In 2005 richtte Deus Ex bedenker Warren Spector de ontwikkelstudio Junction Point Studios op, waarna de studio in 2007 werd overgenomen door Disney Interactive om de Wii game Epic Mickey te ontwikkelen.
Tegen Game Informer vertelde Warren Spector hoe Epic Mickey ontstaan is. Zijn team werkte vier-vijf maanden aan het concept, waarna hij de game voorstelde aan Disney en iedereen leek dol op de game. Zelf had hij ook zin gekregen in de game en hij wilde hem maken. Disney Interactive wilde Mickey echter niet geven aan een onafhankelijke studio. Junction Point mocht de game maken als Disney Junction Point kocht. Spector had daar echter weinig zin in want hij werkte aan enkele leuke projecten en hij wilde onafhankelijk zijn om zijn eigen fouten te kunnen maken.
De twee partijen gingen anderhalf jaar lang uit elkaar, waarna Disney hem opnieuw benaderde. Ditmaal kon Disney hem wel overtuigen, wat eigenlijk niet verrassend is aangezien Spector al sinds zijn kindertijd voor Disney wil werken. Hij is ook uiteindelijk zeer optimistisch: als hij opnieuw onafhankelijk wil zijn, kan hij nog altijd Disney verlaten en een nieuwe studio oprichten. En zo werd Junction Point begin 2007 overgenomen door Disney en kon de echte ontwikkeling beginnen. Het betekent ook dat Epic Mickey al in 2005 werd voorbereid.
|