk niets, is er iets om het mee te vergelijken (xbox ofzo)

Scar op 24-02-2010 om 16:14 [Niv: 90 / Exp: 4507]
Wel netjes, 50 mb meer beschikbaar voor ontwikkelaars is toch wel veel op 512mb. Ik vraag me wel af waarop het OS draaide op het DDR3 of het XDR geheugen, deze laatste is trouwens een heel stuk sneller.

@ Artikel.
Het is niet echt dat de specs veranderen zoals bij de PSP, waar ze bij de PSP altijd zeiden dat hij langzamer was en later opeens het limiet eraf haalden en de processor dus blijkbaar sneller bleek, is in dit geval gewoon extra geheugen van het al bestaande geheugen beschikbaar door efficiënter programmeren van de XMB.

Gewijzigd door Scar op 24-02-2010 om 16:15

GanGsterG op 24-02-2010 om 16:27 [Niv: 256 / Exp: 12782]
betekent dit nou dat de ontwikkelaars nu 70 mb ram overhebben om te gebruiken

the_dan op 24-02-2010 om 16:32 [Niv: 310 / Exp: 15521]
hoeveel ram verbruikt xbox eigenlijk?

gangster die 70 mb is volgens mij extra dan

70 mb is echt niks (dat komt een beetje uit 2000)

Gast (80.200.202.xxx) op 24-02-2010 om 16:32
70 meerkrijgen om extra te gebruiken .

Gast (80.57.38.xxx) op 24-02-2010 om 16:49
ja gangster.
Dat betekent idd dat developers dus 70 mb mer kunnen gebruiken. En die 70mb extra is super. Daar kun je net even dingetjes mee doen die anders gecompliceerder zou zijn

Taw0n op 24-02-2010 om 16:52 [Niv: 83 / Exp: 4141]
@the_dan

Je vergelijkt met PC's, voor consoles is 70 mb echt wel veel.

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-02-2010 om 16:59 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
@Scar: In de ogen van de devs natuurlijk wel. Plots krijgen zij meer vermogen.

@the_dan: Xbox 360 OS gebruikt maximaal 32 MB RAM. En 70 MB is niets voor een PC met 4 GB RAM, mar 70 MB op 512 is wel veel. Dat is 1/7 van het RAM.

Wazzim op 24-02-2010 om 17:16 [Niv: 139 / Exp: 6951]
De XBOX gebruikt zon 30mb voor de OS, dus die hebben nog meer geheugen vrij.

EDIT: Beaten door Joni

Gewijzigd door Wazzim op 24-02-2010 om 17:17

BDDesigns op 24-02-2010 om 17:35 [Niv: 16 / Exp: 822]
50 mb is nog aardig veel als we paar jaar verder zijn is het nog maar 10 mb haha

50 is vrij weinig, ga maar es kijken wat windows slurpt

"Even een vraag: Is dit al gaande of moet de PS3 geupdate worden om dit mogelijk te maken? "
komt met updates, wrs. heb je die allemaal al binnen

Wii gamer op 24-02-2010 om 17:45 [Niv: 290 / Exp: 14517]
Wat een interessante discussie is hier gaande.

In ieder geval is de boodschap: Doe er wat mee!

Scar op 24-02-2010 om 18:07 [Niv: 90 / Exp: 4507]
@ BDDesigns

Antwoord, wat maakt het uit, bestaande games worden echt niet opeens sneller.

(Het zal op zich al zo zijn dat de XMB "nu" al 50mb is en dus ook niet hoger zal worden, anders kunnen ze geen 70mb extra beschikbaar stellen voor developers.
En al het het nu nog niet is, dat komt er vast een update voordat er een game uitkomt die gebruik maakt van dit extra geheugen. Oftewel het maakt voor ons toch niks uit of je PS3 hiervoor geüpdatet moet worden of niet)

Gast (72.29.79.xxx) op 24-02-2010 om 18:48
XMB mag wel wat sneller.

Gast (80.200.29.xxx) op 24-02-2010 om 21:30
Is dat ook op de oude PS3's?

Gast (82.73.75.xxx) op 24-02-2010 om 21:44
oude?? de echte bedoel je zeker!

Orian op 24-02-2010 om 22:58 [Niv: 67 / Exp: 3361]
Jep, dit is op alle ps3's. Je krijgt waarschijnlijk een systeem update waarin dit verwerkt zit, welke uiteraard op alle ps3's komt .
Anders zouden er ook games komen die wel op de nieuwe, en niet de oude kunnen spelen, en ik denk niet dat sony dat fijn vind (ivm mindere verkopen dan).

Gast (85.144.29.xxx) op 24-02-2010 om 23:16
120mb voor een console OS?

Seriously wtf.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
PlayStation 3
Type:
Hardware
Releasedatum:
23-03-2007
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media